شهر خبر

خودروی الکتریکی آینده «مولن» فقط با ۱۸ دقیقه شارژ می تواند ۴۸۰ کیلومتر را طی کند!

صنعت جهانی خودرو، به سرعت در حال تغییر است و با چشم‌انداز الکتریکی شدن این صنعت،‌ نام‌های جدیدی پا به عرصه می‌گذارند؛‌ استارت‌آپ تولید خودروی الکتریکی «مولِن» (Mullen Automotive) یکی از آنها است و مدعی است که به پیشرفت‌ قابل‌توجهی در ساختن باتری حالت جامد دست یافته است.

نسل اول خودروی این شرکت به نام «مولن پنج» (Mullen FIVE) از یک بسته باتری لیتیومی مرسوم استفاده می کند، اما این برند می خواهد از فناوری حالت جامد برای نسل دوم خودروهایش استفاده کند. در حال حاضر، تست‌ها در سطح سلول باتری انجام شده است، اما آنها در حال آماده شدن برای تست در سطح پکیج باتری هستند.

دیوید میچِری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره مولن گفت: «داده‌های آزمایشی به دست آمده، نتایج و آینده چشمگیری را برای باتری‌های حالت جامد نشان می‌دهد. به طور خلاصه، ما سلول باتری 300 آمپر ساعتی خود را آزمایش کردیم که 343 آمپرساعت در ولتاژ 4.3 تولید کرد و نتایج آزمایش‌ها از همه انتظارات فراتر رفت. تقریباً می‌توانیم با اطمینان بگوییم که این فناوری، پس از پیاده‌سازی روی Mullen FIVE، با یک بار شارژ کامل، برد پیشمایش بیش از 960 کیلومتری ارائه می‌کند. آینده برای خودروسازی مولن روشن است

Mullen-Five-7.webp

فناوری باتری حالت جامد می تواند یک مزیت بزرگ برای کل بازار خودروهای الکتریکی باشد. چنین باتری هایی به اندازه پَک (بسته) باتری، نوید برد بیشتر، شارژ سریع تر و احتمالاً وزن کمتر را می دهند که همه این ویژگی ها برای هر وسیله نقلیه الکتریکی بسیار مهم و مفید است. حتی صرفه جویی در وزن بدون کاهش برد می تواند بسیار موثر باشد.

صرفه جویی در وزن می تواند فورا قابلیت تحرک خودرو را در همه زمینه ها از جمله شتاب، ترمز و هندلینگ بهبود بخشد. در واقع، یکی از بزرگترین عوامل محدود کننده در مورد خودروهای برقی باتری محور در حال حاضر، سنگینی آنهاست.

با اینکه تسلا مدل S Plaid اساساً سریع‌ترین خودروی الکتریکی در بازار از نظر شتاب است و این شرکت در عملکرد خودروهای الکتریکی از نظر برد پیمایش نیز سرآمد است، ممکن است این اطلاعیه مولن را بسیار جالب توجه بیابد و در آینده توسعه و استفاده از چنین باتری‌هایی را در دستور کار قرار دهد.

مولن می‌گوید که در تست انجام شده، پتانسیل ساخت یک بسته باتری 150 کیلو وات ساعتی را دریافته اند که برد بیش از 960 کیلومتری ارائه می‌دهد و با شارژ سریع 18 دقیقه‌ای DC می‌تواند بیش از 480 کیلومتر را طی کند! برای مقایسه، تسلا مدل S دارای یک باتری 99 کیلو وات ساعتی و حداکثر برد 600 کیلومتری است.

اگر Mullen FIVE با یک باتری حالت جامد واقعی به بازار بیاید، گام بزرگی رو به جلو در این بازار برداشته است.