شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#حوزه

مهر از رویدادهای دین و آئین در سال «۱۴۰۰» گزارش می دهد؛

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

سال ۱۴۰۰، سال پایانی قرن چهاردهم شمسی و پایان دهنده قرنی بود که اتفاقات بسیاری در حوزه دین و آئین ایران و جهان در آن رقم خورد.

خبرگزاری مهر- گروه دین و آیین- فاطمه علی آبادی: سال ۱۴۰۰، سال پایانی قرن چهاردهم شمسی و پایان دهنده قرنی بود که اتفاقات بسیاری در حوزه دین و آئین ایران و جهان در آن رقم خورد. از تأسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری در سال ۱۳۰۱ شمسی گرفته تا مبارزه پهلوی اول با حجاب، لباس روحانیت، مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام و هر چیز که رنگ و بوی دینی و مذهبی داشت. از تأسیس انجمن‌های دینی و مذهبی پس از سقوط دیکتاتوری رضاخان تا گسترش حضور مبلغان شیعه در جهان از لبنان و کویت تا قلب اروپا و هامبورگ به تدبیر آیت الله بروجردی زعیم حوزه علمیه قم و تلاش چهره‌های درخشان تبلیغ اسلامی نظیر امام موسی صدر، آیت الله دکتر بهشتی و حجت الاسلام محققی و سرانجام آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی به عنوان مرجع تقلید جهان تشیع و سرنگونی رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران. نظامی که در قانون اساسی خود به درستی به نکته‌ای مهم اشاره می‌کند که: جمهوری‏ اسلامی‏ ایران سعادت‏ انسان‏ در کل‏ جامعه‏‬ بشری را آرمان‏ خود می‌داند و استقلال‏ و آزادی‏ و حکومت‏ حق‏ و عدل‏ را حق‏‬ همه‏ مردم‏ جهان‏ می‌شناسد.

سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های مختلف دینی و آئینی، از فعالیت‌های قرآنی و دینی و مذهبی گرفته تا وضعیت مسلمان در جهان شاهد اتفاقات متعددی بود که بخش‌هایی از آن تقدیم نگاهتان می‌شود:

فشارهای دولت هند به مسلمانان در مورد حجاب

ممنوعیت حجاب در هند در بهمن ماه به یک مساله داغ تبدیل شد و بسیاری از کارشناسان این کشور معتقدند این قوانین که در ایالت جنوبی کارناتاکا اجرایی شده است نقض آزادی زنان و دختران است که در قانون اساسی این آزادی‌ها تضمین شده است. رسانه‌های مختلف از شرایط تبعیض آمیز علیه صدها زن و دختر مسلمان هندی در سرتاسر ایالت کارناتاکا گزارش داده‌اند. دختران مسلمان بخاطر نوع پوششان نمی‌توانند در مدارس، دانشگاه‌ها حضور یابند، تهدید و منزوی شده‌اند و حتی از سایر دانش آموزان جدا شده و در کلاس‌های مجزا حضور می‌یابند.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

همزمان با زمان انتخابات در هفت ایالت هند، هندوها کمپینی را برای ممنوعیت حجاب در مدارس به راه انداختند. کاربران شبکه‌های اجتماعی در هند در اواخر ژانویه، عکسی از شش دانش‌آموز مسلمان خارج از کلاس درس منتشر کردند که از آنها خواسته شده بود که روسری خود را برای ورود به کلاس بردارند. اما آنها از این کار امتناع کردند. با آغاز فوریه، اعتراض‌ها علیه ممنوعیت حجاب در مؤسسات آموزشی افزایش یافت و خیابان‌های شهر ادوپی بزرگترین شهر ایالت جنوبی کارناتا را در برگرفت. تعداد دانشجویان محجبه که از حجاب دفاع می‌کنند، دوبرابر شد. این دانشجویان اعلام کردند که حجاب بخشی از اعتقاد آنهاست و داشتن حجاب بر اساس قانون سکولار هند تضمین شده است. در پنجم فوریه، دولت ایالت کارناتاکا که ۱۲ درصد از جمعیت آن مسلمان هستند به رهبری حزب ملی گرای هندوی بهاراتیا جاناتا اعلام کرد: همه مدارس باید از قوانین پوشش لباس معمول پیروی کنند که ورود دانش آموزان محجبه به کلاس‌های درس را ممنوع کرده است. این مسئله به ایالت دیگر هند نیز گسترش یافته است. شبکه‌های هندوها و طرفداران آن‌ها حراج‌هایی را به صورت آنلاین منتشر کرده‌اند که توهین‌های تحقیرآمیزی علیه زنان مسلمان استفاده می‌کنند. مردان و زنان هندو در اعتراض به حجاب در محوطه دانشگاه مدعی شده‌اند که حقوق هندوها توسط زنان مسلمانی که لباس اسلامی به تن دارند، نقض می‌شود.

