شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آنتالیا#سواحل#جاهایی#برای#دیدن#دارد؟#تصاویر

آنتالیا به جز سواحل چه جاهایی برای دیدن دارد؟ + تصاویر

آنتالیا به جز سواحل چه جاهایی برای دیدن دارد؟ + تصاویر

شهر آنتالیا یکی از جذاب‌ترین مقصدهایی است که می‌توان برای گذراندن اوقات فراغت، تاریخ‌گردی، آرامش گرفتن در کافه‌ها و کمی شکم‌گردی در کوچه و پس‌کوچه‌ها انتخابش کرد. تمامی این عوامل با در نظر گرفتن چند مورد دیگر، باعث شده آنتالیا به عنوان انتخاب متداول بیشتر مسافران از جمله ایرانی‌ها باشد. جاهای دیدنی آنتالیا بسیار فراوان و پر تعدادند، در نتیجه از نظر گشت و گذار، هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد و در این مطلب هم سعی شده بسیاری از این جاهای دیدنی آنتالیا معرفی و بررسی شوند.

این شهر به‌دلیل اینکه در حاشیه دریای مدیترانه قرار دارد، ویژگی‌های بسیاری دارد که یکی از آن‌ها، آب و هوای خوبش است. همچنین گفتنی است که این شهر در فصل بهار و تابستان بسیار جذاب‌تر هم می‌شود و امکان شنا کردن و استفاده از تفریحات آبی نیز برای شما فراهم خواهد بود. در ادامه این مطلب به معرفی جاهای دیدنی آنتالیا در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم.

موزه‌های آنتالیا

آنتالیا با وجود اینکه یک شهر ساحلی است و خیلی‌ها برای تفریحات آبی و استفاده از این سواحل به این شهر سفر می‌کنند، موزه‌های مختلفی هم دارد که جنبه‌های دیگری از این شهر را نمایان می‌سازد. تعدادی از موزه های آنتالیا را در ادامه با یکدیگر بررسی می‌کنیم تا بتوانید با آشنایی بیشتری از آن‌ها، لیستتان را برای بازدید، کامل کنید.

موزه آنتالیا یا موزه باستان شناسی آنتالیا (Antalya Museum)

اگر به تاریخ و مسائل تاریخی علاقه دارید، یکی از بهترین جاهایی که می‌توانید با مراجعه به آن اطلاعات خوب و فراوانی را در رابطه با گذشته آنتالیا به‌دست آورید، موزه آنتالیا است. این موزه در مساحتی 7 هزار متر مربعی ساخته شده و فضای داخلی‌اش بخش‌های مختلفی دارد. موزه باستان شناسی آنتالیا حدود 13 تالار دارد و یک گالری فضای باز نیز در آن قرار گرفته است. اگر اهل موزه رفتن هم نباشید، آثار این موزه به گونه‌ای هستند که آن را جزو مکان های دیدنی آنتالیا کرده‌اند.

حدود پنج هزار اثر هنری تاریخی در این موزه قرار دارند و غیر از آن، آثار بسیار زیاد دیگری هم هستند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها در معرض نمایش نیستند. از جمله آثاری که در موزه آنتالیا قابل بازدید هستند، می‌توان به انواع سکه‌ها، تابوت‌ها و غیره اشاره کرد. گفتنی است که بسیاری از مجسمه‌ها و آثار کشف شده از منطقه پرگا به این موزه منتقل شده و در معرض نمایش است.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-antalya-museum.jpg
آثار داخل موزه آنتالیا یکی از بهترین جاهای دیدنی آنتالیا

موقعیت دقیق موزه آنتالیا روی نقشه

موزه مینی سیتی داکوما پارک (Dokuma Park Mini City)

تا به حال به باغ موزه هنرهای ایرانی یا موزه مینیاتور در تهران رفته‌اید؟ بسیاری از جاذبه‌های ایران در این موزه‌ها در مقیاس و ابعاد بسیار کوچک‌تر ساخته شده‌اند و دیدن آن‌ها بسیار جالب توجه است. احتمالا تا الآن فهمیده‌اید که چرا این مقدمه‌چینی را کرده‌ایم! موزه مینی سیتی آنتالیا، موزه‌ای است که در آن جاهای دیدنی ترکیه را در مقیاسی کوچک‌تر ساخته‌اند و می‌توانید ترکیه را در ابعادی کوچک مشاهده کنید. این پارک یکی از بهترین مناطق دیدنی آنتالیا محسوب می‌شود.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Dokuma-Park-Mini-City.jpg
موزه مینی سیتی آنتالیا

