شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسجد#دارای#آذربایجان شرقی

از مسجد چهارصد ساله بدون سازه بتنی چه می‌دانید؟

سبزه میدان از  مساجد ایوان دار و تک مناره است که با چهار هزار متر مربع مساحت، در ردیف بزرگترین مساجد آذربایجان شرقی قرار دارد. این مسجد دارای ۱۵ گنبد و به صورت تک ایوانه است که زیبایی خاص و با شکوهی به معماری بنا بخشیده است.

از مسجد چهارصد ساله بدون سازه بتنی چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، مسجد جامع سبزه میدان اسکو از قدیمی ترین مساجد آذربایجان شرقی است که با قدمتی چهارصد ساله مربوط به دوره صفوی بوده و دارای شبستان های متعدد، ستون های سنگی و سرستون های مختلف است که در ساخت آن هیچ سازه بتنی بکار نرفته و تنها از ساروج برای قرار دادن اجزای مختلف در سازه این مسجد استفاده شده است. در این مسجد ده شبستان برای جلسات خصوصی و نشست های قرآنی و ده شاه نشین نیز برای استراحت نمازگزاران و تلاوت قرآن در نظر گرفته شده است. بدلیل قرارگیری مسجد در شیب طبیعی، مناره ای برای جلوگیری از حرکت بنای مسجد ساخته شده است.
سبزه میدان جزو مساجد ایوان دار و تک مناره است که با چهار هزار متر مربع مساحت، در ردیف بزرگترین مساجد آذربایجان شرقی قرار دارد.
این مسجد به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده است.

مسجد جامع سبزه میدان اسکو از قدیمی ترین مساجد آذربایجان شرقی است که به روش معماری اسلامی ساخته شده است.

این مسجد دارای ۱۵ گنبد و به صورت تک ایوانه است که زیبایی خاص و با شکوهی به معماری بنا بخشیده است.

سبزه میدان از  مساجد ایوان دار و تک مناره است که با چهار هزار متر مربع مساحت، در ردیف بزرگترین مساجد آذربایجان شرقی قرار دارد.

این مسجد همچنین از ۱۳ رواق و شبستان های زنانه و مردانه تشکیل شده که برای مرمت آن بیش از دومیلیارد ریال هزینه شده است.

بازسازی ایوان غربی، سبک سازی و ایزوگام سقف، تعویض درب و پنجره ها، تعویض آجرهای گنبد های داخلی، کاشی کاری محراب، بندکشی و چکش کاری ستون ها و ترمیم رواق ها بخشی از فعالیت های مرمتی انجام گرفته در مسجد جامع سبزه میدان اسکو به شمار می رود.

مسجد سبزه میدان در سال ۷۸ به شماره ۲۵۱۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و مرمت و بازسازی آن جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی بود.