شهر خبر

استقبال ریاض از موضع‌گیری جدید «میقاتی» در قبال عربستان

استقبال ریاض از موضع‌گیری جدید «میقاتی» در قبال عربستان

وزارت خارجه عربستان از موضع گیری روز گذشته نخست وزیر لبنان در قبال سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه عربستان از اظهارات «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان مبنی بر پایبندی دولتش جهت بازگرداندن روابط به حالت عادی میان لبنان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از نکات مثبت مطرح شده در اظهارات نخست وزیر لبنان استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این امر در بازگرداندن نقش و جایگاه لبنان در عرصه عربی و بین المللی سهیم باشد.

وزارت خارجه عربستان بر خواسته و تمایل ریاض برای آنکه لبنان سرشار از امنیت و صلح شود و مردم کشور برادر لبنان از ثبات و امنیت در وطن خود و همچنین از رشد و شکوفایی برخوردار شوند، تاکید کرد.

نجیب میقاتی روز دوشنبه گفته بود من مجددا بر پایبندی دولت لبنان برای اتخاذ تدابیر لازم و مطلوب جهت تقویت همکاری با عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید می‌کنم.

او گفت که لبنان به همه تصمیمات اتحادیه عرب و قطعنامه‌های بین‌المللی به صورت جدی و عملی پایبند است. هدف از این همه تضمین مسالمت اجتماعی و ثبات ملی در لبنان و تحکیم یکپارچگی این کشور است.

میقاتی بر ضرورت توقف همه فعالیت‌های سیاسی و نظامی و امنیتی و رسانه‌ای در لبنان که به حاکمیت عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و امنیت و ثبات این کشورها آسیب بزند تأکید کرد.

او همچنین تأکید کرد که لبنان به همه مفاد ابتکار عمل کویت برای احیای روابط لبنان با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پایبند است و از همه توان خود برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و افزایش نظارت بر مرزها استفاده می‌کند.

به گزارش تسنیم، در پی بروز تنش بین برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات و بحرین با لبنان، کویت طرحی را برای آشتی دادن این کشورها ارائه کرد.

این طرح که توسط وزیر خارجه کویت ارائه شد شامل چندین شروط است که مهم‌ترین آن اجرای توافقنامه طائف، قطعنامه‌‌های شورای امنیت به ویژه قطعنامه شماره 1559 در خصوص خلع سلاح گروه‌های لبنانی، قطعنامه 1680 درباره حاکمیت لبنان و سلامت منطقه‌ای و استقلال سیاسی آن و قطعنامه 1701 است که در پی جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی در سال 2006، صادر شد.

طرح کویت همچنین شامل فعال‌سازی همکاری بین نهادهای امنیتی لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به منظور تشدید نظارت بر قاچاق مواد مخدر به این کشور است.

میقاتی در ادامه افزود که دولت لبنان برای جلوگیری از به کارگیری کانال‌های مالی و بانکی این کشور برای هرگونه مبادله مالی که به امنیت عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آسیب بزند و نیز تحویل افراد تحت پیگرد در عربستان همکاری می‌کند.

تنش‌ میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی سابق لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت بود، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد و این جنگ را بیهوده خواند.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، 48 ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

 

شیب وخامت روزافزون وضعیت اقتصادی لبنان این روزها تندتر شده و کار به جایی رسیده است که به گزارش نهادهای کمک‌رسانی بین‌المللی، 50 درصد از مردم لبنان می‌گویند غذای کافی برای خوردن ندارند.

گزارش‌های متعدد حاکی است که خرید اقلام خوراکی از فروشگاه‌ها به چند کالای اساسی محدود شده و بسیاری از مردم ناچارند از خوردن بعضی وعده‌های غذایی چشم‌پوشی کنند.

لبنان مدت‌هاست در یک دور باطل گرفتار آمده و ناکارآمدی دولت باعث بی‌پولی کشور شده؛ بی‌پولی کشور باعث کاهش 90 درصدی ارزش لیره لبنان شده؛ بی‌ارزش شدن پول باعث توقف واردات سوخت برای دو نیروگاه کشور شده؛ و ادامه این چرخهٔ باطل اکنون لبنان را در خاموشی سراسری فرو برده است.

بخش برق لبنان برای سرپا ماندن سالانه حدود 2 میلیارد دلار هزینه دارد که دولت این کشور دیگر چنین پولی ندارد و حتی یارانهٔ سوخت شهروندان را نیز قطع کرده است.

در نبود سوخت، رساندن مواد غذایی به فروشگاه‌ها نیز یا ناممکن شده یا به بهایی گزاف انجام می‌شود و این خود قیمت مواد خوراکی را به سطوحی بی‌سابقه رسانده است.

بحران سوخت بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی را نیز فلج کرده و بیمارستان‌ها هم نسبت به ایمنی بیماران خود نگران هستند.

مقاومت حامی لبنان و منابع طبیعی

«عبدالله ناصر» مسئول منطقه جنوب حزب الله لبنان گفت: ما موفق به حمایت از کشورمان شدیم و به این روند ادامه خواهیم داد. ما از لبنان و ملت و مرزها و آبهایش، گاز و نفتش و حاکمیتش پاسداری کردیم از جنوب تا بقاع و هرمل و هر جای لبنان.

لبنان ,

وی افزود: دشمن صهیونیست جرات حمله به کشور ما را ندارد و این با معادله مبتنی بر خون شهیدان ایجاد شده است نه با حرف و اقدام رسانه‌ای. لبنان را می‌سازیم و حامی آن در قبال هر آنکه خواهان وابسته کردن آن به خارج هستند، خواهیم ماند.

وی بیان کرد: حضور در پای صندوق‌های رای گیری در 15 ماه مه برای ثبت میزان مشارکت بزرگ در انتخابات پارلمانی ضروری است.

انتهای پیام/