شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نیمه شعبان#آیت الله#کتاب

برترین خوشبختی شب نیمه شعبان به نقل از آیت الله حق‌شناس

برترین خوشبختی شب نیمه شعبان به نقل از آیت الله حق‌شناس

جلد دوم کتاب "اخلاق و پندهایی برای سیر و سلوک" مبتنی بر دستورالعمل‌های آیت الله حق شناس منتشر شده است که در بخشی از فصل یازدهم آن به برترین سعادت و خوشبختی شب نیمه شعبان پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ جلد دوم کتاب «اخلاق و پندهایی برای سیر و سلوک» به‌تازگی از سوی مؤسسه ایمان ماندگار منتشر شده‌است. مجلد اول از این مجموعه که گردآوری و تدوینی از سخنرانی‌های مرحوم آیت‌الله حق‌شناس، با موضوع سیر و سلوک است، سال گذشته منتشر شد و به علاقه‌مندان این مباحث

جلد دوم در 12 فصل، برخی آداب عمومی و دستورات و شیوه‌های مستند سلوک الی الله را از منظر این استاد حوزوی بیان می‌کند. فصل اول کتاب به «اخلاق حسنه» اختصاص دارد. در این فصل، در مورد تکامل نفسانی انسان از طریق کسب مکارم اخلاقی بحث شده و با اشاره به برخی فضائل اخلاقی، «جدیّت و صبر» به عنوان دو خصلت محوری برای سالک الی الله معرفی گردیده‌است.

فصل دوم پیرامون «زهد و ترک تعلقات» است. فصل سوم از «کنترل فکر و خطورات» سخن می‌گوید. فصل چهارم بحثی درباره «تفکر دائمی» است. برای ورود به عمق معارف اسلامی و حقایق معنوی، «فکر کردن» مرکبی است که سالک بر آن سوار شده و در مسیر بندگی می‌تازد و پیش می‌رود. «تهجّد و عبادت»، عنوان فصل پنجم کتاب است. گفتار اول این بخش با اشاره به حالات اهل بیت علیهم‌السلام و پرداختن به نمازهای یومیه و اهتمام به وقت بودن و به جماعت خواندن آنها، در صدد بیان تأثیر این عطیه الهی در سلوک الی الله است. فصل ششم کتاب به «تضرع و دعا» اختصاص دارد. این بخش در سه گفتار به مباحث مختلفی درباره دعا و تضرّع به درگاه خدای متعال، پرداخته‌است. جایگاه دعا و دلیل عدم استجابت دعا، موضوع گفتارهای اول و دوم است. گفتار پایانی این بخش نیز به یک بحث کاربردی و بسیار مهم سلوکی پرداخته‌است که چگونه و چه چیزی را در دعاهایمان از خدا متعال طلب و درخواست کنیم. «توسل به مقربان الهی» فصلی است که جایگاه آن بعد از «تضرع و دعا» به درگاه خداست. فصل هشتم از «حالات و اعمال قلبی» سالک می‌گوید. «ذکر الله»، عنوان فصل نهم کتاب است. فصل نهم اختصاص به اهمیت «استاد و راهنما» پرداخته است. فصل یازدهم سخنی است درباره «اغتنام فرصت». «وظایف اجتماعی» موضوع دوازدهمین و آخرین فصل کتاب است.

در قسمتی از این فصل مرحوم حق‌شناس به اهمیت شب نیمه ماه شعبان اشاره می‌کنند:

«لیلۀ نصف از ماه شعبان در پیش است که خیلی مهم است و شب قسمت ارزاق و آجال است؛ باید ببینی که آیا عمرت اضافه می‌شود یا باید در وسط سال خدای نکرده ندای حق را لبیک بگویی و بروی؟! اینکه می‌گویم «خدای نکرده» برای این است که دنیا متجر اولیای خداست، دارالتجارة است؛ لذا هر چه بیشتر بندگی کنی، بیشتر سود خواهی کرد. برای همین افضل سعادات و خوشبختی‌ها در این شب، آن است که پروردگار به شما اعطای عمر بفرماید: «انّ السعادة کلّ السّعادة طول العمر فی طاعة الله». در این شب، ابواب آسمان باز می‌شود: باب الرحمة، باب الرضوان، باب المغفرة، باب الفضل، باب التّوبة، باب الجود و باب الاحسان. ببینید که شما باید از کدام باب وارد شوید؟ اما بنده ارادتمند ان‌شاءالله از باب الرحمة وارد می‌شود. شب نیمۀ شعبان، شبی است که اولیای خدا از خذلان و خواری، زیر بار نفس بودن و گناهانشان، ان‌شاءالله خلاص می‌شوند و شبی است که «تکثر فیه الصلوات»؛ یعنی مدام باید صلوات بفرستید.»

جلد دوم کتاب «اخلاق و پندهایی برای سیر و سلوک» که بر اساس فرمایشات آیت‌الله حق‌شناس تنظیم شده‌است، به همت مؤسسه ایمان ماندگار، در 468 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 80000 تومان توسط انتشارات واژه‌پرداز اندیشه منتشر شده‌است.

انتهای‌پیام/