شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ایستگاه#غول#کره جنوبی#تاریخ#کرونا

تاریخچه دیدارهای ایران و کره جنوبی؛

غول های آسیا در ایستگاه سی و دوم/ تشریفاتی اما حساس تر از همیشه

غول های آسیا در ایستگاه سی و دوم/ تشریفاتی اما حساس تر از همیشه

ایران و کره جنوبی در حالی برگزار کننده سی و سومین دیدار در تاریخ رقابتهای خود هستند که هر دو تیم چند ستاره خود را به دلیل ابتلا به کرونا در اختیار ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، در یکی از آخرین دیدارهای مرحله گروهی انتخابی جام جهانی تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی روز پنجشنبه به مصاف هم می‌روند که این دیدار باوجود رسمی بودن و میزان اهمیت آن برای کره‌ای‌های، برای تیم ملی ایران یک دیدار کاملاً تشریفاتی است؛ چرا که صعود ایران به جام جهانی پیش از این قطعی شده و کادر فنی تیم ملی می‌تواند از این بازی به عنوان یک دیدار تدارکاتی بسیار خوب در راه آماده سازی برای حضور پر قدرت در جام جهانی استفاده کند.

این «سی و سومین» باری است که تیم‌های ایران و کره جنوبی در مجموع دیدارهای رسمی و غیر رسمی به مصاف هم می‌روند و این در حالی است که کلیه آمارها در دیدارهای قبلی به سود ملی پوشان کشورمان است.

در بازی‌های قبلی دو تیم ایران در مجموع ۱۳ بار به پیروزی رسیده و ۹ بار شکست را تحمل کرده است. ۱۰ بازی هم بین دو تیم با تساوی به پایان رسیده است. تعداد گل‌های زده دو تیم هم در عدد ۳۴ برابر است.

بازی‌های رسمی

از ۳۲ دیدار قبلی دو تیم ۲۵ دیدار به صورت رسمی برگزار شده که در این بازی‌ها ایران ۱۰ و کره ۶ بار به پیروزی رسیده‌اند و ۹ بار هم دیدارهای رسمی دو تیم مساوی شده است.

در دیدارهای رسمی ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی، جام ملت‌های آسیا، بازی‌های آسیایی و مقدماتی جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفته‌اند که بیشترین تعداد بازی‌های رسمی دو تیم با ۱۰ بار تقابل در دیدارهای مقدماتی جام جهانی انجام شده است که دیدار امروز آنها هم در همین چارچوب صورت می‌گیرد. از مجموع ۱۰ دیدار قبلی دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی ۳ پیروزی برای ایران، یک پیروزی برای کره و ۶ تساوی ثبت شده بود.

دومین تقابل‌های پر تعداد دو تیم به دیدارهای آنها در جام ملت‌های آسیا باز می‌گردد. ایران و کره جنوبی تاکنون ۷ بار در چارچوب این رقابت‌ها به مصاف هم رفته‌اند و به جز یک دیدار که به مساوی رسیده، ۶ دیدار بعدی برنده داشته که سهم هر یک از دو تیم ۳ پیروزی بوده است.

سومین تقابل‌های پرتعداد آنها در بازی‌های آسیایی اتفاق افتاده است و آنها ۶ بار در این فضا باب هم دیدار داشتند که سهم ایران ۳ و سهم کره جنوبی ۲ پیروزی است و یک بار هم دو تیم در بازی‌های آسیایی مساوی شده‌اند.

کم تعداد ترین بازی‌های دو تیم هم در مقدماتی جام جهانی بوده است. ایران و کره جنوبی در این چارچوب تنها ۲ بار دیدار کرده‌اند که یکی از این دیدارها با پیروزی ایران به پایان رسیده و دیدار بعدی مساوی شده است.

بازی‌های انجام شده در ایران

از ۳۲ بازی انجام شده قبلی بین دو تیم، ۸ بازی در تهران انجام شده که تیم ملی ایران در هیچیک از این بازی‌ها شکست را تجربه نکرده است. ملی پوشان کشورمان در ۵ دیداری که در ایران برگزار شده پیروز شده و ۳ دیدار هم به تساوی رسیده است.

دو تیم ۱۲ بار در کشور کره جنوبی به مصاف هم رفتند که هر یک از دو تیم ۳ بار به پیروز شده و ۶ بار هم تقابل شان در کشور کره جنوبی به تساوی رسیده است.

اولین بازی، اولین و بهترین پیروزی کره

اولین تقابل دو تیم ۶۳ سال پیش اتفاق افتاد و دیداری رسمی بود که با شکست سنگین تیم ملی ایران همراه بود. این دیدار در سال ۱۳۳۷ و در چارچوب بازی‌های ۱۹۵۸ اتفاق افتاد که به پیروزی ۵ بر صفر کره جنوبی انجامید. این اولین و بهترین پیروزی کره جنوبی در تاریخ تقابل‌های دو تیم است.

