شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

افزایش ریسک ابتلا به دیابت در پی ابتلا به کرونا!

عفونت SARS-CoV-۲ ممکن است منجر به آزادسازی مواد سیگنال دهنده پیش التهابی (سیتوکین‌ها) شود. فعال شدن سیستم ایمنی ممکن است ماه‌ها پس از عفونت کرونا ادامه داشته باشد و کارایی انسولین را مختل کند.

افزایش ریسک ابتلا به دیابت در پی ابتلا به کرونا!

به گزارش سلام نو، فارس به نقل از هندوستان تایمز نوشت: نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ابتلا به کووید-۱۹ شانس ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. 

به گفته کارشناسان، عفونت SARS-CoV-۲ ممکن است منجر به آزادسازی مواد سیگنال دهنده پیش التهابی (سیتوکین‌ها) شود. فعال شدن سیستم ایمنی ممکن است ماه‌ها پس از عفونت کرونا ادامه داشته باشد و کارایی انسولین را مختل کند.

مطالعات نشان داده‌اند که لوزالمعده انسان نیز می‌تواند هدف کروناویروس باشد. به دنبال عفونت کووید-۱۹، کاهش تعداد گرانول های ترشحی انسولین در سلول‌های بتا و اختلال در ترشح انسولین تحریک شده با گلوکز مشاهده شده است.

علاوه بر این، پس از بیماری کووید-۱۹، برخی از بیماران مقاومت به انسولین پیدا کردند و سطح گلوکز خونشان بالا بود، اگرچه سابقه قبلی دیابت نداشتند. با این حال، تا به امروز مشخص نبود که آیا این تغییرات متابولیک گذرا هستند یا بیماری کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. برای بررسی این سوال، محققان مرکز دیابت آلمان (DDZ)، یک مطالعه انجام دادند و نتایج به دست آمده تایید کرد که ابتلا به ویروس کرونا شانس بروز دیابت نوع دوم در این دسته از افراد را افزایش می‌دهد.

این مطالعه در مجله «Diabetologia» منتشر شد.