شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#کاخ سفید#بایدن#مقامات#پوتین

کاخ سفید سخنان بایدن درباره تغییر رژیم روسیه را توجیه کرد

سخنان بایدن در حالی است که مقامات آمریکایی قبلا گفته بودند که برکناری پوتین از قدرت، هدف آنها نبوده است.

کاخ سفید سخنان بایدن درباره تغییر رژیم روسیه را توجیه کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پس از سخنان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که خواستار تغییر رژیم در روسیه شد و گفت که پوتین نمی تواند در قدرت باقی بماند، کاخ سفید بلافاصله اعلام کرد که بایدن خواستار تغییر رژیم در این کشور نیست.

 جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا  شنبه شب در لهستان گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نمی تواند در قدرت باقی بماند اما کاخ سفید در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد منظور بایدن تغییر رژیم (حکومت) در روسیه نبوده است.

یک مقام کاخ سفید در توجیه سخنان بایدن گفت: منظور رئیس جمهوری این بوده است که نباید به پوتین اجازه داد علیه کشورهای همسایه خود یا منطقه اعمال زور کند. وی در خصوص قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم سخن نمی گفت.

سخنان بایدن در حالی است که مقامات آمریکایی قبلا گفته بودند که برکناری پوتین از قدرت، هدف آنها نبوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل این ماه گفت: برای ما، تغییر رژیم مطرح نیست. مردم روسیه باید در مورد رهبری خود تصمیم گیری کنند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد در همین حال دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات بایدن گفت: تصمیم گیری برای  تغییر حکومت در روسیه بر عهده آقای بایدن نیست بلکه تنها انتخاب مردم فدراسیون روسیه است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به لهستان سفر کرده است، شنبه شب به وقت محلی در سخنانی در کاخ سلطنتی ورشو، پایتخت لهستان که از شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا بصورت مستقیم پخش می‌شد، خواستار تغییر حکومت در روسیه شد و گفت پوتین نمی تواند در قدرت باقی بماند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: به خاطر خدا، این مرد نمی تواند در قدرت باشد.

وی با تاکید بر اینکه تنها فرد مقصر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است، گفت: پوتین با حمله خود به اوکراین، دموکراسی را خفه کرده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد این شدیدترین انتقاد بایدن از پوتین و نشان دهنده تغییر رویکرد عمده آمریکا در مقابل روسیه است.

پیش از این، مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند تغییر حکومت در روسیه هدف آنها نیست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.