روز گذشته حجت الاسلام محمدی ری‌شهری درگذشت. نام ری‌شهری بیشتر با مناصب اطلاعاتی و همچنین قضایی او در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ گره خورده است و بیشتر او را به عنوان چهره‌ای امنیتی می‌شناسند. اما برخی نزدیکان او معتقدند وجوه امنیتی بخشی از شخصیت او بوده و از دوره‌ای به بعد تلاش می‌کرده بتواند بر نوشتن و تدوین آثار مکتوب تمرکز کند. حجت السلام محمدعلی راد مهدوی از نزدیکان ری‌شهری است که در موسسه دارالحدیث با او همکار بوده است. مهدوی‌ درباره فعالیت‌های ری‌شهری در سال‌های اخیر گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: از دهه ۸۰ به بعد آقای ری شهری تمام وقت و کار خود را برای موسسه دارالحدیث گذاشت و سامان دادن به آثاری که در حوزه‌های مختلف امور اسلامی پی‌ریزی شده بود، از جمله کارهای اصلی ایشان بود.

مهدوی می‌گوید: در موسسه دارالحدیث دانشنامه‌هایی تدوین کردند مانند دانشنامه امیرالمومنین یا دانشنامه پیامبر اعظم یا دانشنامه امام حسین و ... که سودمند و مفید بود. در بخش تدوین موضوعات براساس معارف ثقلین نیز شخصا خودشان حضور داشتند. از سوی دیگر میزان الحکمه که از قبل از انقلاب پایه‌ریزی کرده بودند و بعد از انقلاب نیز آن‌ها را ادامه دادند از چاپ‌های مختلف و متعددی در مسیر رشد بود که در آخر هم به موضوع معارف و کتاب الحکمه رسید؛ در همه این‌ها آقای ری‌شهری متبحر شدند.

ری شهری

 

وی با بیان اینکه آقای ری‌شهری در دو دهه اخیر مشغول پژوهش بود، گفت: در این مدت در حال مطالعه و تدوین آثار  بود و نیروهای بسیار خوبی را هم در کنار خود داشت. یکی از محاسن کارهای جمعی ری‌شهری این بود که هر فردی که در پژوهش‌ها همکاری داشتند، اسم آن‌ها در آثار می‌امد. شما کتاب‌ها را نگاه بیندازید برخلاف برخی از افراد، ایشان نام همه افرادی که در تدوین و پژوهش آثار به او کمک می‌کردند را می‌آورد.

مهدوی می‌گوید در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، مجموعه‌هایی همچون عبدالعظیم را در تنگناهای اقتصادی بسیار زیادی قرار دادند و از آنجا به بعد مشکلات متعددی ایجاد شد اما آقای ری‌شهری سعی کردند تا کمک زیادی به این مراکز داشته باشند.

مهدوی با بیان اینکه در تدوین و تحریر دانشنامه‌هایی همچون امیرالمونین با آقای ری‌شهری همکاری داشتم، تصریح کرد: در آن ایام که همکاری متعددی باهم داشتیم، آن چیزی که از ایشان آموختم، نظم او بود. بسیار به وقت و زمان اهمیت می‌داد و ۵ دقیقه‌ها هم برایش مهم بود. در طی همکاری که باهم داشتیم هیچ اتلاف وقتی وجود نداشت و هر زمان که قرار بود سر موضوعاتی که نوشتم با او صحبت کنم، ماشین به دنبال من می‌آمد تا سر وقت و به موقع در جلسه حاضر باشم. عشق و علاقه او به معارف زیاد بود و خیلی با علاقه و شیفتگی در این زمینه کار کرد و اکنون آثارهای بسیار زیادی در دانشکده حدیث و دار الحدیث وجود دارد، واقعا به نسل جدید کمک کننده است. دانشکده حدیث در شهر ری و قم است. ولی همان زمانی که در ابتدا که در ری وجود داشت دانشجویان بسیار بزرگ و تاثیرگذاری را تربیت کرد.

وی ادامه داد: در مجموع نقش ایشان در توجه به حدیث و سنت معصومان (ع) واقعا بی‌نظیر بود. گنگره‌هایی که ایشان با یاری برخی از دوستان تشکیل دادند و آثاری که ایجاد شد، در میان همه کنگره‌هایی که در کشور طی دو دهه اخیر گذاشته می‌شود واقعا بی نظیر بود. مثلا کنگره عبدالعظیم، کنگره شیخ کلینی و ... تاثیرات بسیاری زیادی در حوززه معارف و اسلام داشت. کتابحانه تخصصی بسیار مهمی که در قم در و ری ایجاد کردند به شدت روز آمد و کارآمد بود.