وی که به لهستان سفر کرده است، شنبه شب به وقت محلی در سخنانی در کاخ سلطنتی ورشو، پایتخت لهستان که از شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا بصورت مستقیم پخش می‌شد، خواستار تغییر حکومت در روسیه شد و گفت پوتین نمی‌تواند در قدرت باقی بماند. 

رئیس جمهور آمریکا گفت: به خاطر خدا، این مرد نمی‌تواند در قدرت باشد. 

وی با تاکید بر اینکه تنها فرد مقصر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است، تصریح کرد پوتین با حمله به اوکراین، دموکراسی را خفه کرده است. 

شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد این شدیدترین انتقاد بایدن از پوتین و نشان دهنده تغییر رویکرد عمده آمریکا در مقابل روسیه است. 

پیش از این، مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که تغییر حکومت در روسیه هدف آن‌ها نیست. 

پس از سخنان بایدن، کاخ سفید در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد منظور بایدن تغییر رژیم (حکومت) در روسیه نبوده است. 

یک مقام کاخ سفید در توجیه سخنان بایدن گفت: منظور رئیس جمهور این بوده است که نباید به پوتین اجازه داد علیه کشورهای همسایه خود یا منطقه اعمال زور کند. وی در خصوص قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم سخن نمی‌گفت. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

عقب نشینی بایدن از تغییر حکومت در روسیه