شهر خبر

شهری دیدنی در کنار رودی پرآب و خروشان

 شهری دیدنی در کنار رودی پرآب و خروشان

شهری مرزی با همسایگی نخجوان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان که در کنار رودی پر آب و خروشان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،  ارس یکی از شهرهای مرزی ایران است که به خوش آب و هوایی و قدمت تاریخی مشهور است.

با سفر به این شهر در کنار این که فرصت می یابید از زیبایی های رود ارس لذت ببرید و سری به مراکز تاریخی بزنید می توانید به خرید هم اقدام کنید.

در کنار جاذبه های طبیعی فروشگاه ها و مراکز خرید جذابی نیز برای مسافران در این شهر در نظر گرفته شده است.

آبشار آسیاب‌خرابه

آبشار آسیاب‌خرابه یکی از مشهور ترین جاذبه های گردشگری در نزدیکی ارس است این آبشار در 35 کیلومتری شرق جلفا و در امتداد جاده جلفا – سیه‌رود واقع شده است.

در این محل و در کنار آسیاب آبی متروکه ای چشمه آب تراورتن‌سازی جریان دارد. این چشمه از شکافی در میان نهشته‌های تراورتن سر برآورده و در واقع این شکاف ورودی غاری است که 150 متر طول دارد و در انتها به اتاقکی‌ می‌رسد که مظهر اصلی چشمه در آن است.

آبشار آسیاب‌خرابه تقریبا 10 متر بلندی دارد و در بستر آن گیاهان آب‌دوست مثل خزه به‌صورت انبوه رشد کرده اند.

از مناظر زیبای دیگر دره آسیاب‌خرابه، چین‌‌خوردگی‌های مواج و دامنه‌دار نهشته‌های فلیش کرتاسه در دامنه سمت چپ آن است. این چین‌ها اغلب از نوع جناغی هستند و تناوب جفت لایه‌های ماسه سنگ و شیل نهشته‌های فلیشی موجب تشکیل مناظر زیبایی از این چین‌ها شده است.

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس دیگر جاذبه گردشگری این منطقه است، کلیسای سنت استپانوس در26 کیلومتری غرب جلفای ارس در محلی به نام قریه قزل وانگ(صومعه قرمز) در نردیکترین روستای دره شام واقع شده است، سابقا راه کوهستانی مالرو داشت و از سال1350 راه ماشین و هموار آن ساخته شده و چون در دامنه رشته کوههای ماقارات قرار گرفته به آن عبارت ماقارات سنت استپانوس نیز اطلاق می شود. نام این کلیسا بر گرفته از استپانوس مقدس است این شخص یکی از اولین مومنانی بوده که به خاطر ایمان راسخ خود به شهادت رسیده است. استپانوس در میان مسیحیان سمبل ایمان راسخ بوده و به او لقب ناخوتکا داده اند.

پارک کوهستان

پارک 26 هکتاری کوهستان ارس در مسیر گردشگری غرب جلفا در مسافت 5 کیلومتری از شهر جلفا قرار گرفته است. این پارک با دارا بودن امکانات مناسب از قبیل شهربازی، سوئیت های اقامت موقت، دریاچه مصنوعی، نمازخانه، رستوران، بوفه و پارک حیات وحش محل مناسبی برای تفریح و گردش اهالی و مسافران ورودی به منطقه می باشد.  این پارک بلحاظ قرار گیری در ابتدای ژئوسایت پرمین تریاس و کوههای زیبای اطراف آن محل مناسبی جهت استراحت و اسکان گردشگران بوده و دوستداران طبیعت می توانند لحظات خوشی را در قالب تماشای منظر رود ارس و صخره نوردی و دیگر برنامه های طبیعت گردی بدست آورند.

اینها تنها بخشی از جاذبه های دیدینی این شهر تاریخی است و مسافران می توانند با کشت و گذار در این شهر زیبا از مناظر طبیعی و بکر این منطقه استفاده کنند.

انتهای پیام