شهر خبر

سامانه اخذ مالیات نقل و انتقالات خودرو راه‌اندازی شد / میزان مالیات خودروهای داخلی و وارداتی اعلام شد

نرخ مالیاتی که از شهروندان برای نقل و انتقال خودرو اخذ می‌شود توسط سازمان امور مالیاتی تعیین و اعلام می‌شود و پرداخت از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.

سامانه اخذ مالیات نقل و انتقالات خودرو راه‌اندازی شد / میزان مالیات خودروهای داخلی و وارداتی اعلام شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور گفت: هزینه‌های شهروندان با راه‌اندازی سامانه اخذ مالیات نقل و انتقالات خودرو بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است چراکه دفاتر اسناد رسمی، علاوه بر مالیات، حق ثبت دریافت می‌کردند.

سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور در مراسم رونمایی از سامانه اخذ مالیات نقل و انتقالات خودرو که در مجموعه تعویض پلاک میثم در جاده مخصوص کرج برگزار شد، گفت: سامانه کنترل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو براساس ماده ۲۹ قانون با توجه به تکلیف پلیس راهور به منظور تحقق این کنترل طراحی و پیاده‌سازی شده. البته این کنترل از چند ماه قبل با همکاری سازمان امور مالیاتی انجام می‌شد اما طراحی این سامانه امروز محقق شد تا این کنترل به صورت سیستمی انجام شود و دخل و تصرفی انسانی در این حوزه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: نرخ مالیاتی که از شهروندان برای نقل و انتقال خودرو اخذ می‌شود توسط سازمان امور مالیاتی تعیین و اعلام می‌شود و پرداخت از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود، در سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک نیز طراحی به شکلی انجام شده که شهروندان پیش از اخذ نوبت به درگاه سازمان امور مالیاتی هدایت می‌شود و پس از پرداخت مالیات می‌توانند نوبت تعویض پلاک اقدام کنند.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: البته شهروندان قبل از نوبت‌گیری نیز می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت این مالیات اقدام کنند.

وی تاکید کرد: هزینه‌های شهروندان که پیش‌تر در این حوزه توسط دفاتر اسناد رسمی اخذ می‌شد در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است چرا که دفاتر اسناد رسمی علاوه بر مالیاتی که برای نقل و انتقال خودرو بود حدود یک درصد حق ثبت دریافت می‌کردند به این ترتیب بیش از ۵۰ درصد هزینه شهروندان کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، کنترل سیستمی برای پرداخت این مالیات آغاز شده اما این مالیات ارتباطی با پلیس راهور ندارد و درآمدی هم برای پلیس در این حوزه وجود ندارد و تمام این مبالغ به خزانه دولت واریز می‌شود.

یک درصد مالیات برای خودروهای داخلی و ۲ درصد برای خودروهای خارجی

داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این مراسم گفت: این مالیات باید یک درصد از ارزش خودروهای داخلی و ۲ درصد خودروهای وارداتی را شامل شود.

وی ادامه داد:  در حقیقت از تاریخ ۱۳ دی‌ماه سال گذشته پلیس و دفاتر اسناد رسمی برابر قانون مکلف به کنترل پرداخت این مالیات بودند اما با توجه به طراحی و پیاده‌سازی سامانه جدید توسط پلیس این کار به صورت آنلاین انجام می‌شود و در حقیقت پلیس به سازمان امور مالیاتی در این حوزه کمک کرده است.