شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا

تصویب سند «قطب‌نمای استراتژیک» از سوی اتحادیه اروپا

رییس شورای اروپا در توئیتر خود از تصویب سند راهبردی قطب‌نمای استراتژیک از سوی سران اتحادیه اروپا خبر داد.

تصویب سند «قطب‌نمای استراتژیک» از سوی اتحادیه اروپا

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از پولتیکو نوشت: به گفته شارل میشل، رئیس شورای اروپا، رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه یک استراتژی نظامی به طور قابل توجهی بازنگری شده و جدی‌تر را در نشست سران تایید کردند. قطب‌نمای استراتژیک نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در جاه‌طلبی‌های نظامی جمعی اتحادیه اروپا است که در طول تاریخ بسیار جزئی بوده و تلاش‌ها در عوض به سمت ارتش‌های فردی و قابلیت‌های ناتو هدایت می‌شود. با این حال، جاه‌طلبی‌های نهایی طرح جدید محدود است، و در میان چیزهای دیگر، ایجاد نیروی استقرار سریع اتحادیه اروپا با حداکثر ۵۰۰۰ سرباز را پیش‌بینی می‌کند، اما نه ایجاد یک ارتش کامل اتحادیه اروپا.

میشل در توییتی نوشت: «ما قطب‌نمای استراتژیک را تأیید کردیم که راهنمای ما برای یک سیاست دفاعی قوی‌تر و تقویت قابلیت‌های دفاعی اروپا خواهد بود».

در حالی که کار بر روی قطب‌نمای استراتژیک تقریباً دو سال پیش آغاز شده است، مقامات مجبور شده‌اند به طور مکرر آن را با تکامل تهدیدها بازنویسی کنند.

حمله روسیه به اوکراین در ماه گذشته، حس فوریت جدیدی به این سند داد. اکنون، این بلوک کار بر روی اجرای آن را آغاز خواهد کرد - با توجه به سابقه محدود اتحادیه اروپا در تلاش‌های نظامی، کار آسانی نیست.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه هنگام ورود به اجلاس سران، بار دیگر تاکید کرد که برنامه‌های دفاعی اتحادیه اروپا با هدف تبدیل این اتحادیه به "شریک قوی‌تر" با ناتو و "شریک های سراسر جهان" است، به این معنی که اتحادیه اروپا قصد کپی کردن قابلیت‌های ناتو را ندارد،

فرانسه مسئولیت به روز رسانی جاه طلبی های نظامی اتحادیه اروپا را بر عهده داشت و قطب نمای استراتژیک را در دوره ریاست دوره‌ای این کشور در اتحادیه اروپا که تا ژوئن ادامه دارد، در اولویت قرار داد. وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا طرح های جدید را در اوایل این هفته تصویب کردند.

انتخاب مجدد میشل به عنوان رئیس شورای اروپا

شارل میشل روز پنجشنبه در نشست سران اتحادیه اروپا به اتفاق آرا برای دومین دوره انتخاب شد. شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دوره بعدی میشل از اول ژوئن آغاز می شود و تا پایان نوامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

به عنوان رئیس شورای اروپا، نقش اصلی میشل ریاست اجلاس سران رهبران ملی اتحادیه اروپا و هماهنگی کار این نهاد است. به گفته سه مقام، تصمیم برای انتخاب مجدد میشل به اتفاق آرا بود، 

میشل که نزدیک به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تلقی می‌شود، از سوی مقامات و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا انتظار می‌رفت که یک دوره دیگر را به دست آورد. انتخاب مجدد او کمی قبل از پیوستن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به رهبران اتحادیه اروپا برای نشست بروکسل، پس از نشست سران ناتو که در پایتخت بلژیک نیز برگزار شد، انجام شد.

بایدن در حالی که کنار میشل ایستاده بودگفت: من آمدم تا به مردی که بدون مخالفت دوباره انتخاب شد، تبریک بگویم.