پیش از این حزب حاکم بهارتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) نارندرا مودی، برای خشنود کردن پایگاه ملی‌گرای خود اقدام به حذف نام بسیاری از اماکن تاریخی این کشور کرد که ریشه اسلامی داشتند.دولت بنیادگرای حاکم در هند تلاش گسترده‌ای را در راستای حذف هویت و نشانه‌های اسلامی در کشور هفتاد و دو ملت در پیش گرفته تا به تعبیر خودشان هند کشوری برای هندوها باشد و بر اساس ادعای رهبران حاکم و بنیادگرای هند، این اقدامات بازگشتی به «گذشته غرورآفرین» هندوها باشد. اقدامی که در عمل میراث اسلامی هند را کم‌رنگ خواهد کرد.

می‌توانید در این خصوص گفتگویی را با عنوان «دولت هند به بهانه‌های مختلف مسلمانان را تحت فشار قرار می‌دهد» بخوانید.

دور جدید فشارهای دولت آذربایجان به مسلمانان

ابعاد مختلف زندگی در جمهوری آذربایجان به وضوح نشان می‌دهد که گرایش به احیای دین اسلام و برقراری سبک زندگی اسلامی در این کشور طی دهه‌های گذشته رشد تصاعدی داشته است. مظهر این پدیده را می‌توان در حضور و مشارکت سال گذشته مردم آذربایجان به منظور آزادسازی قره‌باغ از اشغال ارامنه با شعارهای مذهبی و دینی مشاهده کرد. البته، متأسفانه از حضور و مشارکت اقشار دیندار مردم این کشور سو استفاده شد. تحولاتی که در زمان جنگ دوم قره‌باغ در جامعه جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد مانند تشییع و تدفین بسیاری از جان باختگان این جنگ با شعارهای شیعی «لبیک یا حسین (ع)» و «یا ابوالفضل (ع)» یادآور صحنه‌هایی بود که در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه ایران اتفاق می‌افتاد.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

علاوه بر آن سبک زندگی روزمره مردم جمهوری آذربایجان طی دهه‌های گذشته به وضوح تغییر پیدا کرده است. سفره مردم از ناپاکی‌هایی که در زمان الحاد کمونیستی به آن وارد شده بود، پاک شده است. حضور مردم در مساجد و حسینیه‌ها و زیارتگاه‌ها و تمایل ایشان به یادگیری علوم دینی و اجرای احکام اسلام افزایش پیدا کرده است. این تغییرات نشان می‌دهد احیای دین اسلام در جمهوری آذربایجان با سرعت غیر قابل باوری پیش رفته و مردم این کشور در سال‌های گذشته از آن وضعیت الحاد و بی دینی که شوروی تحمیل کرده بود، رها شده‌اند.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

این تغییرات تا حد زیادی الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران است. با اینکه سیاست‌ها و طراحی‌های رسمی و مدونی از طرف ایران برای گسترش اسلام در آن کشور وجود نداشت، به طور خودکار و به دلیل ذات و ماهیت مردم آذربایجان این اتفاق مبارک افتاده است. مردم آذربایجان از انقلاب اسلامی الهام گرفتند و عده‌ای با همت و اراده خود آمدند و در حوزه‌های علمیه ایران درس خواندند، طلاب و مداحانی تربیت شدند و امروز ثمره این زحمات در جمهوری آذربایجان مشاهده می‌شود.

