شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#آشنایی#اماکن#مذهبی#گردشگری

آشنایی با اماکن مذهبی و گردشگری قم

آشنایی با اماکن مذهبی و گردشگری قم

حرم حضرت معصومه (ع) یکی از مهم ترین جاهای دیدنی قم است که به عنوان نگین انگشتری در این شهر می درخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از قم، حرم مطهر حضرت معصومه (ع) یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم به شمار می‌آید. در حقیقت بیشتر مسافران به قصد زیارت این حضرت، عازم قم می‌شوند. حتی بسیاری از عاشقان اهل بیت، حین عبور از شهر قم، توقفی کوتاه می‌کنند و به زیارت می‌روند تا بتوانند کمی غبار از جان خسته خود پاک کنند. همانطور که می‌دانید، حضرت معصومه (ع)، خواهر امام رضا (ع) هستند و به همین خاطر، بسیاری از زائرین به قصد شفاعت، راهی حرم حضرت معصومه (ع) می‌شوند.

فضای این حرم بسیار ساده اما دیدنی و عاشقانه است. بهتر است توجه داشته باشید که در ایام مهم مذهبی مثل شهادت یا ولادت امام رضا (ع)، ولادت حضرت معصومه یا نماز عید فطر، سیلی از عاشقان به صحن مقدس حرم حضرت معصومه (ع) هجوم می‌آورند.

مسجد جمکران

مسجد جمکران را می‌توان یکی از نماد‌های مهم شهر قم دانست. بنا بر روایات، این مسجد به دستور مستقیم آقا امام زمان ساخته شده است.

به همین خاطر در میان شیعیان از اهمیت بسیار والایی برخوردار هست. بر اساس اسناد دینی، امام زمان (عج) در روزهای سه شنبه هر هفته داخل همین مسجد به نماز می‌ایستند و کسانی که با خلوص نیت به اینجا آمده باشند، می‌توانند این حضرت را زیارت کنند.

آیین تعویض پرچم گنبد مسجد مقدس جمکران

کوه خضر نبی

کوه خضر نبی یکی از جاهای دیدنی قم است که بازدید از آن هم سیاحت و هم زیارت خواهد بود. جالب است بدانید که ارتفاع کوه خضر نبی به حدود هزار متر می‌رسد و مستندات تاریخی و مذهبی اینطور حکایت می‌کنند که در روزگاران قدیم، حضرت خضر نبی در دل این کوه به عبادت با خدا مشغول بوده است.

به همین خاطر در بالای این کوه، مسجدی زیبا بنا شده و بسیاری برای عبادت و نزدیکی با خدا، این مسجد را انتخاب می‌کنند. برای دسترسی به مسجد بالای کوه خضر نبی، باید با پای پیاده عازم شوید و لحظه به لحظه آرامش و نزدیکی به خدا را احساس کنید. پس اگر کمی در راه رفتن دچار مشکل هستید، بهتر است این مسجد را تنها از دور زیارت کنید، زیرا مسیر دسترسی به آن، شیبی تند و کوهستانی دارد.

کوه خضر نبی قم

 

مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه ، نه تنها در قم بلکه در تمام ایران شهرت دارد. این مدرسه همان جایی است که امام خمینی در سال ۱۳۴۲ سخنرانی معروف خود را در آن انجام داد و آتش خشم مردم را بر علیه حکومت پهلوی شعله ور کرد.

ساختمان این مدرسه دارای قدمت زیادی است و ساخت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این مدرسه که در نزدیکی حرم حضرت معصومه (ع) واقع شده، پیش از احداث حوزه علمیه قم به مدت ۴۰ سال، یکی از مهم‌ترین مراکز تدریسی برای روحانیون کشورمان بوده است و هنوز هم بسیاری از روحانیون در آن تعلیم می‌بینند و از کتابخانه بزرگ و مستند آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر مدرسه فیضیه را می‌توان جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی قم دانست.

index

انتهای پیام