شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایران#تحریم

رابرت مالی در نشست دوحه:

موضع آمریکا تغییری نکرده است/ مطمئن نیستم توافق قریب الوقوع باشد

موضع آمریکا تغییری نکرده است/ مطمئن نیستم توافق قریب الوقوع باشد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: تحریم ها علیه ایران به محض توقف برنامه هسته ای این کشور لغو می شود ولی سپاه پاسداران همچنان در چارچوب تحریم ها باقی می ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سخنرانی ویدئویی در کنفرانس بین المللی دوحه گفت: تحریم‌ها علیه ایران را به محض توقف برنامه هسته‌ای این کشور لغو می‌کنیم. من مطمئن نیستم که توافق هسته‌ای با ایران قریب الوقوع باشد و فقط گاهی اوقات به آن نزدیک شده‌ایم.

وی در ادامه افزود: سپاه پاسداران ایران در در چارچوب تحریم‌ها باقی خواهد ماند و این مسئله با توافق هسته‌ای کاملاً متفاوت است.

رابرت مالی تصریح کرد: صرف نظر از توافق هسته‌ای، به همکاری با کشورهای منطقه برای کاستن از شدت تنش‌ها ادامه می‌دهیم.

وی افزود: توافق هسته‌ای به صورت غیرمستقیم بین آمریکا و ایران و از طریق انگلیس شکل می‌گیرد. ما در حال مذاکره غیرمستقیم از طریق انگلیس برای آزادی زندانیان‌مان در ایران هستیم.

این دیپلمات آمریکایی تأکید کرد: موضع آمریکا در قبال توافق هسته‌ای به علت جنگ روسیه علیه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. قصد نداریم در این مرحله به مسائلی مانند سیاست منطقه‌ای ایران بپردازیم.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این مواضع مقامات آمریکایی اعلام کرد: سپاه پاسداران یکی از ارکان قدرت نیروهای نظامی ایران است و نقش اساسی در تقویت توان دفاعی کشور دارد. اگر واشنگتن در ادعای خود در مورد علاقه خود به ثبات در منطقه صادق باشد، باید از ادامه تنش‌ها دست بردارد. تهران بارها تاکید کرده است که امنیت پایدار در منطقه تنها با همکاری مردم منطقه و خروج نیروهای خارجی محقق می‌شود.