شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آتش#آتش نشان#جدید

محققان می گویند؛

آتش نشان ها با ریسک بالاتر مشکلات قلبی مواجهند

آتش نشان ها با ریسک بالاتر مشکلات قلبی مواجهند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هر چه آتش‌نشانان در معرض آتش‌های بیشتری قرار گیرند، خطر ابتلا به اختلال تپش قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «پاری دومینیک»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه لوئیزیانا، گفت: «پزشکانی که از آتش نشانان مراقبت می‌کنند باید از افزایش خطر قلبی عروقی، به ویژه افزایش خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی در میان این گروه منحصر به فرد از افراد آگاه باشند.»

فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع ضربان قلب نامنظم است که به گفته انجمن قلب آمریکا، خطر لخته شدن خون، نارسایی قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض قلبی را افزایش می‌دهد.

برای این مطالعه، تیم تحقیق نزدیک به ۱۰,۹۰۰ آتش نشان فعال ایالات متحده را در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ از لحاظ تعداد آتش سوزی‌هایی که هر سال با آنها مواجه می‌شدند و سابقه بیماری قلبی مورد بررسی قرار دادند.

دومینیک خاطرنشان کرد: «در میان بزرگسالان در جمعیت عمومی کمتر از ۶۰ سال، شیوع فیبریلاسیون دهلیزی، ۰.۱ تا ۱.۰ درصد است. با این حال، در میان جمعیت مورد مطالعه ما، ۲.۵ درصد از آتش نشانان ۶۰ ساله یا کمتر مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بودند.»

براساس یافته‌ها، محققان یک رابطه مستقیم و معنادار بین تعداد آتش‌سوزی‌های اطفا شده و خطر فیبریلاسیون دهلیزی شناسایی کردند.

نرخ ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی عبارت بودند از:

• ۲ درصد در میان کسانی که پنج آتش سوزی یا کمتر را در سال اطفا می‌کنند.

• ۲.۳ درصد در میان افرادی که با ۶ تا ۱۰ آتش سوزی در سال روبرو می‌شوند.

• ۲.۷ درصد در میان افرادی که با ۱۱ تا ۲۰ آتش سوزی در سال مواجه هستند.

• ۳ درصد در میان افرادی که با ۲۱ تا ۳۰ آتش سوزی در سال روبرو هستند.

• ۴.۵ درصد در میان افرادی که ۳۱ یا بیشتر آتش سوزی در سال را اطفا می‌کنند.

محققان پس از تعدیل فاکتورهای خطر متعدد برای فیبریلاسیون دهلیزی، مانند فشار خون بالا و سیگار کشیدن، دریافتند که به ازای هر پنج آتش سوزی اضافی که در سال رخ می‌دهد، خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی ۱۴ درصد بیشتر است.

به گفته محققان، عوامل متعددی ممکن است در ارتباط بین آتش نشانی و فیبریلاسیون دهلیزی دخیل باشند.

دومینیک گفت: «اول و مهمتر از همه، استنشاق و جذب از طریق پوست ترکیبات و مواد مضر تولید شده در اثر احتراق مواد در طی آتش سوزی، از جمله ذرات معلق، هیدروکربن‌های پلی آروماتیک و بنزن است. قرار گرفتن در معرض این مواد، به ویژه ذرات معلق در آلودگی هوا، حتی برای مدت کوتاهی با افزایش خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است.»

دومینیک خاطرنشان کرد که آتش نشانان همچنین در معرض استرس فیزیکی و روانی زیاد و ساعات کاری طولانی هستند که همه اینها می‌تواند سطح آدرنالین آنها را افزایش دهد و باعث عدم تعادل در مکانیسم‌های حفظ ضربان قلب شود.

وی در ادامه افزود: «در نهایت، قرار گرفتن در معرض دمای بالا می‌تواند باعث افزایش دمای مرکزی بدن و کم‌آبی شدید بدن شود، که هر دوی این موارد تقاضا برای ضربان قلب بالاتر را افزایش می‌دهد و ممکن است متعاقباً باعث ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی شود.»

علاوه بر این، دومینیک تاکید کرد هر گونه علائم فیبریلاسیون دهلیزی مانند تپش قلب، مشکل در تنفس، سرگیجه و خستگی باید به سرعت بررسی شود.