سرکوب فعالان دینی جمهوری آذربایجان در پی شروع موج جدید و بی سابقه‌ای از اقدامات منفی آذربایجان به بهانه انتقادات جمهوری اسلامی ایران از گسترش نفوذ سرطانی رژیم صهیونیستی و حضور ضدامنیتی این رژیم در جمهوری آذربایجان تشدید شده است. پیش تر، آریه گوت، مستشار صهیونیست دولت جمهوری آذربایجان خواستار برخورد جدی مقامات امنیتی این کشور با اقشار مؤمن مردم جمهوری آذربایجان که این عنصر صهیونیست آنها را عاملان ایران در جمهوری آذربایجان توصیف کرد، شده بود.

می‌توانید در این خصوص این مجموعه گزارش را با عنوان «اگر عاشورا نبود تشیع را در جمهوری آذربایجان نابود می‌کردند»، «اسلام هراسی در جمهوری آذربایجان ریشه در تاریخ شوروی دارد»، «آمریکا، حلقه وصل باکو به تل‌آویو بود» و «آزادی اعتقادات در جمهوری آذربایجان یک ادعا بیش نیست» بخوانید.

*واکنش مسلمانان نیجریه درباره ممنوعیت حجاب در مدارس

سازمان‌های اسلامی در کشور نیجریه نسبت به ممنوعیت مستمر حجاب در مدارس واکنش نشان دادند. یک سازمان حامی مسلمانان تحت عنوان سازمان «توجه به حقوق مسلمانان»، مدیریت دانشگاه فدرال کشاورزی در آبئوکوتا، مرکز ایالت اوگون را به دلیل ممنوعیت استفاده از حجاب و نقاب توسط دانشجویان دختر مسلمان در این شهر مورد انتقاد قرار داد.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

به گفته سازمان «توجه به حقوق مسلمانان» از یک دانشجوی دختر مسلمان توسط برخی از پرسنل امنیتی خواسته شده بود تا قبل از اینکه اجازه ورود به دانشگاه را پیدا کند، حجاب خود را بردارد. در بهمن ماه ۱۴۰۰ مقامات ایالت کاوارا در نیجریه اعلام کردند که استفاده از حجاب برای دانش‌آموزان دختر این ایالت پس از این قانونی خواهد بود. مقامات ایالتی با تأکید بر اهمیت آزادی عقیده و ادیان در نیجریه کرده‌اند. قانون آزادی استفاده از روسری در ایالت کاوارا پیش‌تر در فوریه سال ۲۰۲۱ تصویب شده بود اما این قانون به دلیل مخالفت مسیحیان این ایالت اجرا نمی‌شد.برخی از مدارس این ایالت نیز به دلیل اختلاف مسلمانان و مسیحیان بر سر این موضوع برای مدتی تعطیل شده بودند. اجرای قانون آزادی استفاده از روسری برای دانش‌آموزان دختر در ایالت پس از توافق رهبران مسلمان و مسیحی منطقه آغاز شده است.

*آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش توسط دادگاه عالی ایالت کادونا از تمام اتهام‌های وارده تبرئه و آزاد شدند. قاضی در جلسه دادگاه که نزدیک به ۸ ساعت به طول انجامید اتهام‌های نابجای اخلال در نظم عمومی و اجتماع غیر قانونی علیه آنها را رد کرد.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

آذر ماه سال ۱۳۹۴ ارتش و پلیس نیجریه با یورش به «حسینیه بقیه‌الله» (عج) در شهر «زاریا» و منزل شیخ زکزاکی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند که در این یورش صدها نفر از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند. برخی رسانه‌ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا دو هزار نفر ذکر کرده‌اند.

در این حمله شیخ زکزاکی به شدت زخمی شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند، سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یک سال قبل از آن یعنی در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شلیک گلوله پلیس این کشور به شهادت رسیده بودند.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

جمعیت شیعیان نیجریه طی سال‌های اندکی چند برابر شده است. بخش قابل توجه این افزایش جمعیت نه به خاطر فرزندآوری شیعیان این کشور، بلکه شامل کسانی می‌شود که پیش از این مذهب و دین دیگری داشته‌اند و سپس به تشیع گرویده‌اند. تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی، جمعیت شیعیان این کشور به سختی به چند هزار نفر می‌رسید و این در حالی است که در سال‌های اخیر جمعیت شیعیان این کشور در حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون نفر برآورد می‌شود.

