شهر خبر

بوریس جانسون:

رهایی از وابستگی به نفت و گاز روسیه گامی ضروری و سخت است

رهایی از وابستگی به نفت و گاز روسیه گامی ضروری و سخت است

نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که رهایی از وابستگی به نفت و گاز روسیه گامی ضروری اما سخت است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، امروز سه شنبه اعلام کرد که عدم وابستگی به نفت و گاز روسیه، اقدامی سخت اما ضروری است.

وی اظهار داشت: تا زمانی که جنگ برپا است، قیمت نفت و گاز افزایش می یابد و این بدان معنی است که پول بیشتری از جیبهای مردم به جیب پوتین سرازیر خواهد شد. ادامه این روند امکانپذیر نیست.

جانسون خاطرنشان کرد: وابستگی غرب به نفت و گاز روسیه به ویژه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 اشتباه فاحش بود و حتی روابط اقتصادی غرب با مسکو افزایش یافت.

«بوریس جانسون» در ادامه اعلام کرد هنگامی که پوتین تصمیم به آغاز عملیات نظامی در اوکراین را گرفت، می دانست که کشورهای جهان به نفت و گاز روسیه وابسته هستند و در صورت تحریم مسکو با سختی رو به رو می شوند.

نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: تا زمانی که غربی ها از نظر اقتصادی به روسیه وابسته هستند، پوتین از این وابستگی سو استفاده خواهد کرد، به همین دلیل این وابستگی و اعتماد به روسیه باید اکنون پایان یابد.

وی افزود: اگر جهان بتواند وابستگی خود را به نفت و گاز روسیه پایان دهد، ما می توانیم منابع مالی و استراتژی پوتین را نابود کنیم.

جانسون با اشاره به اینکه کشورش قصد دارد با تبعیت از آمریکا واردات نفت روسیه را تحریم کند، حمایت خود را از کشورهای اتحادیه اروپا که قصد رهایی از وابستگی به هیدروکربن های روسیه را دارند، اعلام کرد.

او در پایان با بیان اینکه تنها راهی که می توان توسط آن روسیه را ملزم به احترام به قوانین بین المللی کرد، توقف استفاده زیاد از هیدروکربن های این کشور است، جانسون افزود: این استراتژی تنها در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که همه به آن متعهد باشند.

گفتنی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین پیش تر اعلام کرده بود که روسیه همچنان تضمین کننده مطمئنی برای امنیت انرژی جهان خواهد بود و به آوازه خود به عنوان یک منبع انرژی قابل اعتماد، افتخار می کند.

وی افزود: مسکو بارها اعلام کرده است که هرگز از نفت و گاز به عنوان سلاح سیاسی استفاده نخواهد کرد.