شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

رسول نجفیان: مسیر هنر ایران در این سال‌ها رو به پیشرفت بوده است/ جامعه تشنه دریافت ارزش‌های ادبیات کهن است

رسول نجفیان: مسیر هنر ایران در این سال‌ها رو به پیشرفت بوده است/ جامعه تشنه دریافت ارزش‌های ادبیات کهن است

رسول نجفیان با اشاره به اینکه هنر ایران در 42 سال گذشته رو به پیشرفت بوده ابراز امیدواری کرد که این روند در سال 1401 نیز ادامه داشته باشد.

رسول نجفیان ترانه‌سرا و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: آنچه که من از عملکرد مدیران فرهنگی برداشت می‌کنم این است که مدیران فرهنگی همگی تلاش دارند که اتفاق خوبی در این عرصه رخ دهد اما لازمه اتفاقات خوب امروز تا حد زیادی دسترسی به بودجه‌ مناسب است. طبیعتاً اگر بودجه مناسبی در اختیار فرهنگ و هنر قرار بگیرد قطعاً اتفاقات بهتری در این عرصه شاهد خواهیم بود.

نجفیان خاطرنشان کرد: انتظار من از مسئولان فرهنگی و هنری کشور این است که در این عرصه فضا را برای فعالیت هنرمندان واقعی مهیا کنند و مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذارند. هنرمندان واقعی مشخص هستند و اگر مشکلاتی در این عرصه وجود دارد به همان مسئله بودجه مربوط می‌شود که امیدوارم مجلس شورای اسلامی به بودجه فرهنگی در سال 1401 اهمیت دهد.

وی افزود: در سالی که گذشت با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد بزرگداشت نظامی گنجوی و همچنین زحماتی که آقای دکتر عبدالحسینی کشیدند بزرگداشتی برای این شاعر بزرگ برگزار می‌شود که بخشی از این بزرگداشت هم ما اثری در ساختار نوعی نقالی نوین خلق کرده‌ایم که به شکلی نمایش و موسیقی در آن تلفیق شده و یکی از داستان‌های نظامی گنجوی با عنوان «بهرام گور و کنیزک» را اجرا می‌کنیم. داستانی که حکایت درایت و قدرت زن است و اجرای آن میدانی است و سه دختر و سه پسر بازیگران آن هستند که همخوان و هم‌نواز هستند. در حال حاضر در سریالی به کارگردانی سیروس حسن‌پور نیز بازی می‌کنم و علاوه بر این فعالیت‌های در فضای مجازی نیز برنامه‌های شاهنامه‌خوانی داریم.

این بازیگر درباره اهمیت آثار ادبی کهن گفت: پرداختن به این آثار را باید به هنرمندان بسپارند. سال‌های سال است که برای شناساندن آثاری چون شاهنامه، مثنوی معنوی و... تلاش داریم و می‌شود داستان‌های این آثار را که بسیار ساده هستند و کارایی اجتماعی هم دارند به صورت نمایش اجرا کرد. هر روز که از عمر بشر بگذری اهمیت ادبیات کهن کم نمی‌شود و این آثار ارزشمند هستند. فرهیختگان قطعاً به مولانا، حافظ، فردوسی و... اهمیت می‌دهند و احترام می‌گذارند ولی به دلیل زرق و برقی که فضای مجازی دارد متأسفانه نسل جوان ما تا حدی از این آثار غافل مانده و ما می‌توانیم با پرداختن به آن‌ها در همان فضای مجازی این نقصان را جبران کنیم. همه تصورشان بر این است که فردوسی، حافظ و... بسیار آکادمیک هستند و باید تنها افراد با سواد بالا به سراغ این آثار بروند در حالیکه این سختی را نمی‌توانم منطقی بدانم چرا که این آثار در گذشته در کنار کتاب‌هایی چون قرآن قرار داشتند و خانواده‌ها همانطور که قرآن می‌خواندند هر از گاهی این کتاب‌ها را در دست می‌گرفتند. این کتاب‌ها هیچ گاه کهنه نمی‌شوند و بحث‌های روز را هم می‌توان در آن‌ها به وضوح دید.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «از یادها رفته» در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی در رادیو برنامه‌ای داشتم با عنوان «رسم زمانه» که در این برنامه آثاری چون اشعار حافظ را می‌خواندم و خیلی هم از آن استقبال شد و بسیاری تأکید داشتند که این آثار چقدر به زندگی امروز ما نزدیک است. به اعتقاد من جامعه تشنه دستیابی یا در واقع دریافت آثار ارزشمند ادبیات کهن است ولی کسی نیست که این آثار را به زبان ساده و اثرگذار به مردم و مخاطبان منتقل کند.

وی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: بدون تعصب و توجه به جناح‌بازی‌هایی مثل اصلاح‌طلب و اصول‌گرا باید بگویم که در این 42 سال در حوزه هنر پیشرفت داشته‌ایم. در تئاتر، موسیقی و... همچنان مشکلاتی وجود دارد اما بخشی از این معضلات به ما نیز مربوط می‌شود. کم‌کاری‌های بسیاری که وجود دارد نشان از عدم پیشرفت در این زمینه نیست. اگر از باندبازی و نگاه‌های تعصب‌آلود دور شویم متوجه می‌شویم که مدیران و هنرمندان خدمات بسیاری ارائه داده‌اند و به نظر من هنر ایران هر سال بهتر است سال‌های گذشته بوده است. خط پیشرفت همواره به شکل زیگزاگ است و ما باید کلیت را در نظر بگیریم و در نگاه کلی به نظر من آنچه که شاهد هستیم پیشرفت است و امیدوارم این پیشرفت در سال‌های بعد هم ادامه‌دار باشد.

نجفیان در پایان درباره فعالیت این روزهایش گفت و اظهار داشت: من نوروز هم درگیر کار هستم، برای من بهترین تفریح همان کار است و باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنم که بزرگداشت نظامی را در نظر گرفته است. اگر ما برای این بزرگان خود کاری نکنیم فرصت‌طلبان خارجی منتظر هستند که این شخصیت‌های بزرگ را بدزدند. این افراد شاعران پارسی زبان هستند و ما نباید آن‌ها را از فرهنگ و هنرمان جدا کنیم. شاعران بزرگی چون نظامی، مولانا، حافظ و... برای بشریت سرمایه‌های بزرگی هستند و امیدوارم برای دیگر شاعران نیز برنامه‌های هنری در نظر گرفته شود تا آن‌ها را به نسل امروز و جامعه بیشتر معرفی کنیم.

انتهای پیام