شهر خبر

بی‌ ام‌ و آی‌ویژن سیرکولار؛ خودروی صد درصد قابل بازیافت

خودروی مفهومی جدید بی ام و در نمایشگاه خودروی 2021 مونیخ معرفی شد: بی‌ام‌و آی‌ویژن سیرکولار . این خودرو ایده‌ی باواریایی‌ها از یک خودروی کامپکت الکتریکی است که جهت کاهش قطعات و استفاده از مواد بازیافتی طراحی شده است. ساخت دایره ای آن؛ استفاده از مواد بازیافتی یا موادی که می توانند به مواد جدید تبدیل شوند، این خودرو را به همان اندازه که به نظر رادیکال است، پایدار می کند.

نمای بیرونی آی‌ویژن سیرکولار شبیه هیچ کدام از بی ‌ام‌ وهای قبلی نیست. جلوپنجره‌ها و چراغ‌های جلو دیجیتال هستند، چراغ‌های عقب در یک پنل شیشه‌ای عقب تعبیه شده‌اند و بدنه آن حتی رنگ‌آمیزی هم ندارد. مورد دوم، جالب‌ترین ویژگی طراحی بیرونی آن است که به جای رنگ آمیزی پوسته بدنه، پانل‌های آلومینیومی مفهومی آی‌ویژن دارای روکش آنودیزه شده‌ی طلایی روشن هستند که بی ‌ام ‌و آن را «برنزی رازآلود آدونیزه شده» می نامد.

در فضای داخلی، مفهوم آینده‌نگرانه شامل قطعات کریستالی درخشانِ تعاملی بر روی داشبورد است که دارای عناصر نورپردازی مانند شبکه‌ی عصبی هستند. صندلی‌های آن ضخیم و مخملی هستند که از پارچه بازیافتی ساخته شده‌اند. خودرو حتی دارای خطی از مواد کریستالی ذکر شده است که انحنای هافمایستر آن را از داخل برجسته می‌کند.

بی‌ام‌و آی‌ویژن سیرکولار به جای صفحه کیلومتر سنتی، تنها از یک صفحه نمایش هدآپ با تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کند، که در پایه جلوپنجره نمایش داده شده است. این صفحه نمایش می‌تواند اطلاعات راننده، ناوبری، رسانه‌ای و اطلاعات اتصال را نمایش دهد. تمام این موارد از طریق کنترل‌های فرمان کنترل می‌شوند. فرمان از مواد آلی تجدیدپذیر با چاپ سه بعدی ساخته شده است. نمونه ای که در این عکس ها نشان داده شده است از پودر چوب ساخته شده و حس طبیعی و گرمی به آن می‌دهد. این یک طراحی چهار پره غیرمعمول با یک پره عمودی در بالای فرمان است، و مرکز فرمان نیز دارای مواد کریستالی درخشان است.

لاستیک‌ها نه تنها قابل بازیافت دارند، بلکه به شیوه‌ای غیرعادی نیز رنگ می شوند. آنها از چیزی ساخته شده اند که بی ‌ام ‌و آن را «لاستیک آبی شفاف» می‌نامد و از لاستیک قابل اطمینان و به صورت پایدار کشت شده تولید شده است.

بدون فناوری آینده‌نگر یک خودروی مفهومی آینده‌نگر نخواهد بود. بی‌ام‌و آی‌ویژن سیرکولار از یک پک باتری 100 درصد حالت جامد استفاده می‌کند که از مواد بازیافتی ساخته شده است. همچنین گفته می‌شود که دارای شارژ دوطرفه است، یعنی آی ویژن سیرکولار می‌تواند برق را به شبکه، حتی خانه شما بازگرداند.