شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تبریز#نوروز#نوروز 1401

نوروز 1401 و گشت و گذار در اماکن تاریخی تبریز

نوروز 1401 و گشت و گذار در اماکن تاریخی تبریز

تبریز شهر فرهنگ، هنر و تمدن یکی از شهرهای پرآوزه ایران است که مکان های متعدد تاریخی را در دل شهر به خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای تاریخی می تواند مقصد بسیاری از گردشگران باشد از این رو در این متن تعدادی از اماکن تاریخی این شهر را معرفی می کنیم.

 مسجد کبود

مسجد کبود از جمله مساجد تاریخی شهر تبریز است که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است . این مسجد  در خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر واقع شده است و با ویزگی های برجسته تاریخی زبان زد خاص و عام است.

ویژگی مسجد کبود و شهرت زیادش بیشتر به خاطر کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقوش پرکار است که هم در داخل و هم در خارج آن مشهود است.

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه به خاطر کاشی کاری های فیروزه ای رنگش به فیروزه اسلام هم مشهور است.

مسجد کبود تنها بنایی است که از دورە‌ فرمانروایی قراقویونلوها در پایتخت آن‌ها، یعنی تبریز، باقی مانده است.

 خانه مشروطه

خانه مشروطه دومین مکان تاریخی در دل شهر تبریز است که می توانید گذر تاریخی بر این شهر را در این خانه ببینید.

این خانه روایتی است از زندگی سران مشروطه که برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است.

آینه کاری ها و گچبری های بی نظیری نیز در این خانه خواهید دید.

این خانه در محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع واقع شده است.

موزه قاجار

یکی از برجسته ترین موزه های تاریخی تبریز موزه قاجار است که در خیابان ثقه الاسلام واقع شده است.

موزه قاجار که پیش از این خانه امیرنظام گروسی، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده امروز در دل خود تاریخ قاجار را با نقش و رنگ و سفال و ساز و تار روایت می کند.

موزه شهرداری وساختمان ساعت

میدان ساعت تبریز برای بیشتر مسافرانی که به تبریز سفر می کنند آشنا است درساختمان ساعت که خود قدمت تاریخی دارد موزه ای نیز برای آشنایی مهمانان با تبریز مهیا شده است.

این محل در زبان عامهٔ مردم «ساعات قاباغی» (جلوی ساعت) نام دارد. این میدان در تقاطع خیابان‌های ارتش و امام خمینی قرار دارد و وجه تسمیهٔ این میدان که سبب شهرت آن شده، ساعت تعبیه شده بر روی کاخ شهرداری تبریز است. این کاخ از بالا به شکل عقاب است.

برج ساعت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ هجری خورشیدی در محل نوبر به دستور حاج ارفع‌الملک با نظارت مهندسان آلمانی به سبک بناهای کشور آلمان احداث گردیده‌است.[۱]

تنها موزه شهرداری ایران نیز شامل تالارهای دوربین قدیمی، فرش، هنرهای معاصر، خط و.. در کاخ شهرداری قرار دارد.

 

ایل‌گلی

مگر می شود به تبریز سفر کرد و ایل گلی را ندید.ائل‌گُلی (دریاچه مردم) یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده‌است. این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده ‌است.

عمق دریاچهٔ ائل گلی۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود. همچنین شهربازی (لوناپارک) و نیز غذاخوری و فست فود و کافی شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد.

این امان تاریخی و فرهنگی تنها بخش کوچکی از  مکان زیبای شهر تبریز است که در یک روز می توانید ببینید و از بودن در شهر تبریز لذت ببرید.

انتهای پیام