شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پردیس

پل تاریخی شاه عباسی جاجرود میراثی دیدنی در شهرستان پردیس

پل تاریخی شاه عباسی جاجرود میراثی دیدنی در شهرستان پردیس

پل شاه عباسی جاجرود که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده، بعنوان یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی استان تهران از جاذبه های گردشگری شهرستان پردیس است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان تهران؛ یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی استان تهران پلی ۸۵۰ ساله ساخته شده بر روی رودخانه جاجرود در روستای “سعیدآباد” این منطقه است؛ این پل تاریخی باشکوه در ۱۰ کیلومتری شمال شرق استان تهران از آثار دوران سلجوقیان محسوب می شود که در دوره های صفویه، قاجاریه و پس از آن نیز بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته، از این رو مردم آن را “پل شاه عباسی” می نامند و به نوشته منابع تاریخی این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست “حاج میرزا بیک نوری” فراش “خلوت شاه” با هزینه بیست و چهار هزار تومان بازسازی شده است.

این پل زیبا در همه فصل مورد علاقه بازدیدکنندگان و محل تجمع مردم محلی است چه با نوشیدن چای گرم و روشن کردن آتش در زمستان و چه یک خوردن بستنی یخ و نوشیدنی خنک در تابستان و چه برگ ریزان پاییز محلی برای جمع شدن خانواده ها و‌جوانان  در تعطیلات آخر هفته و نوروز و اقوام محلی این منطقه است.

حال کمی در مورد این بنای تاریخی می گوییم, که پیشنهاد می شود حتما در ایام نوروز به آنجا سری بزنید و زیبایی هایش را ملاحظه کنید.

پل تاریخی شاه عباسی جاجرود که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده، بعنوان یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی استان تهران دارای دو دهانه بزرگ میانی به عرض هفت و طول (از بستر رودخانه) ۱۲ متر و دو دهانه کوچک شرقی و غربی به عرض چهار و طول پنج متر است.

455

این پل در گذشته بدلیل بالا بودن سطح رودخانه جاجرود هر چهار دهانه یاد شده معبر آبی خروشان بود اما امروزه با احداث سد لتیان و کاسته شدن از حجم این شریان زیبای شمال شرق استان تهران تنها دهانه های میانی به گذرگاه آب تبدیل شده دو دهانه کوچک محل عبور عابرین هستند.

 اکثر تیم های کوهنوردی و طبیعت گردی استان بارها برای تماشای زیبایی های جاجرود به این منطقه آمده اند و آنقدر فضای دلچسب دارد که بارها و بارها از آنجا دیدن کرده اند.

در پایان آنچه مهم است حفظ و نگهداری آثار تاریخی کشورمان و   تمیز ماندن محیط زیست بویژه در این ایام نوروز است؛ در این امر مهم در این ایام بخصوص کوشا باشیم.

33333

انتهای پیام