شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلودگی#اروپایی#جدید#ترافیک#دانشمندان

آلودگی صوتی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد/ مرگ سالانه ۱۲۰۰۰ اروپایی بر اثر آلودگی صوتی!

آلودگی صوتی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد/ مرگ سالانه 12000 اروپایی بر اثر آلودگی صوتی!

یافته‌های جدید دانشمندان آمریکایی درباره اثرات آلودگی صوتی نشان می‌دهد که از هر ۲۰ حمله قلبی در نیوجرسی، یک مورد را می‌توان به صدای ناشی از بزرگراه ها، قطارها و ترافیک هوایی نسبت داد؛ آلودگی صوتی در اروپا، سالانه منجر به مرگ زودرس ۱۲۰۰۰ نفر می‌شود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از عمده‌ترین مشکلات زیست محیطی که جهان را درگیر کرده است, افزایش روزافزون "آلودگی‌های صوتی" به دنبال گسترش صنایع, حمل و نقل و در مجموع فعالیت‌های انسانی است.

برخلاف صداهای طبیعی مانند صدای آواز پرندگان, صدای باران, صدای ناشی از جاری شدن آب در رودخانه‌ها و ... که می‌توانند مانند یک موسیقی گوش‌نواز سلامت روحی و تمرکز افراد را ارتقا دهند, صداهای حاصل از فعالیت‌های انسانی مانند ترافیک, فرودگاه, ساخت‌وساز و ..., می‌تواند اثرات منفی برای سلامت روحی و جسمی انسان در پی داشته باشند.

آلودگی صوتی همه اقشار جامعه در همه سنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند مشکلات جسمی و روحی شدید از جمله اختلال تمرکز, اختلال در خواب, بیماری‌های قلبی عروقی, بیماری‌های روانی, فشار خون, بیماری‌های هورمونی, اختلال در بارداری و تولد نوزادان و حتی افزایش آمار ابتلا به دیابت را در پی داشته باشد.

بر اساس این گزارش, آلودگی صوتی در اروپا به طور سالانه منجر به مرگ زودرس 12 هزار نفر می‌شود!

اخیراً نیز تحقیقی که دانشمندان آمریکایی در رابطه با اثرات آلودگی صوتی نشان می‌دهد که آلودگی صوتی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؛ یافته‌های این دانشمندان حاکی از آن است که از هر 20 حمله قلبی در شهر نیوجرسی، یک مورد را می‌توان به صدای ناشی از بزرگراه‌ها، قطارها و ترافیک هوایی نسبت داد!

 محققان نرخ حمله قلبی را در میان 16 هزار بیمار در بیمارستان‌های نیوجرسی که به دلیل حملات قلبی در بیمارستان بستری شده بودند را با سطوح آلودگی صوتی در محل سکونت بیمار که از اداره حمل و نقل نیوجرسی گرفته بودند, مقایسه کردند؛ در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد که پنج درصد از حملات قلبی را می‌توان به آلودگی صوتی نسبت داد و همچنین نرخ حمله قلبی در مناطقی که میزان سر و صدا زیاد است، 72 درصد بیشتر بود.

دکتر آبل موریرا, پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: به عنوان متخصص قلب، ما عادت داریم به بسیاری از عوامل خطر سنتی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا یا دیابت فکر کنیم اما این مطالعه نشان می‌دهد که شاید باید به آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیز به عنوان عوامل خطرآفرین برای بیماری‌های قلبی و عروقی توجه کرد. ترافیک که یکی از اصلی‌ترین منابع تولید آلودگی صوتی است, همواره با آلودگی هوا نیز همراه است که این مورد باعث می‌شود آلودگی هوا و صدا دست به دست هم دهند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند.

وی متذکر شد: سیاست‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به کاهش مواجهه افراد با سر و صدای حمل‌ونقل در خانه کمک کند و اجرا بهتر مقررات صدا، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جلوگیری از سر و صدای جاده، قوانین ترافیک هوایی، و عایق‌بندی بهتر صدا در ساختمان‌ها از جمله این سیاست‌ها هستند.

انتهای پیام/