بحث‌ها، انتقادات و پیشنهادات پیرامون نهاد نمازجمعه و مسئله عدالت و استقبال مردم از نمازجمعه‌

در سال ۱۴۰۰ در حکمی از سوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور حجت الاسلام لواسانی امام جمعه لواسان ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ آخرین نماز جمعه خود را به عنوان امام جمعه در لواسان اقامه کرد. با تغییر امام جمعه لواسان حواشی در فضای مجازی رخ داد که این حواشی باعث شد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اطلاعیه‌ای را صادر و نکاتی درباره تغییر امام جمعه لواسان بیان کرد. در این اطلاعیه آمده بود: حجت‌الاسلام‌والمسلمین لواسانی، به مدت ۷ سال عهده‌دار این مأموریت بوده‌اند که سه سال در دوره مدیریتی قبلی نهاد نماز جمعه و سه سال دوم در دوره مدیریتی جدید نهاد نماز جمعه خدمت کردند و از سال گذشته که برای تصمیم‌گیری با ایشان رایزنی و گفتگو شد، ضمن اظهار تمایل برای خروج از این مسئولیت به دلیل فشارهای سنگینی که با صبوری تحمل کرده بودند، درخواست نمودند به مدت یک سال دیگر ادامه خدمت داشته باشند و لذا در یک سال گذشته بر اساس تفاهم طرفین، ایشان برای دوره سوم مشغول به خدمت بودند و اساساً واژه برکناری واقعیت ندارد.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

پس از این، با انتشار کلیپی از سخنان حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در خصوص طرح مسائل مربوط به عدالت و فساد اقتصادی و…، موافقان و منتقدان موضع رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بحث‌ها و مطالب پرشور و مختلفی را بیان کردند.

همین مسئله باعث شد در آبان ماه ۱۴۰۰ حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری مهمان برنامه ثریا شبکه یک سیما باشد و به انتقادات پاسخ بدهد. حجت الاسلام علی اکبری در این خصوص گفت: در جنبه سلبی، بحث مبارزه با فساد مطرح می‌شود. ائمه جمعه وظیفه دارند از ظرفیت نماز و جایگاهی که دارند در منطقه خودشان بهره ببرند تا با جلوه‌های مختلف فساد مبارزه کند؛ در این بخش نیز ائمه جمعه یکسان نیستند و این به آن معنا نیست که در دستور کار آنان نباشد بلکه این تفاوت‌ها به خود اشخاص و منطقه بر می‌گردد.در وجه ایجابی عدالت، اقداماتی که از سوی ائمه جمعه صورت گرفته بسیار قابل توجه است. ائمه جمعه جز مطالبه گران اصلی خواسته‌های مردم در مناطق خودشان هستند.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

مهمان دیگر برنامه ثریا که حجت الاسلام قنبریان بود گفت: نماز جمعه‌ها در کشور قبل از کرونا ۱۰ درصد شرکت کننده دارد در حالی که ۲۰ درصد مردم در نماز جماعت شرکت می‌کنند و این نشان می‌دهد که نماز جمعه از نماز جماعت ضعیف‌تر است. ۷۵ درصد مردم در روضه‌ها و هیأت‌های خانگی حضور می‌یابند اما ۱۰ درصد در نماز جمعه حاضر می‌شوند قطعاً این حضور و عدم حضور بیانگر عللی است که باید علت بررسی و آن بیان شود.

در این خصوص می‌توانید گزارش‌ها و گفتگوهایی با عناوین «تعداد شرکت کنندگان در نماز جمعه طبق آنچه انتظار می‌رود نیست»، «چرا نمازجمعه نمی‌تواند برای نظام، سرمایه اجتماعی بسازد؟»، «امام جمعه‌ای که هم دلسوز بود و هم صراحتی مثال‌زدنی داشت»، «دسترسی مردم به ائمه جمعه در برخی استان‌ها غیرممکن است»، «چرا مطالبه برخورد با حقوق نجومی، به گفتمان تبدیل نشد؟» و «بسیاری از مطالبات مردم در نمازجمعه پیگیری و محقق شد» را بخوانید.

