نارنجک‌انداز‌های بومی کاوه و نصیر جزو تسلیحات و تجهیزات بومی ساخت کشورمان هستند.

یگان‌های پیاده در نیرو‌های مسلح یکی از مهم‌ترین ارکان این ارتش‌های جهان هستند. این نیرو‌ها باید در میدان‌های مختلف نبرد به تجهیزات و تسلیحات متناسب مجهز شوند تا بتوانند با دشمن به خوبی مقابله کنند. این تسلیحات و تجهیزات را باید یک زنجیره به هم پیوسته دانست که نبود هر کدام این زنجیره را ناقص می‌کند.

نوع تجهیزات و تسلیحات به کار گرفته شده توسط یگان‌های پیاده در حفظ جان و تامین امنیت آن‌ها تاثیر دارد. میزان کارایی و انعطاف پذیری از دیگر مولفه‌های آن‌هاست. به همین دلیل هم طراحان و سازندگان تسلیحات همواره به دنبال طراحی بهترین سلاح‌ها با توجه به این مولفه‌ها هستند.

مرز‌ها یکی از مناطقی هستند که یگان‌های پیاده ماموریت تامین امنیت آن‌ها را برعهده دارند. مرز‌های کشورمان ایران نیز همانند سایر کشور‌ها نیاز به مراقبت دارند. به علت وجود اشرار و ضد انقلاب در برخی از مرز‌های کشورمان باید یگان‌های نیرو‌های مسلح به تجهیزات ویژه‌ای مجهز شوند. نارنجک‌ها و نارنجک انداز‌ها یکی از این تجهیزات هستند.  

هنگامی که یگان‌های پیاده به نارنجک‌انداز‌ها مجهز شوند، آن‌ها می‌توانند خودروهای پرتعداد و پرسرعت اشرار را منهدم کنند. البته نارنجک‌انداز‌ها فقط در مقابله با اشرار کاربرد ندارند و در سایر نبرد‌ها می‌توانند قوای زرهی دشمن را منهدم کنند.

بهتر است در ابتدا تعریف تخصصی از این سلاح را بدانیم.

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

نارنجک‌انداز چیست و چه کاربردی دارد؟

نارنجک‌اندازها از انواع سلاح‌های گرم هستند که مکانیزم عملکرد آن‌ها این گونه است که با استفاده از فشار گاز باروت یک نارنجک را با سرعت و دقت بیشتر و در فاصله‌های دورتر از آنچه یک سرباز می‌تواند آن را با دست پرتاب کند، شلیک می‌کنند.

آن‌ها به عنوان یک سلاح سبک وزن می توانند با ایجاد حجم بالای آتش دشمن را به عقب رانده و تجهیزات آن را کاملا نابود کنند. 

نارنجک‌اندازها در دو شکل ساخته شده و استفاده می‌شوند؛ اول به عنوان یک سلاح مستقل برای شلیک نارنجک و دوم نیز به عنوان یک بخش متصل‌شونده زیر لوله تفنگ‌ها.

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

نارنجک‌انداز کاوه

صنایع دفاعی ایران؛ سازنده نارنجک‌اندازهای مدرن

صنایع دفاعی کشورمان همچون سایر تجهیزات و تسلیحات در طراحی و ساخت نارنجک‌اندازهای بومی نیز وارد شده‌اند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانسته انواع مختلف این سلاح را تولید و به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق کند. 

کاوه و نصیر دو نمونه از نارنجک‌اندازهای بومی هستند که در رزمایش‌های مختلف نیز آزمایش و کارایی خود را هم نشان داده‌اند. در ادامه با این تسلیحات آشنا می‌شویم.

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

کاوه؛ نابودگر سنگرها و استحکامات دشمن

این نارنجک‌انداز ساخت صنایع شهید کاوه وزارت دفاع، اولین‌بار ۲۵ مهر ۹۴ در رزمایش محرم نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. این نارنجک‌انداز ۳۰ میلی‌متری قادر است اهداف مورد نظر را تا برد حدودا ۲ کیلومتری هدف قرار دهد.

خشاب حلزونی کاوه  ۳۰ کیلوگرمی (بدون پایه ۱۸) ظرفیت حمل ۳۰ نارنجک ۳۰ میلی‌متری را داراست. توانایی شلیک آن نیز در هر دقیقه ۳۵۰ تا ۴۰۰ گلوله اعلام شده که می‌تواند با استفاده از نارنجک‌های شدید الانفجار اهدافش را منهدم کند.

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

ابعادش نیز ۸۴۰*۱۱۶۵*۴۹۰ اعلام شده که با این ابعاد می‌تواند در نقاط بسیاری به کار گرفته شود.

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

نارنجک‌های ۳۰ میلی‌متری کاوه

یکی از ویژگی‌های این سلاح را باید امکان نصب دوربین برای دقت بیشتر در هنگام شلیک دانست. دوربین مذکور قابلیت تنظیم ۴۵ درجه در اطراف و ۷۵ درجه در ارتفاع را دارد. البته دوربین‌های حرارتی ساخت داخل نیز می‌توانند بر روی آن نصب شود.

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

نمونه اتوماتیک نارنجک‌انداز کاوه مورد استفاده نیروی دریایی ارتش

نارنجک‌انداز کاوه با امکان نصب بر روی خودرو، قایق و بالگرد و همچنین حمل توسط یگان‌های پیاده را دارد. ماموریت آن درگیری و مقابله با تجمعات دشمن، نفربر‌های زرهی و سامانه‌های بالگردی اعلام شده است.

نیروی دریایی ارتش علاوه بر نیروی زمینی ارتش از دیگر کاربران این سلاح تاکتیکی به شمار می‌رود.

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

نصیر دیگر نارنجک‌انداز بومی ساخت صنایع دفاعی کشورمان با کالیبر ۴۰ میلی‌متری است. قدرت نواخت تیر این سلاح در هر دقیقه ۲۵۰ تا ۳۰۰ اعلام شده. نصیر ۴۴ کیلوگرمی با تجهیز به یک نوار‌های ۳۰ تایی نارنجک قادر است اهداف مورد نظر را تا برد ۲.۲ کیلومتری (۲۲۰۰ متری) منهدم کند.  

نصیر این قابلیت را هم دارد تا با نصب بر روی سه پایه در جبهه‌های نبرد نقش ایفا کند. البته این امکان وجود دارد تا این سلاح کاربردی و تاکتیکی بر روی خودرو‌ها، شناور‌های دریایی و بالگرد‌ها نیز نصب و عملیاتی شود.

محققان دفاعی کشورمان پس از طراحی و تولید نارنجک‌انداز نصیر این سلاح را بهینه سازی نیز کرده اند. نصب نصیر بر روی سکوی مراقبتی سداد ۴۰۲ و تلفیق با سکوی هوشمند راصد دو اقدام مهم آن‌هاست.

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

نارنجک انداز نصیر نصب‌شده بر روی سداد ۴۰۲

سکوی مراقبتی سداد ۴۰۲ قابلیت اتصال به نصیر را داراست و به دوربین‌های حرارتی، دید در روز و مسافت سنج لیزری مجهز شده. هدف از نصب نصیر بر روی این سامانه؛ امکان کنترل از راه دور، دقت در هدف‌گیری و  افزایش کارایی این سلاح در تاریکی شب و هوای نامساعد اعلام شده است.  

کاوه و نصیر؛ قاتلان یگان زرهی دشمن در میدان نبرد

نارنجک‌انداز نصیر بر روی سامانه راصد

تلفیق سامانه سلاح نصیر با سکوی هوشمند راصد دیگر اقدام مهم صنایع دفاعی برای افزایش بهره‌وری این سلاح است. این سکوی هوشمند کنترل از راه دور قابلیت‌هایی نظیر آشکارسازی، تشخیص، ردیابی، شلیک و تصحیح خطای اصابت به هدف را دارد.

چرا باید به سوی استفاده از نارنجک اندازهای هوشمند در مرزها رفت؟

هوشمندسازی تسلیحات و تجهیزات دفاعی به عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا مطرح است. با توجه به دستیابی ایران به این فناوری و تلفیق آن با تسلیحات متفاوت ضروری به نظر می‌رسد که یگان‌های مرزی به این تسلیحات هوشمند مجهز شوند. چراکه با این کار علاوه بر افزایش امنیت مرزی می‌توان از جان یگان‌های پیاده مستقر در مرز‌ها نیز حفاظت کرد.  

اگر نارنجک انداز‌های هوشمند در یگان‌های مرزی نصب شوند آنگاه بدون تلفات انسانی امکان حفاظت از مرز‌ها برای نیرو‌های مسلح کشورمان فراهم خواهد شد.