شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تلویزیون#نوروز#نوروز 1401

سالی که نکوست از بهارش پیداست.../ دست خالی تلویزیون در نوروز 1401

کدخبر: 484835
تلاش برای ساخت برنامه‌های مخاطب پسند و جذب طرفدار و بیننده بیشتر، رقابت نزدیکی را میان برنامه‌سازان تلویزیون به وجود آورده و آ‌نها را در تب و تاب انداخته تا از چندین هفته مانده به آغاز نوروز دست به کار شوند و برنامه‌‌ای مخاطب پسند روانه تلویزیون کن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هنرآفرین، لحظه تحویل سال از اهمیت ویژه‌ای میان ما ایرانی‌ها برخوردار است و همه در تلاش‌اند تا در این لحظات علاوه بر در کنار هم بودن، ساعات به یادماندنی را رقم بزنند.

تلویزیون نقش پررنگی در ثبت لحظات خاطره‌انگیز برای بینندگانشان دارد، بسیاری از مخاطبان لحظه تحویل سال از را تلویزیون تماشا می‌کنند و پیگیر اتفاقات و لحظه‌ها از شبکه‌های مختلف این رسانه هستند. با گسترش شبکه‌های تلویزیون و پرداختن به مناسبت‌های گوناگون، نوروز نیز در زمره مهمترین مناسبت‌هایی قرار گرفت که شبکه‌های مختلف از ماه ها قبل برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند تا با دستی پر به استقبال سال جدید بروند.

تلویزیون، سفره هفت سین بزرگ و مهمان 

تلاش برای ساخت برنامه‌های مخاطب پسند و جذب طرفدار و بیننده بیشتر، رقابت نزدیکی را میان برنامه‌سازان تلویزیون به وجود آورده و آ‌نها را در تب و تاب انداخته تا از چندین هفته مانده به آغاز نوروز دست به کار شوند و برنامه‌‌ای مخاطب پسند روانه تلویزیون کنند. 

البته که چند سالی است فرم و ساختار کلی برنامه‌های ویژه سال تحویل از الگویی تکراری پیروی می‌کند، یعنی برنامه‌های سال تحویل تلویزیون لااقل در سال‌های اخیر چیزی جز یه دکور بزرگ و با سفره هفت سینی مفصل و دعوت از مهمانان مختلف و گپ و گفت با آنها نیست. 

تغییر در دکور، دستاورد برنامه‌های نوروزی

یکی از تغییرات چشمگیری که هر سال در ویژه ‌برنامه‌های سال تحویل تلویزیون به چشم می‌خورد و البته تنها تغییری ظاهری است، دکورهای متفاوت و باشکوهی است که هر شبکه برای استودیوی برنامه‌اش طراحی می‌کند. چیدن سفره هفت سین‌های بزرگ مشخصه اصلی همه دکورهاست که مجری‌ها نیز اغلب پای آن به اجرای برنامه می‌پردازند. دعوت از مهمانان مختلف و چهره‌ها مطرح و محبوب دیگر ویژگی است که حالا دیگر پای ثابت همه برنامه‌های نوروزی تلویزیون شده است. رقابت تنگانگ و نزدیکی هم در بین برنامه‌سازان برای دعوت از چهره‌ها وجود دارد، البته که در سال‌های اخیر به دلیل کاهش محبوبیت تلویزیون در میان مخاطبان و حتی هنرمندان شاید چهره‌های کمتری مایل به حضور در برنامه‌ها هستند اما مخاطبان تلویزیون حتما به خاطر دارند سال‌هایی که ستاره‌های تلویزیون، ورزشکاران مطرح و حتی چهره‌های سینمایی که هیچ وقت به تلویزیون نیامده بودند، مهمان شبکه‌های مختلف می‌شدند و لحظات باقی مانده به سال نو را با مخاطبان سپری می‌کردند. 

شاید مهمترین نقدی که میتوان در این سال‌ها به برنامه‌های سال تحویل تلویزیون وارد کرد روند تکراری و بدون خلاقیت این برنامه‌هاست که سالهاست در حال تکرار است.

تلویزیون امسال چه گلی بر سر بیننده‌ها زد؟

«فرمول یک»، «عصر جدید»، «بهار جان»، «صدای پای بهار»، «عیدانه عمو پورنگ»، «چرخ» و«خندوانه» از جمله برنامه‌هایی بودند که امسال از چند روز مانده به سال تحویل پخش‌شان آغاز شد. 

تفاوت عمده برنامه‌های سال تحویل امسال طولانی شدن روزهای پخش آنها نسبت به سال‌های گذشته بود. چند سال پیش بود که احسان علیخانی سنگ بنای پخش برنامه نوروزی شبکه سه از دو روز مانده به نوروز را گذاشت و امسال شبکه‌های دیگر هم برای عقب نماندن از گردونه رقابت چند وز مانده به سال نو برنامه‌هایشان را روانه آنتن کردند. 

علی ضیا طبق روال، در برنامه «فرمول یک» از یک هفته به سال نو، میزبان چهره‌های مختلف هنری، فرهنگی و مردمی بود.  عمو پورنگ اما امسال تدارک ویژه‌ای برای بچه‌ها دیده بود و از مدت‌ها قبل وعده داده بود تا نوروزی متفاوت را برای آنها رقم بزند و از 26 اسفند ماه نیز ویژه‌برنامه نوروزی‌اش را روانه آنتن کرد.

احسان علیخانی که خودش شروع‌کننده پخش برنامه عید قبل از سال بود «عصر جدید» را روانه آنتن کرد و امسال هم مانند سال‌های گذشته توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرد. 

در این بین پخش ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه‌های دیگر هم ادامه داشت اما اتفاق مهم و چشمگیری که برای مخاطب جذاب باشد در آنها رقم نخورد و همان روند تکراری صحبت های مهمان و حرف‌های مجری درباره نوروز و سال جدید ادامه پیدا کرد. 

پوئن منفی ویژه برنامه‌های نوروزی

نکته مهمی که درباره برنامه‌های سال تحویل تلویزیون چه در سال‌های گذشته و چه امسال به چشم می‌خورد و به نظرمی‌رسد به پوئنی منفی برای برنامه سازان و تلویزیون تبدیل شده ته کشیدن انرژی و توان برنامه‌سازان برای بعد از سال تحویل است. تلویزیون در یکی دو سال اخیر تمام انرژی‌اش را صرف برنامه‌های سال تحویل قبل از سال نو می‌کند و عملا دستش برای بعد از سال تحویل خالی است. سریال‌های نوروزی هم چند سالی است دیگر مانند گذشته چنگی به دل نمی‌زنند و حالا هم با برنامه‌های ویژه‌ای که پلتفرم‌ها برای ایام عید تدارک دیدند می‌توان به این نتیجه رسید در سال جدید هم تلویزیون چندان برنامه مدون و مشخص و البته متفاوتی برای مخاطبان ندارد.

امسال بلافاصله بعد از پایان تعطیلات نوروزی ماه رمضان آغاز می‌شود و به نظر می رسد تلویزیون باید پرکارتر و منظم‌تر از قبل برای این ایام نیز برنامه‌ریز می‌کرد، اما تا الان که خبر خاصی از سریال‌های مناسبتی ماه رمضان نیست.

از قدیم گفتند سالی که نکوست از بهارش پیداست، این بهار آغاز شده و باید منتظر بود برای تلویزیون نکو می‌گردد یا نه...