شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

یافته محقق ایرانی در دانشگاه آمریکا؛

استاتین ها در کاهش ریسک بیماری پارکینسون موثرند

استاتین ها در کاهش ریسک بیماری پارکینسون موثرند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد میلیون‌ها نفر از افرادی که داروهای استاتین را برای کاهش کلسترول خود مصرف می‌کنند، ممکن است از مزایای پیش‌بینی نشده‌ای برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، این گروه از افراد ممکن است کمتر به مشکلات حرکتی و تعادلی مانند آنچه در بیماری پارکینسونیسم دیده می‌شود، دچار شوند.

افراد مبتلا به پارکینسونیسم برخی از علائمی را دارند که در بیماری پارکینسون دیده می‌شود از جمله کندی حرکت، سفت شدن ماهیچه‌ها و مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل. اما علل زمینه‌ای متفاوت است.

محققان دریافتند که در میان بیش از ۲۸۰۰ سالمند تحت مطالعه، نیمی از آنها علائم پارکینسونیسم را طی شش سال نشان دادند. اما این خطر در میان افرادی که از استاتین استفاده می‌کردند ۱۶ درصد کمتر بود.

دکتر «شهرام اویس قرنی»، محقق ارشد از مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، گفت: «نتایج این مطالعه ثابت نمی‌کند که استاتین ها به طور مستقیم خطر پارکینسونیسم را کاهش می‌دهند.»

یافته‌ها نشان داد کسانی که از استاتین‌ها استفاده می‌کردند، ۳۷ درصد کمتر در معرض ابتلا به تصلب شرایین در مغزشان بودند و این تا حدی رابطه بین مصرف استاتین و کاهش خطر پارکینسونیسم را توضیح داد.

محققان دریافتند که استفاده از استاتین به خودی خود با کاهش ۱۶ درصدی خطر پارکینسونیسم مرتبط بود.

بر خلاف بیماری پارکینسون که غیرمعمول است، علائم خفیف‌تر پارکینسونیسم در میان سالمندان بسیار شایع است. این بدان معنا نیست که همه افراد مسن باید از استاتین استفاده کنند. چراکه استاتین ها می‌توانند عوارض جانبی مانند درد عضلانی داشته باشند.

محققان معتقدند با تحقیقات بیشتر، استاتین ها می‌توانند به گزینه‌ای برای کاهش اثرات پارکینسونیسم در افراد مسن تبدیل شوند.