شهر خبر

فراز و فرودهای رشته‌های رزمی در سال 1400/ بوکس و کاراته انتظارات را برآورده کردند

فراز و فرودهای رشته‌های رزمی در سال 1400/ بوکس و کاراته انتظارات را برآورده کردند

رشته‌های رزمی در سال قبل فراز و فرودهای زیادی داشتند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ رشته‌های رزمی همیشه نقش ملموسی را برای کاروان ورزشی ایران در رویدادهای مختلف بین المللی ایفا و به نوعی بار سنگین مدال آوری را هم به دوش کشیدند. از بین رشته های رزمی کاراته، تکواندو و بوکس سه رشته ای بودند که سال پرکاری را پشت سر گذاشتند، گاهی با کسب مدال و تاریخ سازی هایشان کام مردم شاد و گاهی هم با ناکامی هایشان سبب دلسردی شدند. مرور بر عملکرد 3 رشته رزمی پرکار سال 1400 نشان می دهد که از حالا باید خودمان را برای روزهای طلایی سال جدید آماده نگه داریم.

*کاراته

کاراته ایران در بازیهای المپیک 2020 توکیو با کسب یک مدال طلا توسط سجاد گنج زاده عملکرد قابل تحسینی داشت. رشته کاراته برای نخستین بار در المپیک حضور داشت و با توجه به پتانسیل‌های موجود ایران در این رشته انتظار می‌رفت مدالهای بیشتری به دست آید اما در نهایت کاراته ایران در اولین حضورش با کسب یک مدال طلا به کار خود پایان داد تا عملکردی قابل دفاع از خود به جا بگذارد. حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار دیگر نماینده کاراته کشورمان در المپیک بودند که سارا بهمنیار، در رده وزنی 55 کیلوگرم، پس از برتری مقابل قهرمان جهان در نخستین مسابقه، با قبول شکست در دو دیدار بعدی، از رقابت‌های کاراته زنان در المپیک کنار رفت. حمیده عباسعلی هم که پیش از مسابقات المپیک توکیو آسیب دیدگی شدیدی مواجه شد در جریان مسابقات المپیک هم در آخرین مسابقه خود دوباره از ناحیه پا آسیب دید و اینگونه به کار خود پایان داد. عباسعلی در مجموع با کسب 2 پیروزی و 2 شکست از دور مسابقات کنار رفت. شاید یکی از تلخ ترین اتفاقات سال 1400 برای خانواده کاراته از دست رفتن یکی از سهمیه های مسلم مدال در بازیهای المپیک بود. بهمن عسگری که شانس زیادی برای کسب مدال به شمار می رفت با توجه به مثبت شدن تست دوپینگش از قافله کاروان ورزش ایران و به ویژه کاراته برای حضور در بازی های المپیک جاماند.

در سالی که گذشت کاراته ایران علاوه بر عملکرد خوب در المپیک موفق شد در جریان رقابت های قهرمانی آسیا 2021 در خاک قزاقستان روی سکوی قهرمانی بایستد. مسابقات کاراته قهرمانی آسیا با حضور 23 تیم در رده‌های نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان و در شهر آلماتی برگزار شد که در نهایت این دوره از مسابقات با کسب کلکسیونی از مدال‌های رنگارنگ توسط ملی‌پوشان کشورمان با قهرمانی قاطعانه کاروان ایران بالاتر از میزبان و سایر رقبا در خاک قزاقستان به پایان رسید.

*تکواندو

تکواندوی ایران عملکرد خوبی در سال 1400 نداشت. ابتدا روزهای تلخی را در المپیک توکیو پشت سر گذاشت و بعد هم اسیر حواشی انتخابات فدراسیون شد. تکواندو یکی از رشته های پرامید کاروان ایران در المپیک توکیو به شمار می رفت اما در نهایت چیزی جز ناکامی مطلق نصیب تکواندوی ایران در توکیو 2020 نشد. تکواندوی کشورمان در این دوره با ناهید کیانی، آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی در رقابت‌های المپیک شرکت کرد و متاسفانه این 3 ورزشکار نتوانستند مدال کسب کنند و هر 3 با شکست از رقیبان خود از رقابت‌های المپیک حذف شدند تا برای اولین بار در تاریخ این رشته، ایران مسابقات المپیک را بدون کسب مدال به پایان برساند.

مجمع انتخاباتی فدراسیون‌ با اساسنامه جدید در دولت سیزدهم دی ماه 1400 نیز در حالی برگزار شد که سیدمحمد پولادگر که نزدیک دو دهه ریاست این فدراسیون را برعهده داشت نتوانست آرای لازم را از مجمع بگیرد و به این ترتیب هادی ساعی رقیب اصلی او در این انتخابات به عنوان رئیس چهار سال آینده این رشته انتخاب شد اما ساعی برای رسیدن به این ریاست مسیر طولانی را پشت سر گذاشت تا در نهایت و با گذشت 46 روز انتظار حکم او توسط سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان اهدا شد.

فدراسیون تکواندو در اسفند سالی که گذشت میزبان سه رویداد بین المللی (جام فجر، جام باشگاه های آسیا و جام ریاست فدراسیون جهانی) در تهران بود تا سال سخت خود را با یک میزبانی مهم به پایان برساند.

*بوکس

بوکس ایران عملکرد خوبی در سال 1400 داشت و در رده‌های سنی مختلف به نتایج مناسبی دست یافت. کسب مدال برنز این رشته توسط دانیال شه بخش در مسابقات قهرمانی جهان اوج موفقیت‌های این رشته به شمار می رود. شه‌بخش که حالا از او به عنوان جادوگر بوکس ایران نیز نام برده می‌شود در جریان مسابقات قهرمانی جهان صربستان در جمع 8 نفر با ادگاراس اسکوردیلیس از لیتوانی مبارزه کرد و در کمال شایستگی در هر سه راند به پیروزی رسید تا با کسب این پیروزی و کسب نخستین مدال ایران در میدان جهانی نام خود را جاودانه کند.

بوکس پیشتر نیز در المپیک توکیو با دو نماینده حاضر بود. دانیال شه بخش و سید شاهین موسوی دو نماینده ایران در این بازیها بودند که مجموعا این دو بوکسور ایران سه بار روی رینگ رفتند و با کسب یک پیروزی و دو شکست به کار خود پایان دادند. عملکرد خوب بوکسور‌های ایران در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان نیز از دیگر اتفاقات خوب رقم خورده برای بوکس ایران در سال 1400 بود.

انتهای پیام