شهر خبر

دریاچه «اوان» نگینی درخشان در منطقه الموت قزوین برای گردشگران

دریاچه «اوان» نگینی درخشان در منطقه الموت قزوین برای گردشگران

دریاچه اوان از دریاچه های بکر و طبیعی ایران در استان قزوین مکان مناسبی برای گردشگران در تعطیلات نوروزی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ چشم اندازهای طبیعی در استان در کنار آثار تاریخی فرصت مناسبی ایجاد کرده تا مسافران نوروزی با هر سلیقه و ذائقه ای بتوانند از این ظرفیت برای گذران اوقات فراغت و تفریح در تعطیلات نوروزی استفاده کنند.

یکی از چشم اندازهای طبیعی و زیبای استان قزوین دریاچه اوان است که آشنایی با این طبیعت زیبا می تواند شما را ترغیب کند تا برای دیدن این دریاچه در نوروز برنامه ریزی کنید. 

دریاچه اوان یکی از دریاچه‌های بکر طبیعی ایران در استان قزوین است که مانند نگینی زیبا درمنطقه کوهستانی وخوش آب‌ و هوای الموت می‌درخشد.

نزدیکی دریاچه اوان به تهران این محل را به مکانی مناسب برای برگزاری تورهای طبیعت ‌گردی یک روزه تبدیل کرده و سالانه میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی است.

1f7fe085-fd0a-4033-8b9b-57ca1cca9c41

این دریاچه که از تالاب‌های تحت حفاظت سازمان محیط ‌زیست قرار دارد در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده و در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین قرار دارد.

دریاچه اوان در شهر و دهستان معلم کلایه از توابع بخش رودبار الموت در استان قزوین و در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در میان چهار روستای اوان، ورین، زواردشت و زرآباد استان قزوین قرار دارد. این دریاچه که به نگین الموت مشهور شده یکی از زیبایی‌های این منطقه است که در کنار قلعه الموت از مهم‌ترین مناطق دیدنی قزوین به شمار می‌رود.

دریاچه اوان با چشم‌اندازی زیبا و بی‌نظیر از جاهای دیدنی استان قزوین است. اوان به‌معنای وان پر از آب و محل گرد آمدن آب است. این دریاچه بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد.

این دریاچه از محیط خارج خود آبی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها منبع آن از آب نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه هستند. همچنین، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

اگر از بالای کوه‌های اطراف به دریاچه نگاه کنید، اوان را محصور در پوشش گیاهی زیبایی خواهید دید. گیاهانی که تا پای کوه‌هایی مرتفع اطراف دریاچه ادامه می‌یابد و کوه‌های استوار نیز آن را همچون نگینی احاطه کرده‌اند.

2f1d3546-664b-4afe-b416-7e9ade7726bd

در اطراف دریاچه اوان گونه‌های درختی چون بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان وجود دارد. علاوه بر این‌گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان دیده می‌شود. از گیاهان داخل دریاچه هم می‌توان به نی بن در آب (phararmites australis) و گیاهان غوطه ور خوشاب (potamageton crispus) و چنگال آبی (ceratophylum demersum) اشاره کرد.

حیات وحش اوان نیز شامل کل و بز که به‌علت شکار بی رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته‌اند. پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سیاه گوش یا گربه وحشی، انواع عقاب‌ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغی و انواع گنجشک سانان، قورباغه، لاک پشت، خرچنگ و… است. انواع ماهی از جمله قزل آلای رنگین، کپور و اردک ماهی نیز در این دریاچه زندگی می‌کنند.

پرنده نگری: دریاچه اوان برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش و به‌ویژه پرنده‌گری نیز یکی از بهترین مکان‌ها است چراکه در زمان کوچ پرندگان و در فصل پاییز پرندگانی چون قو، غاز و مرغابی به این محل مهاجرت می‌کنند و فرصتی مناسب برای تماشای آن به وجود می‌آید.

2f140bea-bd92-472b-be29-079bba605c11

قایق‌رانی: در دریاچه اوان قایق‌های پدالی برای قایق‌رانی و لذت بردن از این تفریح فرح‌بخش وجود دارد.

کوه پیمایی: ارتفاعات اطراف اوان این فرصت را در اختیارتان می‌گذارند تا ضمن کوهنوردی اوان را از بالای بلندی ببنید و لذت ببرید.

زیبایی‌ها و مناظر اطراف اوان بهترین سوژه‌ها برای عکاسی کردن است. اگر اهل عکاسی هستید، ثبت چشم‌اندازهای زیبایی اوان به‌ویژه مه صبحگاهی بر فراز دریاچه را از دست ندهید.

در فصل بهار دریاچه اوان و طبیعت آن از زیبایی دوچندانی برخوردار و در فصل تابستان نیز تفرجگاهی مفرح برای گردشگران است. برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر آن، طلایی‌ترین زمان برای دیدن اردیبهشت‌ماه تا مهر ماه است. به‌علت ارتفاع بالای دریاچه و قرار گرفتن در دامنه کوه خشچال، آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز بسیار سرد است.

اگر می‌خواهید شب را در اقامتگاه سپری کنید، اقامتگاه‌های بوم گردی متعددی در منطقه الموت و در روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربن وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌ها بمانید تا با حوصله و وقت بیشتری این منطقه خوش آب‌ و هوای قزوین را بگردید.

333333

به‌دلیل حفظ اکوسیستم دریاچه اوان صید و شکار در این محل ممنوع است. پس به‌منظور حفظ حیات وحش و محیط زیست این دریاچه از این کارها جدا خودداری کنید.

شنا کردن در دریاچه اوان ممنوع به‌دلیل رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود ممنوع است و یک فعالیت پر خطر برای گردشگران محسوب می‌شود.

فاصله تهران تا دریاچه اوان حدود ۲۱۵ کیلومتر و فاصله کرج تا این دریاچه از آزادراه کرج - قزوین ۱۷۵ کیلومترِ است.

انتهای پیام