شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#صادرات نفت

پیشرفت روز افزون فروش نفت/ بیش از پیش صادرات نفت داریم

پیشرفت روز افزون فروش نفت/ بیش از پیش صادرات نفت داریم

وزیر نفت گفت: تعهدات وزارت نفت در بودجه ۱۴۰۰ در بحث صادرات نفت و میعانات و گاز، به طور کامل و حتی بیشتر محقق شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا؛ در حال حاضر نزدیک به ۸ ماه از فعالیت کابینه دولت سیزدهم می‌گذرد و به نظر می‌رسد اکنون موعد مناسبی برای پرداختن و جمع‌بندی عملکرد وزارتخانه‌ها در این بازه زمانی باشد. 

در این بین، با توجه به اهمیت صنعت نفت ایران به عنوان بزرگترین دارنده منابع هیدروکربوری در توسعه کشور، بررسی عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم بیش از سایر وزارتخانه اهمیت می‌یابد. 

آنچه واضح بوده این است که وزارت نفت در ۸ ماه گذشته با مشکلات فراوانی در حوزه تامین سوخت زمستانی، حمله هکری به سامانه سوخت، صادرات نفت و تامین درآمد ارزی کشور، بهینه‌سازی مصرف سوخت، رهایی از خام‌فروشی نفت، جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و موضوعات مربوط به منابع انسانی روبرو بوده است که حل ریشه‌ای آنها در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نخواهد بود. 

اما به هر حال ضروری است وزارت نفت برای هر یک از بخش‌ها برنامه خود را تدوین و ارائه کرده و گام‌های متناسب رو به جلو بردارد.

وزیر اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با تلویزیون العالم گفت: مردم ایران هزینه جدا شدن و کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلارهای نفتی را پرداخته اند و امروز روز استفاده از این منفعت است به این معنا که کانال های تجاری و ارزی خودمان را با کشورهای منطقه و همسایه خودمان گسترش دهیم. 

احسان خاندوزی بیان کرد: در خصوص جایگاه اقتصاد ایران باید عرض کنم، جایگاه اقتصاد ایران در خلال دو سه سال اخیر نسبت به آن چیزی که قبل از آن وجود داشت متفاوت شده است. از سه سال قبل که تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ملت و دولت ایران تشدید شد، موجب شد که شاخص‌های اقتصاد ایران در طول سه سال اخیر کاهش پیدا کند و فراگیری و پاندمی کووید ۱۹ هم اثر مضاعفی را بر کاهش رشد اقتصادی و افزایش سطح عمومی قیمت ها و تورم در اقتصاد ایران گذاشت به نحوی که امروز شاهد رتبه پایین تر اقتصاد ایران نسبت به سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ هستیم. اما ناگفته نماند که با توجه به تدابیر جدیدی که در حوزه اقتصاد اتخاذ شده است، امیدوار هستیم که بتوانیم در سال ۲۰۲۲ و سال‌های پس از آن مجدداً میزان تولید ناخالص اقتصاد ایران (که شاخص رشد اقتصادی محسوب می شود) و هم در زمینه شاخص تورم یا سطح عمومی قیمت ها که قدرت خرید خانوارها و مردم ایران را نشان می‌دهد در هر دو جهت شاهد بهبود باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه، علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور منطقه دارای مرزهای آبی و خاکی مشترک است اما سهم ایران در تجارت بین کشورهای منطقه ۳ درصد است ، گفت: این در حالی است که ظرفیت و پتانسیل تعاملات اقتصادی و سهمی که در صادرات و واردات می توانیم با کشورهای منطقه داشته باشیم، بسیار فراتر از این اعداد است. 

درآمدهای فروش نفت در دولت سیزدهم کاملا وصول می‌شود 

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم درمورد وصول پول نفت گفت: نه تنها درآمدهای نفتی حاصل از صادرات نفت در دولت سیزدهم به تمام و کمال وصول می‌شود، بلکه ما وصول درآمدهای سنواتی را نیز احیا کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه صادرات نفت و میعانات گازی از نظر حجم و وزن افزایش چشمگیری داشته است افزود: افزایش بهاء قیمت نفت و گاز نیز به افزایش در آمد نفتی ما کمک کرده است .

وزیر نفت گفت: مشتری های جدید نفتی کشور صاحب پالایشگاه هستند و به طور مستمر نفت ایران را خریداری می کنند.

وی ادامه داد: هر روز در حوزه صادرات نفت میعانات گازی ومحصولات پتروشیمی تنوع ایجاد می کنیم. 

وزیر نفت درباره مسئله هک شدن سیستم کارت هوشمند سوخت و نحوه مدیریت آن گفت: این توطئه را حمایت و صبوری مردم ، اعتماد آنها به مسئولان کشور و تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت نفت و اطلاع رسانی به موقع صدا و سیما خنثی کرد. 

تحقق همه تعهدات صادراتی وزارت نفت   

وزیر نفت گفت: تعهدات وزارت نفت در بودجه سال 1400 در بحث صادرات نفت، میعانات و خالص گاز صادراتی، کامل و حتی بیشتر محقق شده است. 

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که فاز 14 پارس جنوبی در چه زمانی به بهره برداری می رسد؟ گفت: با کوشش کارکنان شرکت های ملی نفت و گاز، یک واحد از پالایشگاه فاز 14 با گاز ترش در چند روز گذشته آزمایش شد و با 14 میلیون متر مکعب وارد مدار تولید شده است و مسئولان قول دادند در هر 4 تا 6 ماه، یک واحد دیگر به بهره برداری برسد و 4 واحد در آن جا وجود دارد که هر واحد در 4 تا 6 ماه به بهره برداری می رسد.

افزود: تنها فازی که از 29 فاز پارس جنوبی توسعه داده نشده فاز 11 است که نزدیک مرز آبی ما با کشور همسایه است. 

اوجی ادامه داد: وزارت نفت همه تلاش خود را انجام می دهد تا اعداد پیش بینی شده در بودجه سال 1401 در زمینه فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی محقق شود.

او اضافه کرد: در 6 ماه ابتدای امسال، میانگین روزانه صادرات میعانات گازی حدود 60 هزار بشکه بود و خوشبختانه در 6 ماهه دوم، میانگین بیش از 200 هزار بشکه در روز و در برخی ماه ها 3 تا 4 برابر بیشتر از ماه های مشابه در سال 1399 را داشتیم. 

انتهای پیام