شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#کردستان#طبیعت

مریوان، شهری مرزی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری

مریوان؛ از شهرهای دیدنی و مهم در استان کردستان است که فاصله‌ای ۱۲۵ کیلومتری از مرکز آن یعنی شهرستان سنندج دارد و با طبیعت بی‌نظیری خود مقصد مطلوب و جذابی برای گردشگران به شمار می‌آید. این شهر که در غرب سنندج واقع شده، مرزی مشترک با کشور عراق دارد و همین امر سبب رونق اقتصادی به لحاظ واردات و صادرات بین ایران و عراق شده است. مریوان با وجود مردمان خونگرم و مهمان‌نواز، طبیعت مثال‌زدنی و جاذبه‌های فراوان گردشگری به عنوان بهشت گمشده‌ی غرب ایران بسیار محبوب و پر مخاطب است. با ما همراه باشید تا برای سفر به این دیار زیبا و شگفت‌انگیز اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

مریوان، شهری مرزی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری

سلام نو-سرویس گردشگری: مریوان، شهری زیبا و خوش آب‌وهوا است که در دامنه‌های غربی رشته‌کوه‌های مرکزی ایران قرار گرفته و این سلسله کوه‌های غربی همچون سدی مانع نفوذ هوای مرطوب مدیترانه به داخل فلات ایران می‌شود و رطوبت هوا را در دامنه‌های خود نگه می‌دارد، از این رو در این شهر مانند دیگر شهرهای منطقه‌ی اقلیم سرد، فصل بهار کوتاه است و زمستان و تابستان را از یکدیگر جدا می‌کند. میزان بارندگی و شدت تابش آفتاب این منطقه در زمستان و تابستان، جاذبه‌های طبیعی حیرت‌آوری در این شهر پدید آورده است که وجود هر حاضر و ناظری را تازه می‌کند.

وجه تسمیه

در ارتباط با نام‌گذاری این شهر و تغییرات آن روایت‌های متفاوت و متعددی وجود دارد از جمله؛ اینکه نام این شهر «مهروان» و تشکیل شده از دو بخش مهر و وان با معنی جایگاه مهر بوده که به مریوان تغییر کرده، یا اینکه این نام از «مراویان» به دلیل وجود دریاچه زریبار و مرغابی‌های مهاجر آن به معنی جای مرغابی گرفته شده و یا به دلیل ساکن شدن تجاری که اهل مرو بودند و برای محصولات جنگلی این منطقه آمده بودند به مرور زمان نام منطقه به مریوان تغییر پیدا کرده است.

مریوان، شهری مرزی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری

نژاد، زبان، دین و مذهب

با توجه به این که این سرزمین تحت حکومت مادها قرار داشته، مردم مریوان دارای نژاد کهن «ماد آریایی» هستند. در شهر زیبای مریوان، زبان کردی به عنوان زبان مادری است و اکثرا به کردی سورانی و اندکی نیز به کردی هورامی صحبت می‌کنند، در حالیکه برای زبان آموزش و نوشتار رسمی از زبان فارسی استفاده می‌شود. در تمام ادوار دین کُردها با سایر اقوام ایرانی مشترک و مشابه بوده و در حال حاضر مردم این شهر دین اسلام و مذهب سنی دارند و اقلیتی، زرتشتی و مسیحی هستند.

پوشش، آداب و رسوم

لباس مردم مریوان، کردی و با توجه به فصل، نوع کار و معیشت، جشن و مراسم‎‌های مختلف، دارای تنوع و ویژگی‌های خاص و بی‌بدیل است. لباس زنان و مردان کرد یکی از زیباترین، متنوع‌ترین و شادترین لباس‌های اقوام ایرانی است که در جشنواره‌های بین‌المللی مقام اول را به خود اختصاص داده و از اجزاء زیادی تشکیل شده است و عموما توسط بافندگان و دوزندگان محلی بافته و ساخته می‌شود. جشن‌های مذهبی، ملی و باستانی که ریشه‌ای تاریخی و اسطوره‌ای در باور مردم این دیار دارد به زیبایی و شکوه هر چه تمام‌تر با رقص کردی برگزار می‌شود.