موقعیت دقیق موزه مینی سیتی داکوما پارک روی نقشه

موزه و خانه آتاتورک (Ataturk House & Museum)

یکی از افراد تاثیرگذار در تاریخ ترکیه، شخص آتاتورک است. او در میان بیشتر مردم ترکیه جایگاه ویژه‌ای دارد. خانه آتاتورک در شهر آنتالیا به موزه تبدیل شده و در دو طبقه‌ای که دارد، وسایل شخصی و همچنین برخی اسناد و مدارکش به نمایش گذاشته شده است. از آتاتورک می‌توان مجسمه‌های مختلفی را در سطح شهر مشاهده کرد و قسمت‌های مختلفی را به نام او پیدا کرد. خانه موزه آتاتورک از جمله مناطق گردشگری آنتالیا است که برای خیلی‌ها جالب توجه است.

پس از معرفی چند موزه از آنتالیا، نوبت به آن رسیده که به معرفی و بررسی چند منطقه بپردازیم که جاذبه‌های گردشگری مختلفی نیز در آن‌ها وجود دارد و به سبب آن‌ها، می‌توانید گردشی کامل را داشته باشید.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-ataturk-house-museum.jpg
خانه موزه آتاتورک

موقعیت دقیق خانه موزه آتاتورک

منطقه کاله ایچی (Kaleiçi Antalya District)

یکی از زیباترین مناطق دیدنی آنتالیا است که پیشنهاد می‌شود بازدید از آن را حتما در برنامه خود داشته باشید. منطقه کاله ایچی با عنوان‌های مختلفی مثل کالجی، کالچی و غیره نیز شناخته می‌شود. برای توضیح بهتر این منطقه، باید گفت که می‌توان آن را با محله فهادان یزد مقایسه کرد، اما نه از نظر اینکه به یکدیگر شبیه هستند! بلکه به خاطر اینکه هر کدام از این محله‌ها دارای بافت تاریخی مخصوص به خود هستند و آن را حفظ کرده‌اند. به همین خاطر گردشگران بسیاری به سمت آن‌ها جذب می‌شوند.

خانه‌های سنگی این منطقه، کوچ پس‌کوچه‌های سنگ‌فرش شده و پیچ و در پیچ، همگی از جذابیت‌های منطقه کالچی هستند. دو بخش «مزیک» و «کلین جان سالار» از قسمت‌هایی هستند که می‌توانید برای پرسه زدن در آن‌ها و همچنین استفاده از کافه و رستوران‌های‌شان به آنها مراجعه کنید و از حضور در آن‌ها لذت ببرید. برخی از جاهای دیدنی این منطقه شامل: دروازه هاردیان، مسجد و مناره ییولی، برج ساعت، مسجد محمد پاشا و غیره هستند. این منطقه مربوط به دوره سلجوقیان و یونیان است.

موقعیت منطقه کاله ایچی آنتالیا

دروازه هاردیان (Hadrian's Gate)

این دروازه سه‌تایی به افتخار سفر و ورود امپراطوری روم در آن زمان ساخته شده و به دروازه دریانوس هم معروف است. طبق برخی منابع، این دروازه قبلا دو طبقه بوده، اما امروزه فقط طبقه اولش باقی مانده است. گفتنی است که سرستون‌های دروازه هاردیان هم معماری رومی را تداعی می‌کند.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-hardrians-gate.jpg
از جاهای دیدنی آنتالیا، دروازه هاردیان

موقعیت دقیق دروازه هادریان روی نقشه

بندر قدیمی و اسکله آنتالیا (Antalya Kaleiçi Ancient City & Marina)

بندر قدیمی از محله‌های تاریخی آنتالیا است و در زمان‌های گذشته به‌عنوان اسکله اصلی استفاده می‌شده است. در حال حاضر کافه‌ها و رستوران‌های فراوانی در این محله وجود دارد و تقریبا اکثر تورهای قایق‌رانی و کشتیرانی از این قسمت شروع می‌شوند. بندر قدیمی آنتالیا از مناطق دیدنی این شهر است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، خیلی از افراد را به سمت خود می‌کشاند.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Antalya-Kaleiçi-Ancient-City-&-Marina.jpg
بندر قدیمی و اسکله آنتالیا

مموقعیت بندر قدیمی و اسکله آنتالیا روی نقشه

مسجد تکلی محمد پاشا یا مهمت پاشا (Tekeli Mehmet Pasa Mosque)

مسجد تکلی محمد پاشا، مسجدی است که در قرن 18 میلادی به دستور فردی با همین نام ساخته شد و همچنان هم کاربرد دارد. مسجد مهمت پاشا از مهم‌ترین مساجد عثمانی‌ در آنتالیا است و کاشی‌های رنگی زیبایی هم دارد. مساجد این شهر از برجسته‌ترین جاهای دیدنی آنتالیا هستند که به‌واسطه تاریخ و ویژگی‌های معماری، بسیار دیدنی شده‌اند.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Tekeli-Mehmet-Pasa-Mosque-Marina.jpg
مسجد تکلی پاشا از جاهای دیدنی آنتالیا

موقعیت دقیق مسجد مهمت پاشا

مسجد ییولی مناره (Yivliminare Mosque)

قدمت ساخت مسجد ییولی مناره بسیار طولانی است و سرگذشتی پر از فراز و نشیب دارد. این مسجد به دستور علاءالدین کیقباد در قرن 13 میلادی ساخته شد. همچنین به آن مسجد علاءالدین یا مسجد کیقباد هم می‌گویند. در مجموع مسجد یولی مناره شش گنبد دارد و بنایش هم خشتی است. مناره این مسجد ارتفاعی برابر با 38 متر دارد و تا بالای آن حدود 90 پله می‌خورد. غیر از این مسجد، مساجد دیگری هم در آنتالیا وجود دارند که در بخش مخصوص به آن‌ها، این مساجد را معرفی خواهیم کرد.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Yivliminare-Mosque.jpg
مسجد ییولی مناره

موقعیت دقیق ییولی مناره روی نقشه

مناره شکسته (Kesik Minaret Mosque)

این محل در گذشته یک معبد یونانی بوده و سپس به یک کلیسا بدل می‌شود. اما با اتفاق افتادن جنگ، آن را به مسجد تبدیل می‌کنند و بعدها در دوره سلجوقی به آن مناره هم اضافه می‌شود، با شکست سلجوقیان، دوباره مسجد را به کلیسا تبدیل می‌کنند و اما بعدها طی آتش‌سوزی، بخش چوبی مناره می‌سوزد و از بین می‌رود. نام دیگر مناره شکسته، مسجد مناره کشیک است.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Kesik-Minaret-Mosque.jpg
نمایی از مناره شکسته

موقعیت دقیق مناره شکسته روی نقشه

برج ساعت (Antalya Saat Kulesi)

قدمت برج ساعت به قرن 19 برمی‌گردد و بین 80 برجی که از زمان گذشته وجود داشته، فقط برج ساعت باقی مانده است و نماد ایستادگی و مقاومت هم محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در بازدیدتان از این منطقه، برج ساعت هم در برنامه‌تان قرار دهید.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Antalya-Saat-Kulesi.jpg
برج ساعت از جاهای دیدنی آنتالیا

موقعیت دقیق برج ساعت روی نقشه

برج هیدیرلیک (Hidirlik Tower)

این برج به دستور یکی از امپراطوران رومی در قرن 2 میلادی ساخته شد. برج دو قسمت دارد که بخش پایینی‌اش مربع شکل و قسمت بالایی آن استوانه‌ای شکل و به طول 14 متر است. داخل شدن به برج هیدریلیک امکان‌پذیر نیست و فقط می‌توانید قسمت بیرونی‌اش را مشاهده کنید. گفتنی است که این برج در نزدیکی منطقه کالجی یا همان کاله ایچی قرار گرفته است. در نتیجه می‌توانید در برنامه خود، بازدید از آن را نیز بگنجانید.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Hidirlik-Tower.jpg
برج هیدیرلیک از جاهای دیدنی آنتالیا

موقعیت دقیق برج هیدیرلیک روی نقشه

منطقه آسپندوس (Aspendos)

اسپندوس در گذشته، یک شهر بوده است. این شهر، از اولین شهرهایی محسوب میشده که در آن سکه ضرب کردند و از این سیستم استفاده می‌کردند. حاکم یا پادشاه این شهر جایزه‌ای را برای کسی تعیین می‌کند که این آمفی تئاتر و قنات را بسازد، جایزه هم این بوده که فرد موفق، می‌توانسته با دختر حاکم ازدواج کند. مهم‌ترین بخش این منطقه، آمفی تئاتر است.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Aspendos.jpg
بخشی از آثار تاریخی شهر باستانی آسپندوس

موقعیت شهر قدیمی آسپندوس

آمفی تئاتر آسپندوس (Aspendos Theater)

اسپاندوس آمفی تئاتری است که به‌صورت نیم‌دایره طراحی شده و روی این نیم‌داره سکوهایی طراحی شده که امکان نشستن برای تماشاچی‌ها را ایجاد می‌کند. البته گفتنی است که جایگاه امپراطور و اطرافیان او متفاوت با قسمت‌هایی است که مطرح شد. این آمفی تئاتر حدود 20 هزار نفر ظرفیت دارد و در 40 کیلومتری شهر قرار گرفته است.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Aspendos-theatre.jpg
آمفی تئاتر آسپندوس از جاهای دیدنی آنتالیا

موقعیت دقیق تئاتر آسپندوس روی نقشه

منطقه پرگا یا پرگه (Perge)

این منطقه به خودی خود یک جای دیدنی محسوب می‌شود. منطقه پرگا در زمان یونانی‌ها و رومیان در اوج خود قرار داشته است، امّا در حال حاضر فقط برخی از ستون‌های بناهایش باقی مانده و دیوارهای نصفه و نیمه آن، پرگا را شبیه به برخی از لوکیشن‌های مخروبه فیلم‌ها کرده! اگر علاقه‌مند به این نوع از فضاهای تاریخی و باستانی هستید، دیدن این منطقه را فراموش نکنید که گردشگران به نسبت کمتری هم به آنجا می‌روند و شما می‌توانید با راحت‌تر به کنکاش در نقطه نقطه این منطقه بپردازید.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Perge.jpg
منطقه پرگه از مناطق گردشگری آنتالیا

موقعیت دقیق پرگه یا پرگا روی نقشه

سواحل دیدنی آنتالیا

همان‌طور که می‌دانید، آنتالیا یک شهر ساحلی با سواحل بسیار است و بخش قابل توجهی از گردشگران نیز برای استفاده از سواحل و تفریحات آبی به آنتالیا سفر می‌کنند. آنتالیا سواحل متنوع با مناظر گوناگونی دارد امّا اگر بخواهیم تعدادی از آنها را نام ببریم عبارتند از: ساحل لارا، کمر، بلک، کنیالتی.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Kemer-Beach.jpg
منظره ساحل بلک از سواحل معروف آنتالیا

جاهای دیدنی طبیعی آنتالیا

مناطق طبیعی آنتالیا به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار داد؛ پیش‌تر در رابطه با سواحل آنتالیا صحبت کردیم که به‌دلیل اینکه یکی از اهداف سفر گردشگران به آنتالیا، همین سواحل آن هستند، به‌صورت جداگانه به آن پرداختیم. اما بخش‌های بعدی، چند جاذبه در حوزه‌های مختلف معرفی می‌شوند.

تونک تپه (Tünektepe)

تونک تپه بخشی از شهر آنتالیا است که در ارتفاع 618 متری قرار دارد و منظره بسیار زیبایی را از شهر، جلو چشمان شما قرار می‌دهد. این بخش از شهر تله‌کابینی دارد که شما را از سمت دریا به ابرها می‌رساند. در تونک تپه رستوران، هتل و امکانات دیگری هم هست که گردش شما را کامل می‌کند.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Tünektepe.jpg
تونک تپه از مناطق دیدنی آنتالیا

موقعیت تونک تپه روی نقشه

غار کارائین (Karain Cave)

