شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مردم ایران#تلویزیون#نوروز#نوروز 1401

آوازخوانی ایرج در تلویزیون در نوروز ۱۴۰۱

آوازخوانی ایرج در تلویزیون در نوروز 1401

حسین خواجه امیری ملقب به «ایرج» شب گذشته و در ویژه برنامه نوروزی شبکه پنج، به صورت زنده برای مردم ایران آواز خواند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ویژه برنامه نوروزِ 1401 در شبکه پنج سیما، مهمانی ویژه داشت که حضورش در تلویزیون را باید به فال نیک گرفت. ایرج خواجه امیری خواننده موسیقی ایرانی که به «پهلوان آواز» معروف است، در نخستین ساعات سال 1401 به استودیوی ویژه برنامه شبکه پنج سیما آمد.

به این ترتیب این خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی، پس از چند دهه و از طریق تلویزیون به صورت زنده برای مردم آواز خواند.

 

موسیقی ,

 

در بیان جایگاهِ هنریِ ایرج، شاید بیان چند جمله از زبان محمدرضا شجریان کافی باشد: «صدای ایرج در تاریخ آوازخوانی ما یک متر و معیار است و هر کس بخواهد در بالاترین حد حنجره صدایی را مثال بزند، می‌گوید صدا شبیه صدای ایرج است».

او پدر احسان خواجه‌امیری، خواننده و آهنگساز و الیکا خواجه‌امیری، نوازنده است.

حسین خواجه‌امیری با نام هنریِ «ایرج» در 11 دی 1311 در شهر خالدآباد نطنز از توابع استان اصفهان به دنیا آمد. پدربزرگش ملا میرزا از خوانندگان به نام زمان ناصرالدین شاه بود و پدرش نعمت‌اللّه که از صدایی خوش و رسا برخوردار بود و ردیف می‌دانست، مدت‌ها او را تحت تعلیم خویش قرار داد. حسین در همان زمان در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت می‌کرد و نزد تعزیه‌خوانانی که ردیف و دستگاه می‌دانستند به یادگیری آواز پرداخت.

وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران رفت و با حمید وفادار، برادر مجید وفادار آهنگساز بزرگ آشنا شد. وفادار که در آن مهمانی آواز تأثیرگذار ایرج را شنیده بود او را به استاد ابوالحسن صبا معرفی کرد. ایرج در سال 1326 به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و دو سال پیاپی در حضور او دانسته‌های خویش را تکمیل کرد و به وسیلهٔ وی به ابراهیم خان منصوری که مسئولیت سرپرستی رادیو ایران را برعهده داشت معرفی شد و چون مورد تأیید صبا بود از او آزمونی گرفته نشد.

از این تاریخ به بعد همکاری ایرج با ارکستر ابراهیم خان منصوری شروع شد و برنامه‌های متعددی را اجرا کرد. وی پس از مدتی در سال 1329 در دانشکده افسری ارتش پذیرفته شد.

ایرج که نام اصلی او حسین است در آن زمان به خاطر محدودیت‌های ارتش نمی‌توانست از اسم اصلی خود در اجرای برنامه‌های هنری موسیقی استفاده کند به همین دلیل نام مستعار ایرج، که نام برادرش بود را برای خود برگزید و در این سال‌ها یعنی از 1327 تا 1336 با ارکسترهای مختلف از جمله ارکسترهای استادان ابراهیم خان منصوری، عبدالله جهان‌پناه، محمدعلی بهارلو، نصرالله زرین‌پنجه، مهدی خالدی، جواد لشکری، بزرگ لشکری و… به اجرای برنامه پرداخت.

 

انتهای پیام/