شهر خبر

آیا فیلم ها هم بیات می شوند؟!

آیا فیلم ها هم بیات می شوند؟!

مجتبی احمدی - دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

درحالی اکران نوروزی برنامه ریزی شد که برخی فیلم های پشت خط مانده جشنواره می توانند در اکران های دیگر نیز دیده شوند و اتفاقا گیشه موفق تری داشته باشند اما نکته ای که قابل بحث است این روز ها شنیده می شود دفاتر فیلمسازی آثار مختلفی را آماده اکران دارند که می تواند با گذشت زمان جذابیت و طراوت خود را از دست بدهد.

شاید در چندماه اخیر سینما رونق گرفته و بسیاری از فیلم های سینمایی رکورد هایی ماندگار را در سینما جابه جا کرده باشند اما شنیده ها حاکی از آن است که جدا از چند فیلم پر سر و صدای جشنواره مانند «علفزار» که گویا از اکران نوروزی کنار گذاشته شده، فیلم هایی هم از سال گذشته و در روز های کرونا باقی مانده است که در صورت عدم اکران می توانند به زودی بیات شوند.

ضمن اینکه قابل ذکر است برخلاف تصور اگرچه بسیاری از تهیه کنندگان و فیلمسازان و خانواده سینما در عرصه تولید سریال برای شبکه نمایش خانگی فعال شدند اما وضعیت تولید در سینما به صفر نرسید و کمتر  روزی است که خبر تولید یا پایان کار یک پروژه سینمایی به گوش نرسد.

از سوی دیگر سوال دیگری پیش می آید؛

پرکاری خانواده سینما و فیلمسازان اتفاق خوشحال کننده ای است اما سوال اینجاست که جدا از اکران آنلاین و وضعیت نا مناسب اکران در سینما این حجم از سرمایه چگونه قرار است برگردد؟

جدا از آثاری که در جشنواره اکران شده است و تکلیف تولید و اکران شان مشخص است هستند آثاری که در گذشته (دوسال کرونایی) تهیه کنندگان و صاحبان اثر تصمیم نداشتند  آن ها را چه در سینما و چه در اکران آنلاین به نمایش بگذارند و از سویی وضعیت حضور تماشاگران در سالن های سینما نیز اخیرا مشخص شده است پس می توان گفت بخشی از این فیلم ها می توانند سرمایه گذار را در این عرصه به دلیل خواب سرمایه متضرر کنند!

بدیهی است که در سال 1401 سینمای پر ترافیکی را تجربه خواهیم کرد چراکه بسیاری از آثار جدا از نوع روایت و داستان و حتی ساختار به لحاظ اقتصادی هم باید روی پرده سینما بروند درحالی که نه تعداد سینما و نه ظرفیت تماشاگر کشور ما اجازه نمی دهد که همه این آثار به گیشه مطلوب شان دست پیدا کنند و عملا شکست اقتصادی بسیاری از فیلم های تولید شده یکی دو سال اخیر را تهدید می کند.

انتهای پیام