شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گیلان#جاذبه#های#گردشگری#دیدنی#قلعه#رودخان

جاذبه های گردشگری و دیدنی قلعه رودخان گیلان

جاذبه های گردشگری و دیدنی قلعه رودخان گیلان

قلعه رودخان یکی از بزرگترین قلعه های آجری ایران است که برای مدتی میزبان میرزاکوچک خان جنگلی بوده است. در نظر داشته باشید برای رسیدن به قلعه مورد نظر باید از وسط جنگلی بی نظیر و رودخانه پیاده روی کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ قلعه رودخان گیلان یکی از مهم‌ترین دژهای تاریخی و نظامی ایران است که در شهرستان فومن و در میان انبوه درختان جنگلی جای گرفته است. این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و اکنون یکی از جاهای دیدنی و مهم فومن محسوب می‌شودکه گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب می‌کند.

آشنایی با قلعه رودخان

این قلعه بر روی ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در میان درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته است. برای لذت بردن از این مکان باید پیاده‌روی نیمه سنگین داشته باشید، زیرا حدودا ۱۰۰۰ پله تراشیده شده از سنگ را باید پشت سر بگذارید. قلعه رودخان در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در سال ۱۸۳۰ میلادی پژوهشگری لهستانی به نام آلکساندر شودزکو خچکو برای نخستین بار قلعه رودخان را کشف کرده است.

تاریخچه قلعه رودخان

گیلان در زمان های گذشته به دو منطقه بی یه پس یا گیلان غربی و بی یه پیش تقسیم شده بود و فومن نیز تا سالها مرکز گیلان غربی بوده است که همین امر سبب شده تا قلعه مستحکمی برای دفاع از آن منطقه احداث شود. قلعه رودخان در دوران ساسانیان و در زمان حمله اعراب به ایران ساخته شده و در دوره سلجوقیان نیز مرمت گردیده است. این قلعه در مکانی مناسب با استفاده از مصالح مقاوم و اشکال هندسی متنوع ساخته شده است. در واقع، در ساخت این قلعه، میلیون‌ها قطعه سنگ با ابعاد مختلف به چشم می خورد و در طبقات بالایی برج‌ها و پوشش سقف‌ها و کف‌ها نیز آجر بکار رفته است. همچنین چوب نیز در قسمت های درب‌ها، پوشش داخلی سقف طبقات اول، برج‌ها و واحدهای مسکونی و پنجره‌ها وجود دارد که به خاطر رطوبت بالای هوا در این منطقه از ملات گچ، ساروج و آهک همراه با خاکستر استفاده شده است.

e063eda25971ec92f18f3d22

دلیل نام گذاری قلعه رودخان

این قلعه در کنار رودخانه دژ رودگان یا روگان قرار دارد که در گذر زمان به قلعه رودخان تغییر یافته است. کلمه رودخان مخفف رودخانه است و قلعه رودخان به معنای قلعه‌ای در نزدیکی رودخانه است. این قلعه در زبان تالشی قله رخون گفته می شود که در واقع تغییر یافته قلعه رودخان است. همچنین اسامی دیگری مانند هزارپله، حسامی، سکسار، سگسار و سگسال نیز داشته است.

44444444444444444

تفریحات قلعه رودخان

بازدید از قلعه رودخان فقط برای تماشای بنای تاریخی نیست، بلکه تفریحات دیگری نیز امکان پذیر است تا از این منطقه لذت ببرید. بعد از رسیدن به پارکینگ باید بقیه راه را پیاده بروید. در ابتدای مسیر باید از گذرگاه سنگ ‌فرش شده عبور ‌کنید و در دو طرف این قسمت مغازه‌های سوغاتی و رستوران های محلی وجود دارند که با غذاهای خوشبو شما را به سمت خود می کشاند و همچنین در کنار رستوران‌ها می‌توانید در آتلیه عکاسی عکس های یادگاری بگیرید. بعد از این قسمت به قسمت سخت راه می رسید که باید هزار پله بالا بروید.

88888888888888888

بخش‌های مختلف قلعه رودخان

برای ورود به قلعه رودخان باید از دروازه اصلی وارد شوید. در دو طرف دروازه ورودی، دو سکو وجود دارد که محلی برای استراحت هستند. پس از عبور از این راهرو و پشت سر گذاشتن چند پله سنگی به سمت پشت بام بالای دروازه می رسید و می توانید به داخل برج‌های دروازه نیز بروید.

برج ها

در دو سوی دروازه، برج های بزرگی وجود دارند. این برج‌ها از بیرون به شکل استوانه هستند، اما اتاق‌های هشت‌ ضلعی درون آنها به چشم می خورد. اندازه و شکل این برج‌ها با هم متفاوت هستند؛ اما قسمت داخلی آنها یکسان است. همه برج‌ها دارای سقف هستند وهمچنین اجاق و دودکش برای گرم شدن وجود داشته است.

شاه نشین

مهم‌ترین بنای قلعه، شاه‌نشین است که بر بلندترین نقطه قلعه واقع شده است. این بنا با شکل بسیار متفاوت از سایر سازه‌های قلعه دارای دو بخش پایینی و بالایی و یک تراس است. از تراس می توانید فضای دورتادور خود را ببینید و لذت ببرید و مدهوش شوید.

آب انبار

آب‌انبار نیز در گودترین قسمت قرار دارد که در قدیم آب مورد نیاز قلعه تامین می شده است. البته پس از زلزله ویرانگر گیلان دیگر آبی به این آب انبار نمی آمد تا اینکه سالها بعد مرمت کردند و امروزه آب مورد نیاز قلعه و بازدیدکنندگان تامین می شود.

امکانات قلعه رودخان

قبل از پله‌ها؛ رستوران، فروشگاه صنایع‌دستی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و عکاسخانه و در محوطه قلعه نیز آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد.

بهترین زمان سفر به قلعه رودخان

بهترین زمان برای بازدید از قلعه رودخان فصل های بهار و تابستان است که طبیعت بسیار زیبایی دارد.

اه دسترسی به قلعه رودخان

برای رسیدن به قلعه رودخان باید به شهر فومن بروید و از آنجا به مسیر جاده قلعه رودخان وارد شوید. پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد به روستای قلعه رودخان خواهید رسید. همینطور راه را ادامه دهید تا پس از عبور از حیدرآلات به پارکینگ برسید. بعد از این را باید پیاده بروید تا به پله ها برسید.

انتهای پیام