شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلار#واردات#سالانه#مواد#غذایی#کشور

واردات سالانه ۱۲ میلیارد دلار مواد غذایی به کشور

کارشناس کشاورزی گروه تولید ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ایران سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار مواد غذایی به کشور وارد می‌‎کند.

واردات سالانه ۱۲ میلیارد دلار مواد غذایی به کشور

مهدی سهندی گفت: رئیس جمهور در پی نامه‌ای گفته است که "برنامه جهش اقتصاد غذا را با جدیت و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و با هدف ارتقاء امنیت غذایی کشور اقدام، پیگیری و گزارش کنید".

پیرو این دستور دبیرخانه فناوری‎‌های نوین کشاورزی و غذا با عضویت نمایندگان تام الاختیار از «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری»، «وزارت جهاد کشاورزی»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، « وزارت صنعت ، معدن و تجارت»، «وزارت امور اقتصاد و دارایی»، «وزارت نیرو»، «سازمان برنامه و بودجه کشور»، «کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی»، «صندوق توسعه ملی»، «صندوق نوآوری و شکوفایی» و «مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری» تشکیل شد.

تا کنون اکثر سازمان‌ها همکاری مطلوبی داشتند و نماینده معرفی کردند و تنها منتظر معرفی نماینده از «کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی» و «صندوق توسعه ملی» هستیم.

سهندی گفت: طبق آمار‌های «وزارت جهاد کشاورزی» و «گمرک جمهوری اسلامی ایران» در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۳ میلیون تن انواع مواد غذایی در کشور تولید شد و حدود ۶/۲۳ میلیون تن انواع مواد غذایی و نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی و غذا به کشور وارد شده است. به عبارتی کشور ما سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار مواد غذایی را وارد می‌‎کند و در عین حال ۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم که بیشتر مربوط به محصولات باغبانی و صنایع غذایی بوده است.

واردات سالانه ۱۲ میلیارد دلار مواد غذایی به کشور

 

 

 

منبع: افکارنیوز