شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#دریای سرخ#آل سعود#پایتخت#تعداد

گزارش اختصاصی مشرق /

زهر چشم انصارالله از ریاض در هشتمین سال تجاوز نظامی؛ جزئیات حملات موشکی و پهپادی به قلب اقتصاد آل سعود + نقشه میدانی و عکس

photo_2022-03-25_23-58-56.jpg

خسارت سنگین به پایتخت اقتصادی و گردشگری رژیم سعودی که به عروس دریای سرخ معروف شده و تعداد دیگری از مراکز مهم نشان داد مقاومت در یمن نه تنها از بین نرفته بلکه خود را برای شکست محاصره آماده میکنند.

سرویس جهان مشرق؛ نیروهای مسلح یمن عصر روز جمعه، پنجم فروردین ماه عملیات گسترده و کم سابقه ای را علیه رژیم سعودی انجام دادند و شماری از مناطق راهبردی را با موشک های بالستیک و پهپاد هدف قرار دادند و خسارت های مالی زیادی را به ریاض وارد کردند.

عملیات شکست محاصره ۳ همزمان با هشتمین سال جنگ علیه ملت یمن و در پاسخ به ادامه محاصره این کشور انجام شد و تعدادی از مراکز اقتصادی مهم در چندین استان از جمله «عسیر، جیزان، نجران، ریاض و الشرقیه» هدف اصلی بودند.

تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در شهر ساحلی جده، اهداف حیاتی در ریاض، پالایشگاه راس التنوره، پالایشگاه رابغ، شرکت نفتی آرامکو در نجران و جیزان و اهداف مهم دیگری در «جیزان، ابها، خمیس مشیط و ظهران الجنوب» فقط بخشی از نقاطی بودند در این عملیات هدف قرار گرفتند.

البته در لحظات و ساعت اولیه عملیات، رسانه های سعودی با سانسور شدید خبری فقط هدف قرار گرفتن تاسیسات شرکت آرامکو در جده، مخازن شرکت آب در ظهران جنوبی (استان عسیر)، ایستگاه برق صامطه (استان جیزان) و یک هدف دیگر را در استان نجران تایید کردند.

زهر چشم انصارالله از ریاض در هشتمین سال تجاوز نظامی؛ جزئیات حملات موشکی و پهپادی به قلب اقتصاد آل سعود + نقشه میدانی و عکس

این رسانه ها در حالی مدعی شدند دو حمله دیگر به سمت اهداف حیاتی در استان های جنوبی (نجران و جیزان) خنثی شده که نسبت به هدف قرار دادن مراکز مهم در ریاض، پالایشگاه راس التنوره، پالایشگاه رابغ و مناطق دیگر در خمیس مشیط و ابها سکوت کردند.

به گفته منابع میدانی، مقامات و رسانه های سعودی در ابتدای عملیات موشکی و پهپادی رزمندگان یمنی تلاش کردند حجم تخریب ها و خسارت های وارده را هم انکار کنند اما آتش سوزی در برخی مخازن نفتی به حدی گسترده بود که نیروهای اطفاء حریق تا چندین ساعت موفق به خاموش کردن شعله های آتش نشدند و همین موضوع نتایج عملیات شکست محاصره ۳ را به خوبی نشان داد.

یکی از مهمترین اهداف پیش بینی شده در عملیات روز جمعه، تاسیسات نفتی آرامکو در شهر جده بود و براساس اطلاعات به دست آمده آسیب زیادی به مخازن گازوئیل، بنزین و سوخت هواپیماها و... در این منطقه مهم اقتصادی وارد شده است.

زهر چشم انصارالله از ریاض در هشتمین سال تجاوز نظامی؛ جزئیات حملات موشکی و پهپادی به قلب اقتصاد آل سعود + نقشه میدانی و عکس

نقاطی که در تاسیسات نفتی آرامکو هدف قرار گرفتند معادل یک چهارم کل مخازن سوختی مورد نیاز رژیم سعودی محسوب می شوند و از سویی دیگر تعمیر، بازسازی و تعویض برخی این مخزن ها علاوه بر زمان بر بودن به بودجه زیادی نیاز دارد.

صرف نظر از خسارت های مالی وارد شده به تاسیسات نفتی رژیم سعودی، موضوع دیگری که ریاض را با مشکل روبه رو می کند ترس و احساس ناامنی شرکت های خارجی از حضور و مشارکت در طرح های نفتی است و همین مسئله باعث خواهد شد با احتیاط بیشتری تصمیم بگیرند که نتیجه این رفتار سقوط ارزش سهام شرکت بزرگ آرامکو است.

عملیات پنجم فروردین ماه فقط به نابودی پالایشگاه ها و سود نبردن رژیم سعودی از افزایش قیمت جهانی نفت خلاصه نمی شود و یک تاثیر دیگر در ابعاد جهانی هم دارد و باعث می شود رژیم سعودی نتواند کمبود نفت و جلوگیری از افزایش قیمت طلای سیاه را به دلیل جنگ روسیه و اوکراین جبران کند.

زهر چشم انصارالله از ریاض در هشتمین سال تجاوز نظامی؛ جزئیات حملات موشکی و پهپادی به قلب اقتصاد آل سعود + نقشه میدانی و عکس

در مجموع شدت، گستردگی و غافلگیری عملیات نیروهای مسلح یمن در هشتمین سالگرد تجاوز نظامی ائتلاف غربی - عبری - عربی نشان داد مقاومت در این کشور نه تنها از بین نرفته بلکه وارد مرحله جدیدی شده و روز به روز قدرتش افزایش می یابد.

بدون شک مجموعه نیروهای سیاسی و مسلح یمن توان خود را در زمان حساس فعلی به فشار بیشتر بر سعودی ها متمرکز خواهند کرد و تلاش می کنند با ادامه عملیات راه را برای شکست محاصره و تسلیم ریاض و پایان جنگ باز کنند.