شهر خبر

گروکشی جدید آمریکا از لبنان؛ کمک‌های صندوق بین‌المللی پول در ازای تسلیم شدن در پرونده ترسیم مرزها

گروکشی جدید آمریکا از لبنان؛ کمک‌های صندوق بین‌المللی پول در ازای تسلیم شدن در پرونده ترسیم مرزها

شاخص‌ها حاکی از آن است که آمریکا ارائه کمک‌های صندوق بین‌المللی پول به لبنان را مشروط به تسلیم شدن این کشور در برابر خواسته‌های واشنگتن و تل‌آویو در پرونده ترسیم مرزها کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که طوفان بحران اقتصادی لبنان را در نوردیده و  همچنین در سایه مانع تراشی برخی طرف‌های داخلی در روند انتخابات پارلمانی لبنان و تحریم این انتخابات که پیش‌بینی می‌شود تا زمان برگزاری آن در مه آینده این چالش‌آفرینی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، پیشنهاد جدید آمریکا درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی به دردسرهای لبنان اضافه شده است.  آن هم در حالی که هیچ گونه اجماع ملی درباره موضع واحد و یکپارچه لبنان در زمینه این پرونده وجود ندارد.

پیشنهاد جدید آمریکا که از زبان «آموس هوکستاین» میانجی جدید آمریکایی در پرونده  ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به مقامات لبنان یعنی «میشل عون» رئیس جمهور، «نجیب میقاتی» نخست وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور ارائه شده، همچنان محرمانه باقی مانده و هیچ یک از این افراد درباره آن اظهار نظر نکرده است. 

اما اخبار درزیافته از این طرح محرمانه آمریکا حاکی از آن است که طبق این طرح لبنان می‌تواند در بلوک 10 و 9 خط 23  اقدام به حفاری کند و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز از میدان «قانا» در منطقه مورد مناقشه با لبنان عقب‌نشینی خواهد کرد. اما در این حالت لبنان باید از منطقه غربی میدان قانا و منطقه جنوب غربی خط 23 عقب‌نشینی کند. بر این اساس سهم لبنان در منطقه مورد مناقشه حتی از 860 کیلومتری که قبلا مشخص شده بود نیز کمتر می‌شود؛ ضمن این که هنوز مشخص نیست میزان منابع و ثروت‌های دریایی در میدان قانا چه اندازه باشد.

ناظران با بررسی این طرح آمریکایی معتقدند که  این طرح برای لبنان بسیار خطرناک است؛ چرا که باید بخش وسیعی از ثروت‌های دریایی خود را رها کند. طبق  نقشه‌ای که تل آویو و واشنگتن ترسیم کرده‌اند در صورت اجرای این طرح منطقه‌ای که دارای منابع و ثروت‌های فراوان است نصیب اسرائیل می‌شود.  بنابراین کارشناسان بر این باورند که لبنانی‌ها باید بدون هیچ تردید و محاسبات جدیدی به مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی پایان دهند.

اما کدام یک از مقامات رسمی لبنان جرات می‌کنند به آمریکایی‌ها بگویند که میانجیگری آنها را قبول ندارند و تصمیم گرفته‌اند به این مذاکرات خاتمه دهند.  آن هم در شرایطی که مسئولان لبنانی خط 29 متعلق به لبنان در منطقه مورد مناقشه که توسط تکنسین‌های ارتش این کشور ترسیم شده بود را کنار گذاشته و به خواسته آمریکا در پایبندی به خط 23 در جریان مذاکرات تن دادند.

این در شرایطی است که تا به امروز لبنان  نتوانسته حتی یک جلسه در کمیته تشکیل شده توسط رئیس جمهور برای بحث درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی برگزار کند و هنوز مشخص نیست که موضع لبنانی‌ها در این زمینه چه خواهد بود و آیا می‌توانند موضع واحدی اتخاذ کنند.

آنچه که لبنان اکنون نیاز دارد وجود یک طرفی است که بتواند این پیشنهاد آمریکا را رد کند. در حالی که کمیته مربوطه توانایی تصمیم گیری در این زمینه را ندارد ممکن است پرونده به هیئت وزرا ارجاع داده شود تا به اتفاق آرا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.  اما در شرایطی که دولت لبنان هنوز نتوانسته یک چشم انداز واحد درباره پرونده‌های داخلی و خارجی ترسیم کند، انتظار نمی‌رود که بتواند به یک توافق جمعی درباره این پرونده برسد.

در این بین تنها حزب الله و جنبش امل بودند که قاطعانه موضع خود را در رد پیشنهاد آمریکا اعلام  و تاکید کردند تا زمانی که لبنان نتواند از ثروت‌های مدفون در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی بهره‌برداری کند این رژیم نیز نمی‌تواند اقدام به هیچ گونه اکتشاف و حفاری در منطقه مذکور کند.

 

در این بین هشدارهایی نیز وجود دارد مبنی بر این که صهیونیست‌ها ممکن است از بحران‌های جهانی که در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه به وجود آمده و به ویژه معضل نفت و گاز، برای بهره‌برداری از ثروت‌های دریایی موجود در منطقه مورد مناقشه با لبنان سوء استفاده کنند و آمریکایی‌ها نیز زمینه لازم را در این زمینه فراهم می‌آورند.

برخی طرف‌های لبنانی می‌گویند که تصمیم لبنان درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی در نهایت توسط پارلمان گرفته خواهد شد؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که پارلمانی که دوره فعلی آن رو به پایان است و هنوز سرنوشت برگزاری انتخابات آن مشخص نیست چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

در حال حاضر سرنوشت انتخابات لبنان تحت تاثیر چالش‌آفرینی‌های مهره‌های وابسته به آمریکا و غرب وضعیت مبهمی دارد.  آمریکایی‌ها در تلاش برای سوء استفاده از این بحران سیاسی لبنان برای بستن پرونده ترسیم مرزهای دریایی هستند؛ به طوری که نتیجه این پرونده در راستای منافع و خواسته‌های تل‌آویو و واشنگتن رقم بخورد.

در میان همه این بحران‌ها مسئله‌ای که مسئولان لبنانی حساب زیادی روی آن باز کرده بودند مربوط به کمک‌های صندوق بین المللی پول بود. اما سیگنال‌های دریافت شده نشان می‌دهد که ایالات متحده و به دنبال آن اروپایی‌ها اخطار داده‌اند قبل از اینکه لبنان خواسته واشنگتن در زمینه ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی را اجابت نکند، خبری از کمک‌های صندوق بین‌المللی پول نخواهد بود.  این در حالی است که مقامات لبنانی سرنوشت بسیاری از پرونده‌های مهم این کشور از جمله واردات انرژی از مصر و اردن را  به کمک‌های صندوق بین المللی پول گره زده‌اند.

طرف‌های مربوطه در صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرده‌اند که لبنان نتوانسته شرایط این صندوق را اجرا کند و بودجه‌ای که این کشور تصویب کرده مورد رضایت صندوق بین‌المللی پول نبوده و  همچنین هنوز تکلیف پیشنهاد آمریکا درباره ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل مشخص نشده است. بنابراین تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان باید منتظر سناریوهای جدید آمریکا و موسسات و مهره‌های وابسته به آن باشیم.

منبع: المیادین

انتهای پیام/