شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#آمریکا#برجام

توافق با ایران را به عقب بیندازیم؛ با بایدن صحبت می‌کنم | روسیه مانع توافق می‌شود!

تلاش‌های «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام با مخالفت‌هایی در میان قانونگذاران آمریکایی، از جمله هم‌حزبی‌های او روبرو است.

مذاکرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «بن کاردین»، یکی از نمایندگان دموکرات در مجلس سنای آمریکا دوشنبه (۲۱ مارس/ ۱ فروردین) خواستار به تعویق افتادن توافق با ایران در مذاکرات وین شده و گفته که با «جو بایدن» در این خصوص رایزنی خواهد کرد.

کاردین که دومین عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا است در مصاحبه‌ای با پایگاه هیل گفته که تشدید تنش در روابط میان آمریکا و روسیه باعث ایجاد موانعی در توافق هسته‌ای با ایران می‌شود و بهتر است که مذاکرات را تا زمان حصول یک «توافق قوی‌تر» به تعویق انداخت.

او مدعی شد که طرد روسیه از سوی جامعه بین‌المللی «وضعیت گفت‌وگوها را تغییر خواهد داد.» کاردین گفت: «می‌دانیم که روابط میان شرکا (قدرت‌های جهانی در برجام) در بهترین حالت متزلزل است. می‌دانیم که رابطه‌مان با چین تغییر داده. رابطه‌مان با روسیه تغییر کرده.»

کاردین گفت که منتظر ماندن برای مذاکره دوباره بر سر توافق «احتمالاً بهترین راهبرد است.» او گفت که می‌خواهد با دولت بایدن در این خصوص صحبت کند.

سناتور دموکرات آمریکایی تصریح کرد: «من لزوماً طرفدار ورود شتابزده به توافق نیستم. هنوز نظرم این است که باید به توافقی طولانی‌تر برسیم.»

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از جمله دیگر اعضای ارشد حزب دموکرات است که به توافق با ایران به دیده شک می‌نگرد. منندز یکی از چهار نماینده دموکراتی بود که در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای برجام رأی منفی داد.

او روز پنجشنبه در جلسه‌ای در کنگره گفت: «درباره اینکه اوضاع [در مذاکرات وین]  چطور پیش می‌روند آگاهی‌هایی وجود داشته اما در این خصوص هنوز اطلاعات کامل وجود ندارد. من نمی‌دانم این توافق چیست.»

او در ادامه با تکرار ادعاها علیه ایران گفت: «قضاوت کردن در این خصوص دشوار است. اگر ایران برنامه هسته‌ای خودش را به عقب برگرداند، اگر درباره تلاش‌هایش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای شفاف‌سازی کند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به سایت‌های مشکوک بدهد و اگر برنامه موشکی‌اش را محدود کنند، اتفاقات خوبی افتاده است.»

او در ادامه گفت اما اگر به موجب این توافق فقط از ایران خواسته شود ساخت سلاح‌های هسته‌ای را به تأخیر بیندازد، توافق به اندازه کافی خوب نیست.