شهر خبر

خطر رشد و پیشرفت سرطان تخمدان با رژیم کتوژنیک

خطر رشد و پیشرفت سرطان تخمدان با رژیم کتوژنیک

مطالعه جدیدی که روی موش ها صورت گرفته است، نشان می دهد رژیم کتوژنیک که حاوی چربی زیاد و کربوهیدرات بسیار کم است، می تواند منجر به رشد و پیشرفت تومورها در بیماری سرطان تخمدان شود.

به گزارش بهداشت نیوز ،درحالی که تا پیش این تصور تصور می شد که رژیم غذایی کتوژنیک پرچرب و بدون کربوهیدرات به درمان سرطان کمک می‌ کند، نتایج یک مطالعه حیوانی جدید خلاف این را نشان می‌دهد. در موش ‌های مبتلا به سرطان تخمدان، رژیم کتو به طور قابل توجهی رشد تومور را افزایش داده و ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می دهد.
در این مطالعه، موش ‌های مبتلا به تومور تخمدان در سه گروه با سه رژیم غذایی متفاوت تغذیه شدند. این سه رژیم غذایی شامل رژیم کتو، یک رژیم غذایی پرچرب که حاوی مقداری کربوهیدرات است و یک رژیم غذایی کنترلی که دارای چربی کم و کربوهیدرات زیاد است بودند. 
طبق نتایج به دست آمده، در طول مطالعه، تومورها در موش ‌های گروه رژیم کتو بیش از 9 برابر بزرگ ‌تر شدند، در حالی که در گروه پرچرب و گروه کنترل، به ترتیب دو و سه برابر بزرگ ‌تر شدند.
رژیم کتو همچنین با تغییرات بیان ژن که باعث افزایش التهاب، رگ زایی (تشکیل رگ خونی جدید) و سایر علائم بارز پیشرفت سرطان می شود، در ارتباط بود.

محققان کلینیک کلیولند آمریکا که این پژوهش را هدایت کرده اند می گویند: رژیم کتو بسیار محبوب است، به ویژه در میان بیمارانی که معتقدند این رژیم می تواند از طریق حذف سوخت مورد نیاز تومورها جهت رشد، تغییر در سیستم ایمنی و سایر اثرات ضد سرطانی به درمان سرطان کمک کند. ولی نتایج به دست آمده در آزمایش های جانوری نشان می دهند که ظاهرا رژیم کتو، به جای کنترل، باعث رشد و پیشرفت سرطان تخمدان می شود.
این مطالعه، همچنین نشان داد که رژیم کتوژنیک نسبت به دو رژیم دیگر، منجر به تغییرات بیشتری در ترکیب میکروبیوم‌ های روده موش های مبتلا به سرطان، از نظر تنوع و فراوانی گونه ‌های مختلف باکتری می شود.
محققان اظهار داشته اند: تصور می شود میکروبیوم روده ای از طریق تعامل با مسیرهای سیگنالینگ مختلف، در بسیاری از بیماری ها نقش دارد. 
به گفته آن ها، یافته ‌های ما ارتباط احتمالی بین تغییرات در میکروبیوم روده و پیشرفت بیشتر تومور را در موش ‌هایی که از رژیم کتو تغذیه می‌ کنند، نشان می ‌دهد.یافته های تحقیقاتی فوق، 21 مارس 2022 در نشست سالانه انجمن هیبریدی سرطان شناسی زنان ارائه شده اند.