مطالبه در خصوص قرار دادن فضای مساجد یا حسینیه‌ها برای اتوبوس خواب‌ها

در روزهای آغازین دی ماه اخباری مبنی بر اتوبوس خوابی شبانه در اتوبوس‌های BRT سطح شهر تهران منتشر شد که در این اخبار گفته شده افرادی که سرپناهی برای خواب شبانه ندارند، مجبور هستند برای فرار از سوز سرمای هوا به اتوبوس‌های BRT مراجعه کنند و شب را در این اتوبوس‌ها به صبح برسانند. همین خبر تلخ مربوط به اتوبوس خوابی برخی از هموطنان مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت. از این رو یکی از طرح‌ها و پیشنهاداتی که در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری ارائه شد، استفاده از ظرفیت مساجد، اماکن مذهبی و… برای ارائه این گونه خدمات اجتماعی بود.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

مهر در این خصوص در گفتگویی با سعید طاووسی مسرور پژوهشگر تاریخ اسلام انجام داد او در این خصوص گفت: اگر نسبت به مسجد یک نگاه جامعی وجود داشته باشد این مشکل به راحتی حل می‌شود. درست است که در مسجد خوابیدن کراهت دارد و شرعا این امر یک مساله ثابت شده محسوب می‌شود اما می‌توان با راهکارهای دیگر این مشکل و معضل به وجود آمده را حل کرد و آن این است که قسمتی از مسجد را صیغه نخوانند تا اگر کسی خواست آنجا بخوابد یا جلسه درس و بحث برگزار کند با منع شرعی و اخلاقی روبرو نشود. البته امروزه بسیاری از مساجد هستند این نوع تدابیر را اندیشیده و قسمتی را به حسینیه اختصاص دادند.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

بنابراین اینگونه نیست که گفته شود به هیچ وجه امکان ندارد از ظرفیت مسجد برای ایجاد یک خوابگاه برای اتوبوس خواب‌ها و یا در راه ماندگان استفاده کرد چرا که مسجد نهادی است که می‌تواند ملحقاتی هم داشته باشد. امروز بسیاری از مساجد هستند که درمانگاه، آشپزخانه و … دارند و از آن مراکز درآمدزایی می‌کنند پس چرا این مساجد نمی‌توانند تدبیر صحیحی بیاندیشند و مکانی را برای بی پناهان، کارتن خواب‌ها، مسافران در راه مانده و. … اختصاص دهند چرا که این امر در اسلام بسیار توصیه شده است. البته مقصود از این سخن آن نیست که همه مساجد اینگونه باشند بلکه اگر مسجد جامع هر منطقه بتواند این خدمات را ارائه دهد نیز کافی است.

*رویدادها و حواشی هیئات و مداحان

مداحی حرفه بسیار با شرافتی است و مداح می‌تواند از این طریق به تبلیغ معارف دین اقدام کند. مداح با تبلیغ معارف دین و همچنین با پرهیز از انحراف و خرافه گویی می‌تواند آن چیزی که مردم به خصوص جوانان برای پاک بودن و پاک زیستن و به معنای واقعی کلمه مؤمن بودن و عاقبت بخیری نیاز دارند، به آنان بیاموزد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در مقاطع مختلف، نسل‌های متعددی از مداحان و روضه‌خوان‌ها وارد عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت (ع) شدند. هرکدام از این چهره‌های شاخص در دوره‌های مختلف توانستند با سبک‌های خاص خود جوانان و اکثریت جامعه را درگیر خود کنند و این تغییر سبک‌ها در تغییر ذائقه و اقبال عمومی مردم مسئله اصلی بود. این تغییر سبک‌ها آنقدر پیش رفت که نسل جدیدی از مداحان در دهه ۸۰ شمسی سبک جدیدی را انتخاب و اجرا کردند که بعضاً به دلیل همنشینی غالب با موسیقی‌های غربی یا شکل خاص عزاداری، به کار بردن عبارت‌های عجیب یا وارد کردن آلات و وسایل خاص به مجالس عزا و… حاشیه ساز شد. این مساله در دهه ۹۰ شمسی هم ادامه یافت و با ورود نسل جوان و دهه هفتادی و هشتادی به عرصه مداحی و گسترش حضور نوجوانان و جوانان در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام شاهد اتفاق عجیب و جدیدی در این حوزه هستیم. این اتفاقات انتقادات زیادی را برانگیخته که از آن جمله می‌توان به انتقادات مداحان جوان از این موارد اشاره کرد.

