شهر خبر

از انتقام تاریخی یزدانی تا مدال نقره داودی در المپیک توکیو

از انتقام تاریخی یزدانی تا مدال نقره داودی در المپیک توکیو

دو رشته مدال‌آور کشتی و وزنه‌ برداری در سالی که گذشت روزهای پرماجرایی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ همیشه در اغلب رقابت‌ها و تورنمنت‌های معتبر بین المللی  مخصوصا در بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی رشته‌های کشتی و وزنه برداری خوشرنگ‌ترین و مرغوب ترین مدال‌ها را برای کاروان ورزشی کشورمان به ارمغان آورند که در نوع خودش جالب بود.

*کشتی

کشتی سال 1400 رویدادهای بسیاری را پیش رو داشت ولی با وجود مشکلات مالی و محدودیت‌های کرونایی توانست نمره قبولی بگیرد. کسب چهار مدال رنگارنگ در دو بخش فرنگی و آزاد در بازیهای المپیک 2020 توکیو، درخشش شاگردان محمد بنا و پژمان درستکار در مسابقات جهانی نروژ، کسب سکوهای بین المللی توسط امیدهای کشتی ایران از جمله مهمترین دستاوردهای این رشته در سالی که گذشت بود اما بی شک نقطه عطف عملکرد این رشته مدال آور کسب مدال طلای مسابقات جهانی نروژ توسط حسن یزدانی است. یزدانی در سالی که گذشت در جریان این رقابتها سرانجام موفق شد رقیب دیرینه خود را از پیش رو بردارد. حسن یزدانی پیش از این طی سال های اخیر 3 مرتبه در جام جهانی کرمانشاه، مسابقات جهانی 2018 بوداپست و فینال المپیک توکیو مقابل دیوید تیلور شکست خورده بود و همین موضوع نیز حساسیت چهارمین مبارزه این دو چهره عنوان دار کشتی جهان را بیش از پیش کرده بود.

سی و پنجمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد نظامیان جهان (سیزم) روزهای 30 آبان و اول آذرماه 1400 با حضور 14 تیم در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار شد و در پایان نمایندگان کشورمان با کسب 4 مدال طلا، 4 مدال نقره و 2 مدال برنز به عنوان نایب قهرمانی دست یافتند. تیم روسیه با 215 امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت، تیم کشورمان با 210 امتیاز نایب قهرمان شد و تیم ارمنستان با 140 امتیاز به عنوان سوم رسید.

مسابقات کشتی فرنگی جام تختی نیز طی روزهای چهارم تا ششم اسفندماه  به میزبانی اهواز برگزار شد. در پایان این پیکارها تیم ایران با 250 امتیاز قهرمان شد همچنین تیم های ارمنستان و تونس با 65 و 6 امتیاز دوم و سوم شدند. در این رقابت ها 137 کشتی گیر از سه کشور ایران، ارمنستان و تونس  به یکدیگر به رقابت پرداختند.

*وزنه برداری

وزنه بردای ایران که همیشه یکی از رشته های پر مدال در بازیهای المپیک بود در سالی که گذشت فقط با دو سهمیه راهی این مسابقات شد. پرونده تخلفات دوپینگی که طی یک دهه گذشته برای وزنه برداری ایران شکل گرفته بود در نهایت به این منجر شد که سهمیه‌های وزنه برداری ایران برای المپیک توکیو از 6 سهمیه حداکثری به تنها 2 سهمیه کاهش پیدا کند. علی هاشمی و علی داودی در دسته های 109 و فوق سنگین دو نماینده ایران در بازیهای المپیک 2020 توکیو بودند که علی هاشمی در دسته 109 کیلوگرم اوت شد و به مدال نرسید. علی داودی در دسته 109+ کیلوگرم نایب قهرمان شد و مدال نقره المپیک را کسب کرد. مدالی که هرچند این رشته را از سقوط آزاد نجات داد اما در مقایسه با دوره‌های قبل ناکامی بزرگی برای وزنه برداری ایران در بازیهای المپیک توکیو رقم خورد.

در سالی که گذشت شاید مهمترین اتفاقی که در رشته وزنه برداری رقم خود درخشش پی در پی زنان وزنه بردار در مسابقات مختلف بین المللی بود. زنان وزنه بردار ایران با وجود نوپا بودن این رشته چند اعزام بین المللی را تجربه کردند و حتی در برخی اوزان دست به ثبت رکورد هم زدند اما شاید مهمترین دستاورد این بخش را کسب سهمیه المپیک توسط پریسا جهانفکریان دانست. کسب این سهمیه توسط دختر شایسته وزنه بردار کشورمان یک اتفاق بزرگ تاریخی بود که در نهایت هم با بی تدبیری مسئولان وقت فدراسیون از بین رفت و به کل اعزام این ورزشکار به برای نخستین بار به بازیهای المپیک منتفی شد.  

وزنه برداری ایران که  قبل از المپیک هم روزهای پرتنشی داشت و هر روز با حواشی مختلف درگیر بود بعد ازبازیهای المپیک هم بی حاشیه نبود. درست بعد از این بازی‌ها سهراب مرادی چهره شناخته شده وزنه برداری ایران دست به افشاگری بزرگی کرد و مدعی شد که مسئولان فدراسیون سهمیه المپیک او را معامله کردند.

ماه پایانی سال نیز برای وزنه برداری ایران با خبر بازنشستگی رئیس این فدراسیون همراه شد. در دی ماه سال 1400 حکم بازنشستگی علی مرادی ابلاغ شد. همین حکم باعث شد تا در نهایت علی مرادی فدراسیون وزنه برداری را ترک کند، اما هنوز که چندماه از این ماجرا می‌گذرد سرپرستی برای فدراسیون تعیین نشده تا باز رشته ای پر مدال در آستانه رویداد مهمی چون بازیهای آسیایی هانگژو بدون رئیس و بدون سرپرست به فعالیت خود ادامه دهد.

انتهای پیام