۳ شکست متوالی برای ایران بدون گل زده

شروع دیدارهای دو تیم آماری ناامید کننده برای فوتبال ایران داشت و کره‌ای‌ها در ۴ دیدار متوالی توانستند تیم ملی ایران را در حالی شکست دهند که در این ۳ بازی ملی پوشان کشورمان حتی موفق به گلزنی هم نشوند.

کره جنوبی در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸، بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰ و یک دیدار دوستانه در سال ۱۳۵۰ موفق شد به ترتیب با نتایج ۵ بر صفر، یک بر صفر و ۲ بر صفر به پیروزی برسد تا شروع دیدارهای دو تیم با ۳ پیروزی متوالی بدون گل خورده برای کره‌ای‌ها همراه باشد.

اولین پیروزی بعد از ۳ شکست

اولین پیروزی تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی بعد از ۳ شکست متوالی و در یک بازی دوستانه به دست آمد. در دیدار دوستانه‌ای که در سال ۱۳۵۰ بین دو تیم در کره جنوبی برگزار شد تیم ملی ایران با گل علیرضا خورشیدی و گل به خودی مدافع کره جنوبی با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی رسید تا نخستین پیروزی در تاریخ تقابل‌های دو تیم برای ایران به دست آید.

همچنین نام علیرضا خورشیدی هم به عنوان اولین گلزن ایران به کره جنوبی ثبت شود.

اولین پیروزی رسمی بعد از ۱۴ سال

اولین پیروی رسمی تیم ملی ایران در پنجمین دیدار دو تیم به دست آمد که ۱۴ سال بعد از اولین دیدار آنها بود. تیم ملی ایران در دیداری که در چارچوب جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ بانکوک به دیدار کره جنوبی رفت، در دیداری که در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی یک - یک به پایان رسیده بود با گلی که حسین کلانی در دقیقه ۱۰۸ به ثمر رساند به برتری ۲ بر یک رسید که این اولین پیروزی ایران بر کره جنوبی در تاریخ دیدارهای دو تیم بود.

در این بازی ابتدا علی جباری برای ایران در دقیقه ۴۸ گل زنی کرد که «لی چون پارک» بازیکن کره در دقیقه ۶۵ بازی را به تساوی کشاند و بازی در پایان ۹۰ دقیقه با همین نتیجه به پایان رسید.

بهترین پیروزی ایران

بهترین نتیجه‌ای که تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی به دست آورد پیروزی ۶ بر ۲ بود که در سال ۱۳۷۵ و در چارچوب رقابتهای جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات به دست آمد.

در آن دیدار تیم ملی ایران با ۴ گل علی دایی و گل‌های خداداد عزیزی و کریم باقری به پیروزی ۶ بر ۲ رسید که این پر گل ترین بازی دو تیم و بهترین پیروزی تیم ملی ایران بود.

بهترین گلزن ایران

علی دایی با ۴ گل بهترین گلزن ایران به کره جنوبی است و نکته جالب اینجاست که دایی هر ۴ گل را در یک دیدار به ثمر رسانده و به جز آن دیگر موفق به باز کردن دروازه کره جنوبی نشده است.

پس از دایی هم علی کریمی با ۳ گل دومین گلزن برتر ایران به کره جنوبی است ۶ بازیکن به نام‌های سردار آزمون، مسعود شجاعی، جواد نکونام، کریم باقری، حسن روشن و زنده یاد غلام حسین مظلومی با ۲ گل به کره جنوبی دیگر گلزنان برتر ایران به این تیم هستند.

۳ مساوی متوالی

۳ دیدار آخر دو تیم با نتایج مساوی به پایان رسیده تا ۳ تقابل اخیر این دو تیم برنده‌ای نداشته باشد و این در حالی است که پیش از آن تیم ملی ایران در ۴ دیدار متوالی و با نتایج مشابه یک بر صفر کره جنوبی را شکست داده بود.

۳ دیدار اخیر ایران و کره به ترتیب با نتایج صفر-صفر، یک-یک و یک-یک به پایان رسیده است و آخرین بازیکن ایرانی هم که موفق به باز کردن دروازه کره جنوبی شده است، علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم ملی ایران بود که در دقیقه ۷۶ آخرین دیدار انجام شده بین دو تیم دروازه کره را باز کرد و بازی را به مساوی کشید.

دیدار شماره ۳۳

دیدار شماره ۳۳ دو تیم که در مرحله گروهی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر روز پنجشنبه ۴ فروردین و به میزبانی کره جنوبی برگزار می‌شود که این دیدار به وقت تهرانساعت ۱۵:۳۰ آغاز می‌شود. صعود هر دو تیم به جام جهانی ۲۰۲۲ قبل از انجام این بازی قطعی شده و تنها رقابت برای کسب رده اول و صدرنشینی گروه بین ایران و کره در جریان است؛ و در این گروه امارات بیشترین شانس را برای کسب رتبه سوم و راهیابی به دیدار پلی‌آف دارد.