شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوروز

وطن فارسی ویژه همه فارسی زبانان در رادیو/از همراهی دکتر حداد عادل و استاد اسفندقه تا گذری بر نوروز در دیگر کشور ها

وطن فارسی ویژه همه فارسی زبانان در رادیو/از همراهی دکتر حداد عادل و استاد اسفندقه تا گذری بر نوروز در دیگر کشور ها

برنامه «وطن فارسی» کاری از گروه هنر و ادب رادیو فرهنگ است که از ۲۸ اسفند ماه تا روز شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ به صورت زنده روی آنتن می رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مرتضی صداقت گو مدیر گروه هنر ‌وادب رادیو فرهنگ در خصوص این برنامه نوروزی گفت: «وطن فارسی» هرروز ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ روی آنتن می رود و  برنامه ای مختص همه فارسی زبانان است.

وی با اشاره به فصل مشترک مردم مناطقی که زبان فارسی است را اشتراک زبان فارسی و فرهنگ عنوان کرد و افزود : در کشورهای مختلف «زبان» باعث همدلی مردم می‌شود و یکی از کارآمدترین، موثرترین و اثربخش‌ترین مصادیق دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی مبتنی بر زبان است بر همین اساس در برنامه « وطن فارسی» رویکردی فرهنگی بر پایه زبان ‌وادبیات فارسی ‌و شناخت کشورهایی که در آنها زبان فارسی فضا مشترک مردم است داریم .

صداقت گو ادامه داد : در نوروز که جشنی فراملی برای مردم منطقه حوزه اکو است، به فارسی زبانان توجه ویژه شده است و برنامه «وطن فارسی» با محورهای معرفی شاعران و نویسندگان حوزه فرهنگی نوروز از جمله هند، پاکستان، تاجیستان، ازبکستان، عراق، چین، سوریه ، اندونزی و.. پخش می شود .

وی در ادامه به بخش های مختلف این برنامه اشاره کرد و گفت : زبان فارسی به واسطه ادبیات غنی و ثروتمندی که داراست بسیار ظرفیت ارزشمند و پویایی دارد که در این برنامه تلاش می کنیم برخی از این ظرفیت ها را معرفی کرده و برای تقویت آنها راهکار ارائه کنیم همچنین معرفی نوروزنامه‌ها، بسته‌های کوتاه از حکایات و تمثیل های شنیدنی از بزرگان و شاعران و حکیمان به روایت اسماعیل آذر ،شعر خوانی و صحبتهای بهاری دکتر حداد عادل در قالب بخش « اینک بهار » از دیگر تدارکات ویژه برای شنوندگان در این برنامه است .

وی در  ادامه تصریح کرد :  دکتر میرجلال الدین کزازی،دکتر عبدالرحمن معروف دبیر اول سفارت تاجیکستان ، عبدالقیوم سلیمانی سرپرست سفارت افغانستان ،دکتر بهروز محمودی بختیاری استاد دانشگاه تهران ،حجه الاسلام سیدمحمود دعایی رییس موسسه و روزنامه اطلاعات ،دکتر سید احمد خاتمی رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی ،دکتر محبتی استاد زبان و ادبیات فارسی ،دکتر عبدالمهدی مستکین  معاون فرهنگی کمسیون یونسکو در ایران،  استاد محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی ، استاد ناصر فیض شاعر و طنز پرداز ، پروفسور سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو ، دکتر هادی سعیدی کیاسری شاعر و رییس کانون ادبیات ایران ، دکتر ژاله آموزگار از اساتید  زبان های باستانی ، دکتر محمود شالویی استاد زبان و ادبیات فارسی و مدیرکل حوزه وزادتی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دکتر حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر ملی و بسیاری دیگر از چهره های فرهنگی و ادبی در روزهای نوروزی مهمان برنامه های وطن فارسی هستند و در باره اهمیت و جایگاه نوروز و زبان فارسی سخن خواهند گفت.

مدیر گروه هنر  ‌وادب رادیو فرهنگ از همراهی  استاد اسفندقه در بخشی از این برنامه خبر داد و افزود : بخشی با عنوان «تجلی بهار در شعر فارسی» تدارک دیده شده  که به روایت استاد امیری اسفندقه از شعر شاعران درباره نوروز و بهاریه ها اختصاص دارد.

وی  بررسی نوروز و زبان فارسی در میان فارسی زبانان غیر ایرانی و پخش گزارش و گفتگو درباره نوروز در اقوام را نیز از دیگر بخش های مجله  رادیویی « وطن‌ فارسی» برشمرد و‌اضافه کرد :بخش گزارشی  این برنامه  را حمیرا فراتی برعهده دارد که در این بخش هر روز درباره زبان فارسی و نوروز با اهالی فرهنگ و هنر گفتگو می کند.

وی تصریح کرد : گفتگو با کارشناسان حوزه نوروز و پخش ترانه ها و تصنیف های نوروزی نیز از دیگر بخش های این برنامه است .

برنامه « وطن‌فارسی » در ایام‌نورورز به تهیه کنندگی پرویز جمالی و مریم مردانی با همراهی دکتر مهدی محمدیان،فاطمه اسحاق تبار،حامد عباسی و فاطمه حقیقت ناصری به عنوان گوینده و به قلم نویسندگی  استاد ضیا الدین خالقی ، سعید رجبی و معصومه علوی نکو روی موج‌اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

انتهای پیام/