شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#مجلس#دولت

واکنش نوری المالکی به تشکیل ائتلاف سه گانه؛

تصمیم گیری در مورد ریاست جمهوری در اختیار چارچوب هماهنگی شیعی است

تصمیم گیری در مورد ریاست جمهوری در اختیار چارچوب هماهنگی شیعی است

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در واکنش به اعلام نامزدهای ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق از سوی جریان صدر اعلام کرد که ما معتقدیم که مجلس نمی‌تواند در جلسه شنبه به حد نصاب برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در واکنش به اعلام نامزدهای ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق از سوی جریان صدر اعلام کرد: ما معتقدیم که مجلس نمی‌تواند در جلسه شنبه به حد نصاب برسد. امکان ندارد ائتلاف سه گانه به ۲۲۰ نماینده در مجلس دست یابد.

وی تاکید کرد: تصمیم گیری در مورد ریاست جمهوری در اختیار چارچوب هماهنگی شیعی است. نوری المالکی بیان داشت که در صورت عدم برگزاری جلسه (پارلمان) روز شنبه، ائتلاف سه گانه برای تفاهم با چارچوب هماهنگی مجبور به مذاکره خواهد شد.

نوری المالکی با تاکید بر اینکه بزرگترین فراکسیون در پارلمان از نظر عددی چارچوب هماهنگی شیعی و متحدان آن است، گفت: کاندیدای نخست وزیری توسط پرتعدادترین فراکسیون پارلمانی که همان چارچوب شیعی و متحدان آن است معرفی می‌شود.

مسعود بارزانی و مقتدی صدر نیز تشکیل ائتلاف سه گانه (إنقاذ الوطن) را به یکدیگر تبریک گفتند.

در نشستی که تعداد کرسی‌های آن از ۱۶۵ کرسی فراتر نرفت جریان صدر، ریبر احمد را به عنوان نامزد سمت ریاست جمهوری عراق و جعفرالصدر را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرد. مقتدی صدر در توئیتی با تبریک به مردم عراق به خاطر تشکیل فراکسیون اکثریت و نیز اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری و نخست وزیری از این موضوع به عنوان یک دستاورد بی نظیر و مهم یاد کرد. مقتدی صدر رهبر جریان صدر اعلام کرد در صورت تکرار بحران و مشکلات گذشته دست بسته باقی نمی‌ماند، حتی اگر عاملان از نزدیکان او باشند.

طبق اعلام حسن العذاری سخنگوی فراکسیون صدر عراق این ائتلاف جدید «انقاذ الوطن» (نجات میهن) نام دارد. به گفته وی، این ائتلاف شامل فراکسیون صدر، ائتلاف «السیاده» (اهل تسنن) و «حزب دموکراتیک کردستان» (کُردها) است.