انتشار قطعه‌ای از مداحی محسن عراقی (از مداحان جوان تهرانی) که در مجلس هیئت رزمندگان اسلام در میدان امام‌حسین تهران اجرا شده، در سال ۱۴۰۰ حاشیه‌ساز شد. یکی از اتفاقات دیگر از این جنس انتشار فیلمی از مداحی جوانی که گوشواره به گوش داشت در هیئت بود. انتشار این فیلم در کنار اتفاقات دیگر این حوزه انتقاداتی را برانگیخت. سرانجام با تذکر پیر غلامان اهل بیت (ع) در استان یزد، وی ضمن عذرخواهی، نکاتی را در خصوص علت این اقدام خود بیان کرد. متأسفانه این مداح جوان مدتی پس از این جریانات به دلیل ایست قلبی دارفانی را گفت.

جهاد تبیین

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سالانه در حوزه هیئت و مداحی، دیدار ستایشگران اهل بیت عصمت و طهارت با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی است. محور شکل‌گیری هیأت‌ها به عنوان یک واحد اجتماعی، مودت اهل‌بیت و زنده نگه داشتن راه و مکتب ائمه بوده که از زمان خود آن بزرگواران شکل گرفته است.

ایشان، نقش و کارآیی هیأت‌ها را در مقاطع مختلف به‌ویژه دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بزرگ و بسیار تأثیرگذار خواندند و افزودند: بر اساس فرمایشات ائمه اطهار، هیأت کانون جهاد عظیمِ تبیین و روشنگری است.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

رهبر انقلاب، ساختار هیئت را مرکب از «مغز و معنا» و «تحرک و پویایی» دانستند و گفتند: مغز و معنای هیئت همان تبیین مکتب است و هیئت، مرکز مهم تبیین مفاهیم و معارف اسلامی و پاسخ به سوال‌های گوناگون جوانان درباره مسائل اصولی و سبک زندگی است. پویایی و تحرک هیئت نیز به معنی فرصت مواجهه مستقیم با مخاطب و انتقال احساسات است.

آیت الله خامنه‌ای قوام و اساس هیئت را مقوله جهاد خواندند و افزودند: هر تلاش خوب و بجایی، جهاد نیست. جهاد یعنی تلاش برای هدف‌گیری دشمن، و در هر زمان باید عرصه جهاد را به درستی تشخیص داد.

انتصاب معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طی حکمی از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرضا معاف به عنوان معاون قرآن و عترت وزیر معرفی شد. این اتفاق در حالی در بهمن ماه ۱۴۰۰ رخ داد که دیگر معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همان هفته‌های اول دولت سیزدهم معرفی شدند و معاونت قرآن و عترت با وجود اتمام کار معاون قبلی قرآن و عترت با سرپرست اداره می‌شد.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

معرفی نشدن معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ماه‌های اخیر اعتراض فعالان قرآنی را در پی داشت که این اتفاق پس از چند ماه تأخیر در ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ رخ داد و نهایتاً علیرضا معاف که اولین کاندیدای تصدی پست معاونت قرآن و عترت در دولت جدید بود به عنوان چهارمین معاون قرآن و عترت معرفی شد.

*برگزاری سی و هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

آئین افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام همزمان با مبعث پیامبر گرامی اسلام دوشنبه نهم اسفند ماه در محل تالار اندیشه حوزه هنری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد و شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی به مدت شش روز با یکدیگر در بخش‌های مختلف به رقابت پرداختند.

از فشارهای هند به زنان محجبه تا بحث‌ها پیرامون نمازجمعه و عدالت

از مهمترین حواشی برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران عدم حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم اختتامیه این مسابقات بود چرا که این مراسم بنا بر اطلاع رسانی‌های قبلی قرار بود اختتامیه مسابقات رئیس جمهور برگزار شود، اما در واپسین لحظات برگزاری آئین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات این حضور لغو شد. می‌توانید در اینجا گزارش‌های مربوط به مسابقات بین‌المللی قرآن را ببینید.