شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#رئیس جمهوری

رئیس جمهوری فنلاند: پیوستن به ناتو خطر تنش دائمی با روسیه را دارد

رئیس جمهوری فنلاند: پیوستن به ناتو خطر تنش دائمی با روسیه را دارد

رئیس جمهوری فنلاند که کشورش هم مرز با روسیه است، در بحبوحه جنگ اوکراین، ضمن اشاره به فواید پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر افزایش خطر تنش با روسیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، « سائولی نینیسته » (Sauli Niinistö ) که با شبکه تلویزیونی «یله تی وی ۱»  (YLE TV۱) ، شبکه تلویزیونی پرقدمت فنلاند، مصاحبه کرد گفت:  عضویت فنلاند در ناتو موجب افزایش تنش ها دائمی با روسیه در مرزهای دو کشور خواهد شد.

بنابراین گزارش، بخش های از این مصاحبه که بر روی تارنمای این رسانه فنلاندی قرار گرفت، نینیسته تصریح کرد که فواید عضویت احتمالی این کشور در ناتو البته بیش از مضرات و تهدیدهای احتمالی پیش روی آن است.

رئیس جمهوری فنلاند در بخشی ازاین مصاحبه گفت: البته واضح است که به عضویت احتمالی در آمدن ناتو ، منجر به  افزایش دائمی تنش ها درمرزها با روسیه خواهد شد.

بنابراین گزارش، نینیسته افزود: مهم ترین فایده به عضویت درآمدن ناتو می تواند «تاثیرات پیشگیرانه» آن باشد، اما ازدیگر سو، می تواند انواع مخاطرات تلافی جویانه روسیه را به همراه داشته باشد.

تارنمای این رسانه فنلاندی نوشت: اکنون تمایل پیوستن فنلاند به ناتو بدنبال بحران اوکراین شدت یافته است و نقطه نظرات رئیس جمهوری فنلاند دراین زمینه درجهت یافتن راه حلی برای افزایش امنیت این کشوراست.

رئیس جمهوری فنلاند به این شبکه تلویزیونی گفت: وجود امنیت کافی باعث خواهد شد تا فنلاندی ها احساس کنند که اضطرار و نگرانی وجود ندارد و نخواهد داشت، ملحق شدن به ناتو کافی ترین امنیت را فراهم خواهد ساخت.

تارنمای این شبکه تلویزیونی فنلاندی درباره این مصاحبه نوشت: نینیستو تاکید کرد که تصمیم گیری در مورد درخواست عضویت تاتو، بر عهده پارلمان این کشور است  و اینکه تصمیم گیرندگان سیاسی و عموم مردم از پیامدهای احتمالی مختلف پیوستن به این ائتلاف نظامی (ناتو) باید آگاه باشند؛ وی افزود: خوب است که نمایندگان و شهروندان فنلاند در صورت درخواست این کشور برای پیوستن به ناتو، از قبل برای اقدامات متقابل روسیه آماده شوند.

فنلاند کشوری هم مرز با روسیه و متقاضی عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. این در حالی است که روسیه بارها در مورد الحاق این کشور به ناتو با مطرح کردن تهدید «عواقب سیاسی و نظامی» آن هشدار داده است.

اوکراین نیز که اکنون به کانون بحران در اروپای شرقی بدل گشته پیشتر خواستار پیوستن به این پیمان نظامی بود که با واکنش روسیه مواجه شد، پس از وقوع جنگ، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به صراحت اعلام کرد که کشورش قصد ملحق شدن به ناتو را ندارد.

جنگ در اوکراین پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ و بدنبال نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی مسکو از سوی غرب آغاز شد.

انتهای پیام