مریوان، شهری مرزی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری مریوان

دیدنی‌های مریوان بسیار و جاذبه‌های «طبیعی- تفریحی» و «فرهنگی- تاریخی» آن به اندازه‌ای زیبا و چشم‌نواز است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی متعددی را برای بازدید به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی این جاذبه‌ها و فاصله حدودی هر یک تا مریوان خیره‌کننده می‌پردازیم.

جاذبه‌های طبیعی- تفریحی شهر مریوان شامل؛ دریاچه زریوار و پارک ساحلی آن (۳ کیلومتری غرب مریوان)، بام مریوان (پشت دریاچه ی زریوار)، منطقه تفریحی قمچیان (بین جاده سقز و مریوان)، ارتفاعات چهل چشمه (شمال شرقی مریوان)، کوه قله بَرد (۲۰ کیلومتری جنوب شرقی)، مرز باشماق (روستای باشماق)، رود سیروان (۸ کیلومتری نودشه)، جاده‌ی سنندج به مریوان، دشت بیلو (۱۵ کیلومتری مریوان)، منطقه ی تفریحی ملاقوبی (جنوب شرقی روستای برقلعه) می‌شود.

از جاذبه‌های فرهنگی- تاریخی مریوان حیرت‌انگیز می‌توان به؛ پل تاریخی گاران (۱۰ کیلومتری شمال شرقی مریوان، جاده‌ی گاران به تیژ تیژ)، مراسم پیر شالیار (منطقه‌ی هورامان یا سروآباد)، قلعه‌های نظیر هلو خان، فیلقوس، خاو، میرزا میرشه و نیز تپه‌های مختلف و متعددی که هر کدام مربوط به دوران متفاوت و مهم تاریخی هستند، اشاره کرد.

مریوان، شهری مرزی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری

غذا و رستوران‌های محلی

ماهی کبابی‌ از غذاهای محبوب و متمایز در مریوان است که از دریاچه زریوار صید می‌شود. شیش کباب، خورش تره کردی، خورش ریواس و قایرمه از جمله غذاهای مخصوص و معروفی است که با دیگر شهرهای استان کردستان وجه اشتراک دارد. گفتنی است که آش‌های نظیر عدس بلغور، دوغه‌وا، دانه کولانه، گزنه، پرپوله، برونشین و سنگه سیر نیز در این شهر طبخ  و نان‌های محلی شلکینه، برساق و کلانه در آن پخته می‌شود. ژه‌مه‌ن، هه‌وار و فرخ از جمله رستوران‌های شناخته شده‌ی مریوان محسوب می‌شوند که امکان طعم و مزه‌ی غذاهای محلی را در فضایی آرام با مناظری دلچسب فراهم کردند.

صنایع‌دستی و سوغات مریوان

صنایع‌دستی مریوان به عنوان بخش مهمی از میراث فرهنگی آن است که خوشبختانه مورد اقبال گردشگران قرار گرفته، قالی و گلیم در این شهر نیز مانند جاهای دیگر کردستان از نظر اصالت، کیفیت، تنوع، طرح و رنگ شهرتی جهانی دارد. محصولات نساجی سنتی و کلاش(گیوه) از دیگر انتخاب‌های شایسته برای تهیه سوغات از این شهر است. اگر تمایل به خرید سوغات خوراکی دارید، عسل طبیعی سرشیو، شیرینی‌های سنتی، بادام سوخته و برساق گزینه‌های خوشمزه‌ای محسوب می‌شوند.

بهترین زمان بازدید و اقامت

مریوان در فصل‌های بهار و تابستان دارای هوای معتدل و دلپذیر، طبیعتی سرسبز و پوشش گیاهی غنی است که امکان گشت‌وگردی به یادماندنی را فراهم می‌آورد. بارش‌های فراوان که اغلب به صورت برف است، پاییز و زمستان این شهر را سپید می‌کند و مقصد جالب توجهی برای دوست‌داران سرما و برف به شمار می‌آید. برای اقامت در این شهر پر از جاذبه و شگفتی می‌توان از هتل جهانگردی مریوان، هتل زریوار، هتل نوروز و هتل آپارتمان یاس و نیز اقامتگاه بومگردی نشینگه بنار استفاده کرد.

مریوان، شهری مرزی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری