شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران

"تهران" در مسیر تبدیل به شهری ایده‌آل برای کسب‌وکارهای نوپا و دانش بنیان در منطقه غرب آسیا

"تهران" در مسیر تبدیل به شهری ایده‌آل برای کسب‌وکارهای نوپا و دانش بنیان در منطقه غرب آسیا

دور از انتظار نیست که کارآفرینان در قالب ایجاد ظرفیت بتوانند تهران را به شهر ایده آل کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان در منطقه غرب آسیا در بیاورند.

به گزارش خبرنگار خبرگراری تسنیم؛ نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران در یادداشتی اختصاصی که در اختیار تسنیم قرار داده به برخی موضوعات شورای شهر تهران با محوریت شعار تعیین شده برای امسال پرداخت؛ مشروح اسن یاداشت به این شرح است:

یَا مُقَلِّـبَ الْقُلُـوبِ وَ الْأَبْـصَارِ‌، یا مُـدَبِّـرَ اللَّیْـلِ وَ النَّـهَارِ، یَا مُحَــوِّلَ الْحَـوْلِ وَ الْأَحْـوَالِ‌، حَـوِّلْ حَالَنَــا إِلَی أَحْسَـنِ الْحَـالِ

آغاز سال 1401 هجری شمسی بهار در بهار است؛ بهار طبیعت در ابتدا و بهار قرآن در امتداد فروردین و نام این سال مزین است به جهاد فراگیر در سه باب که در کلام و بیان مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) متصف شده است.

ایشان در یک دهه گذشته بیش از 100 مرتبه دیدارها و بیاناتشان از جهات متعدد راجع به تولید و اشتغال اشاره و توصیه داشته‌اند، از سویی دیگر در 20 سال اخیر به تناوب در نامگذاری سالانه به اشتغال، تولید، نوآوری و شکوفایی مبتنی بر همت مضاعف و کار مضاعف مداوما توجه داده‌اند.

جهاد اقتصادی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را خواستار شده‌اند و در پی نامگذاری سال 1392 به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در سال 1393 عزم ملی و مدیریت جهادی را به عنوان سرلوحه عملی رفتار ملی انتخاب فرمودند، در نتیجه عمل جهادگران به تدابیر حکیمانه ایشان در سال 1397 کشور در مرحله‌ای قرار گرفت که حمایت از کالای ایرانی بدل به توصیه اصلی شد.

امسال در آغازین لحظات حلول سال 1401 ایشان ظرفیت ساخته و پرداخته شده کشور را در پی گذر از بیش از یک نسل تلاش و کوشش مجاهدت گونه ملی بدان پایه دانستند که مایه آن را دارد تا علاوه بر جهاد در دو بعد گسترش تولید و افزایش ظرفیت اشتغال نسبت به غور و تدبیر در حوزه دانش بنیان نیز وارد کارزار همه جانبه‌ای شوند که طی سالهای متمادی علی الخصوص در دهه هشتاد و نود در ظل توجهات رهبری،‌ اقتصاد دانش بنیان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان از قالب بذرهای اولیه به شکل ساختارهایی منظم و تنومند در آمده‌اند که از یکسو جامعه نخبگان را سازمان داده و از سوی دیگر صنایع را آماده پذیرش نیروهای نخبه، فرایندها و همچنین محصولات اجتماعات نخبگانی کرده است.

افق 1404 نقطه عطفی خواهد بود که امید میرود حداقل 20 درصد درآمد کشور از محل تجاری‌سازی محصولات و فرایندهای صنایع دانش بنیان تامین شود.

یکم فروردین سال 1401 تاریخ نمادین آغاز فاز آخر این حرکت اصیل علمی و فنی است؛ رهبری در بیانات خود در دیدار با کارگران نمونه سراسر کشور در بهار 89 می‌فرمایند "تولید چه در عرصه صنعت، چه در عرصه کشاورزی، از اهمیت درجه اول برخوردار است. کشوری که تولید نداشته باشد  خواهی نخواهی وابسته است ... . ، باید تولید در کشور - به خصوص تولید دانش بنیان، متکی به دانش و مهارتهای علمی و تجربی - پیش برود ، این به دست کارگر و کارفرما است. مدیریت آنهم با دولت است؛ بایستی سازماندهی کنند، کار کنند."

در بیانات رهبری حکیم و فرانه  تولید مبتنی بر جهاد برآمده از ظرفیت علمی واجد پشتیبانی و حمایت است؛ تکلیف دولت را نیز در این زمینه به نیکی روشن کره‌اند اما در مدیریت محلی و شهری توجه لازم به امور دانش بنیان همچون هوشمندسازی آنچنان که باید و شاید بنا به دلایلی مورد توجه مورد نظر ایشان هنوز قرار نگرفته است.

کلانشهرهای کشور به ویژه تهران با همه ظرفیتهایی که دارند هنوز هوشمند به معنای واقعی کلمه نیستند به جای توجه به شهر هوشمند دوستدار شهروند در تهران درگیر مفاهیم منفرد و جزیره ایی وارداتی همچون شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند هستیم.

اگرچه مدیریت شهری در طی زمان با توجه به تعالیم و مفاهیم استوار بر گذشته و تجربه به تدریج  و به آرامی بدان مسلط گشته است. حال پرسش اصلی برای مدیران شهری و شهروندان تهرانی تنظیم دقیق نظامهای تولید و اشتغال بر محور توسعه با توجه به مفاهیم دانش بنیان است.

شرکت‌های دانش بنیان نوپا از سویی تسلط کامل بر زنجیره های ارزش افزوده و تکمیل نواقص باقیمانده در زیر ساختهای تولید و اشتغال را تضمین می کنند و همچنین می توانند دسترسی کامل به ظرفیتهای بنیادین علمی و عملی را نوید بدهند، خوشه شهر تهران به مدد توجه به فن آوری، گسترش و پیش بینی سلسله نظامات مورد نظر در چندین بخش می تواند به عنوان موتور محرکی  برای اقتصاد محلی و ملی عمل کند.

رفع مشکلات در حوزه فن آوری و مدیریت شهری در پی توسعه ساختار و سازمانهای مربوطه و کمک به تولید در پی بازبینی و به روز رسانی طرح تفصیلی از مجاری قانونی و همچنین افزایش اشتغال در ادامه‌ مجموعه اقداماتی در حوزه های برداشتن موانع اداری و اجرایی و برطرف کردن ساختارهای  مولد اختلال  مورد توجه خواهد بود.

از سویی دیگر مدیریت شهری انشاءالله تلاش خواهد کرد تا ابزارهای لازم را برای تشویق شرکت‌های نوپا و دانش بنیان بکار گیرد، دور از انتظار نیست که کار آفرینان در قالب ایجاد ظرفیت بتوانند تهران را  به شهر ایده آل کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان در ، منطقه غرب آسیا در بیاورند، حمایت و پشتیبانی همه جانبه شوراهای شهر و روستا و در این جا شورای شهر تهران بر محور حفظ، تثبیت و هم افزایی قوای عاقله محرک رشد و توسعه به عنوان نشانه‌ایی از تمایل و خواست مردمی است.

نماد حمایت شهروندان در این مسیر خطیر، نیازمند برنامه و دقت همراهی  و همگامی  با مدیریت شهری در اندازه محلی و دولت محترم در مقیاس ملی است.

انتهای پیام/