طبق تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، غار کارائین یا کاراین از جمله محله‌های ابتدایی زندگی انسان‌ها بوده است. همچنین گفتنی است که آثار مختلف به‌دست آمده از این غار، دوره‌های مختلفی از تاریخ را نشان می‌دهد.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Karain-Cave.jpg
غار کارائین از مکان های دیدنی آنتالیا

موقعیت غار کارئین روی نقشه

غار کوکاین (Kocain Cave)

از دیگر غارهایی که در آنتالیا وجود دارد، غار کوکاین است که طولی معادل 600 متر داشته و اینجا هم از محل‌های ابتدایی زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود. اولین‌بار کسی که این غار را کشف کرده، فردی به‌نام کوکتن بوده است. از نکات جالب توجه در رابطه با این غار، فضای داخلی نسبتا بزرگ آن و ظاهر عجیبش است.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Kocain-Cave.jpg
غار کوکاین از مناطق دیدنی آنتالیا

موقعیت غار کوکاین روی نقشه

مساجد تاریخی و دیدنی آنتالیا

آنتالیا مساجد مختلف و زیادی دارد که اکثرشان تاریخی هستند و زیبایی‌های خاص خود را دارند، پس می‌توان بخشی از بازدیدها را به مسجدها اختصاص داد تا بیشتر با سبک و معماری گذشته مردم در آنتالیا آشنا شوید.

مسجد مراد پاشا (Murat Pasha Mosque)

مراد پاشا یکی از صدراعظم‌های زمان‌های گذشته در آنتالیا بوده که به دستور او این مسجد را می‌سازند. سال ساخت مسجد به سال 1570 باز می‌گردد و گفتنی است که از نظر معماری، مسجد جالب توجهی است. گنبد رفیع مسجد، کتیبه دیوارهای داخلی، کاشی‌کاری‌ها و موارد دیگر بر جذابیت‌های این مسجد اضافه کرده است.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Murat-Pasha-Mosque.jpg
مسجد مراد پاشا از جاهای دیدنی آنتالیا

موقعیت دقیق مسجد مراد پاشا روی نقشه

مسجد ایسکله (Iskele Mosque)

در اواخر قرن 19 مسجد ایسکله هم ساخته می‌شود که نزدیک بندر مارینا است. سنگ‌های تکه تکه و سفیدرنگ این مسجد، به زیبایی‌اش افزوده و جلوه‌ای خاص را به آن بخشیده‌اند. سادگی این مسجد و زیبایی‌اش، ایسکله را به یکی از جاهای دیدنی آنتالیا بدل کرده است.

Lastsecond.ir-antalya-sightseeing-Iskele-Mosque.jpg
مسجد ایسکله از جاهای دیدنی آنتالیا

موقعیت مسجد ایسکله روی نقشه

بازارها و پاساژهای آنتالیا

آنتالیا پاساژهای متعدد هم دارد که برای خرید کردن بسیار مناسب هستند، پاساژهایی مانند اوزدیلک پارک، تراسیتی، بازار قدیمی و غیره. برای دیدن پاساژهای آنتالیا باید وقتی جداگانه بگذارید و گشت و گذار در آن‌ها را به عنوان یک تفریح در نظر بگیرید، لذا ما در این مطلب از توضیح دادن در رابطه با پاساژها خودداری کرده‌ایم. 

سخن آخر

همان‌طور که می‌دانیم، آنتالیا یک شهر ساحلی است، اما نباید تمام گشت و گذارها را معطوف به سواحلش کرد، چون اماکن تاریخی و باستانی این شهر متعدد و بسیار زیبا هستند. غیر از این باید اشاره کرد که آنتالیا محله‌ها و کوچه و پس‌کوچه‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد که پرسه زدن و گشت و گذار در آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. با راهنمای سفر به آنتالیا بهتر می‌توانید از جزئیات سفر به این شهر مطلع شوید و برای دیدن جاذبه‌های مختلفش برنامه‌ریزی داشته باشید.

در این مطلب سعی شد تعدادی از جاهای دیدنی آنتالیا معرفی شوند. گرچه تعداد بیشتری از آن‌ها وجود دارد، شما از کدامیک از جاهای دیدنی آنتالیا بازدید کرده‌اید که جای آن را در لیست خالی می‌بینید؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند