شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#شورای نگهبان#نمایندگان مجلس

مصوبه مجلس درباره تغییر ساعت باید به تایید شورای نگهبان برسد/امکان اجرا از شهریورماه

مصوبه مجلس درباره تغییر ساعت باید به تایید شورای نگهبان برسد/امکان اجرا از شهریورماه

نمایندگان مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رسیدگی به طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور در دستورکار جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه 24 اسفند ماه) نمایندگان در جلسه علنی قرار داشت که وکلای‌ملت با 155 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

متن طرح به شرح زیر است:

ماده واحده:قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب 31 مردادماه 1386 مجلس شورای اسلامی نسخ می گردد و ساعت رسمی کشور به قبل از این قانون برمی گردد.

با توجه به اینکه طرح مذکور یک شوری بود لذا بلافاصهل جزئیات طرح نیز در جلسه علنی مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ماده واحده ای طرح با 115 رأی موافق، 77 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

متن ماده واحده به شرح زیر است:

قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب 1386/5/31 مجلس شورای اسلامی نسخ می گردد.

به هیات وزیران اجازه داده می شود ساعت شروع به کار سازمان ها، ادارات و مراکز تابعه را متناسب با ماه های گرم سال نواحی مختلف کشور از اول خرداد تا پایان شهریورماه حداکثر یک ساعت زودتر تعیین کند.

طرح مذکور برای تایید به شورای نگهبان ارسال می‌شود؛ لازم به ذکر است مصوبه مجلس برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ به دولت و اجرای از سوی آن دارد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران درباره بررسی مصوبه امروز مجلس مبنی بر لغو تغییر ساعت رسمی و احتمال تایید آن پیش از پایان سال 1400 گفت: ما هیچ هماهنگی پیشینه نسبت به هیچ مصوبه‌ای با مجلس نداریم و هرگاه مصوبه‌ای را دریافت کنیم آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ارتباط با مصوبه امروز مجلس نیز منتظر ارسال رسمی آن هستیم تا در مورد این مصوبه اظهار نظر کنیم.

طبق قانون شورای نگهبان 10 روز فرصت دارد تا طرح‌ها و لوایح ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی را بررسی و نظر خود را اعلام نماید؛ با توجه به اینکه به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم باید منتظر ماند تا ببینیم که آیا شورای نگهبان برای بررسی طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور  جلسه‌ای تشکیل خواهد داد یا خیر؟

اگر شورای نگهبان تشکیل جلسه دهد و طرح مذکور را تایید کند طح به مجلس ارجاع و جهت اجرا به دولت ابلاغ می‌شود و در صورتی که ایرادی به این طرح وارد بداند ، طرح برای رفع ایراد به مجلس باز خواهد گشت و در نتیجه باید کمسیون  مربوطه اشکال شورای نگهبان را بر طرف و برای تایید به جلسه علنی ارسال کند این در حالی است که مجلس طبق روال عادی تنها در روز چهارشنبه جلسه علنی دارد که رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه در دستورکار قرار دارد.

اگر به هر دلیلی اجرای این طرح به اول فرودین ماه ماه سال 1401 نرسید ، طرح مذکور از 31 شهریور ماه سال آینده اجرایی خواهد شد.

لازم به ذکر است مصوبات مجلس برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ به دولت و اجرا از سوی آن را دارد.

انتهای‌پیام/