شهر خبر

شرکت "اسپیس ایکس"، چهارمین کپسول "دراگون" خود را "آزادی" نامید

شرکت "اسپیس ایکس"، چهارمین کپسول "دراگون" خود را "آزادی" نامید

فضانورد ناسا در توئیت جدیدی عنوان کرد که چهارمین کپسول "دراگون" شرکت "اسپیس ایکس"، "آزادی" نامیده شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیوچریسم، اکنون چهارمین کپسول "دراگون" (Dragon) شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) که چهارمین گروه سرنشینان را به "ایستگاه فضایی بین‌المللی" (ISS) می‌فرستد نیز نامی دارد.

"کیل لیندگرن" (Kjell Lindgren)، فضانورد ناسا و فرمانده ماموریت آینده موسوم به نام "کرو ۴" (Crew-4)، در توئیت جدیدی نوشت: نام این کپسول، "آزادی" (Freedom) است. سرنشینان کرو ۴ با یک کپسول جدید دراگون به نام "آزادی" به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز خواهد کرد.

سرنشینان کرو ۴ قرار است ماه آینده پرواز کنند. برنامه‌ریزی شده است که این کپسول، لیندگرن، دو فضانورد ناسا و یکی از فضانوردان آژانس فضایی اروپا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند.

به گفته لیندگرن، این نام از یکی از حقوق اساسی بشر و همچنین، صنعت و نوآوری که از روح بی‌نهایت انسانی ناشی می‌شود، تجلیل می‌کند.

این فضانورد خاطرنشان کرد که این نام، ادای احترامی به موشک "مرکوری ردستون ۳" (Mercury-Redstone 3) است که با نام "آزادی ۷" (Freedom 7) شناخته می شود و نخستین فضانورد آمریکایی، "آلن شپرد" (Alan Shepard) را در سال ۱۹۶۱ به فضا برد.

با وجود این، فراتر از ارجاع تاریخی و با توجه به بحران کنونی در اوکراین، نام آزادی می‌تواند معنای بیشتری نیز داشته باشد. حمله روسیه به این کشور، به فاصله گرفتن جامعه فضایی بین‌المللی و لغو پرتاب موشک‌های روسی منجر شده است.

سال‌ها پس از بازنشستگی شاتل فضایی ناسا در سال ۲۰۱۱، آمریکا مجبور بود برای رساندن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، به موشک‌های "سایوز" (Soyuz) ساخت روسیه تکیه کند اما سرنشینان کپسول دراگون شرکت اسپیس ایکس، اوضاع را به طور قابل توجهی تغییر داده‌اند.

لیندگرن در توییت خود نوشت: "ناسا و اسپیس ایکس از طریق این پروژه، یک قابلیت ملی را احیا کرده‌اند و ما از نبوغ و سخت‌کوشی کسانی که در آن دخیل هستند، قدردانی می‌کنیم.

به عبارت دیگر، نام جدید ممکن است موفقیت بزرگ اسپیس ایکس را در بازگرداندن توانایی آمریکا برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی به خوبی جشن بگیرد."

انتهای پیام