شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا

۴ پیام اصلی ضربه موشکی ایران به مقر جاسوسی صهیونیست‌ها/ ۳ هشدار بزرگی که اسرائیل دریافت کرد

4 پیام اصلی ضربه موشکی ایران به مقر جاسوسی صهیونیست‌ها/ 3 هشدار بزرگی که اسرائیل دریافت کرد

تحلیل و ارزیابی ابعاد و پیام‌های حمله موشکی ایران به مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل همچنان ادامه دارد و بسیاری از تحلیلگران آن را حامل چند هشدار مهم به ویژه برای آمریکا و اسرائیل می‌دانند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «امین محمد حطیط» کارشناس نظامی و تحلیلگر امور راهبردی منطقه در مقاله جدید خود به بررسی ابعاد و پیام‌های حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق پرداخته و نوشت، اقلیم کردستان عراق در شمال این کشور در 2 وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد. وضعیت اول، استقلال کامل است، به طوری که با دولت مرکزی این کشور ارتباط نداشته باشد و دومین وضعیت، خودمختاری است که روابط اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق را در نظر می‌گیرد.

در این بین اقلیم کردستان عراق وضعیت اول را ترجیح می‌دهد؛ چرا که بدون چالش و یا پایبندی به تعهد خاصی می‌تواند به طور کامل در تصمیم‌گیری‌ها خودسرانه عمل کند. با توجه به این وضعیتی که در عراق وجود دارد اقلیم کردستان این کشور تبدیل به هم‌پیمان واقعی رژیم صهیونیستی شده و این رژیم در بیشتر شریان‌های موجودیت اقلیم کردستان نفوذ کرده و همراه با آمریکا بر منطقه کردنشین عراق سیطره دارد.

در واقع رژیم صهیونیستی با توجه به موقعیت آشفته خود در منطقه، کردستان عراق را به عنوان بستری برای مدیریت عملیات‌های امنیتی و جاسوسی خود، نه تنها علیه ایران و گروه‌های مقاومت بلکه در سراسر آسیای مرکزی تا مرزهای روسیه در نظر گرفته است.  اسرائیل همچنین در اربیل به عنوان پایتخت اقلیم کردستان یک پایگاه مرکزی برای سرویس جاسوسی موساد ایجاد کرده و عملیات‌های امنیتی و جاسوسی خود را علیه منطقه وسیعی شامل عراق، ترکیه ، ایران ، آذربایجان و ارمنستان انجام می‌دهد و در این میان تمرکز ویژه‌ای روی ایران دارد.

همه این اتفاقات با اطلاع و تایید دولت منطقه خودمختار اقلیم کردستان و بدون مداخله دولت مرکزی بغداد صورت گرفته است؛ چرا که دولت مرکزی عراق طبق قانون اساسی و سیاست خارجی رسمی اعلام شده این کشور، اسرائیل را دشمن می‌داند و از برقراری هرگونه رابطه با آن خودداری می‌کند. به ویژه در شرایطی که موج عادی سازی با اشغالگران در منطقه عربی بیداد می‌کند، عراق از هرگونه سازش با صهیونیست‌ها امتناع ورزیده است.

اما طی دوسال گذشته رژیم صهیونیستی از طریق پایگاه جاسوسی خود در اربیل چندین عملیات خرابکارانه و تهاجمی و جاسوسی علیه مقاومت و ایران انجام داده است و همچنین موجب برهم زدن امنیت و ثبات در چندین منطقه شد. ایران در تحقیقات ویژه خود مسئولیت پایگاه جاسوسی موساد در اربیل در قبال این اقدامات تجاوزکارانه را مشخص کرده و در  زمینه اقدامات رژیم صهیونیستی برای تضعیف امنیت منطقه هشدار داده بود.

اما به نظر می‌رسد که عراقی‌ها به این هشدارهای ایران توجه نکرده بودند  و اقدامات جاسوسی اسرائیل در اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه یافت. در نهایت چند روز قبل  یک مقر نظامی در جنوب دمشق هدف حمله هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت که طی آن دو تن از کارشناسان نظامی متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که در قالب ماموریت استشاری برای ارتش عربی سوریه فعالیت می‌کردند، به شهادت رسیدند.

این رفتار متجاوزانه و تهاجمی رژیم صهیونیستی علیه ایران و مقاومت،  یک پاسخ قاطع از جانب جمهوری اسلامی ایران را ایجاب می‌کرد؛ چراکه سهل انگاری در برابر متجاوز، آن را به ارتکاب جنایات بیشتر ترغیب می‌کند؛ بنابراین ضروری بود که ایران مدبرانه پاسخ این جنایت را بدهد.

بنابراین جمهوری اسلامی ایران مرکز جاسوسی موساد در اربیل را با موشک‌های خود  هدف قرار داد و  گفته می‌شود آمار تلفات انسانی صهیونیست‌ها در این حمله موشکی ایران بیش از 12 نفر است؛ به طوری که طبق گزارش‌های رسیده 4 مزدور صهیونیست کشته و 8 نفر زخمی شدند که همه آنها از نیروهای نظامی  در این مرکز جاسوسی بودند.

 

اما در تحلیل و تفسیر نوع پاسخ ایران به جنایات رژیم صهیونیستی می‌توان گفت که شلیک موشک به سمت مقر جاسوسی اسرائیل در اربیل عراق توسط ایران حامل پیام‌هایی بود که می‌توان آنها را به شکل زیر تقسیم بندی کرد:

1-حمله موشکی ایران به مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق در وهله نخست پیامی برای دولت مرکزی این کشور بود مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها در خاک عراق حضور دارند که این امر طبق سیاست اعلام شده توسط عراق مبنی بر «دشمن بودن اسرائیل»، نقض قانون و حاکمیت عراق محسوب می‌شود.  بر همین اساس دولت مرکزی عراق باید به فکر راهی برای محافظت از حاکمیت و استقلال این کشور و روابطش با همسایگان باشد؛ آن هم در شرایطی که حضور صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان موجب شده تا اشغالگران از عراق به عنوان بستری برای اقدامات متجاوزانه خود علیه کشورهای منطقه استفاده کنند.

2- پیام دوم برای دولت خودمختار اربیل بود تا به آن بگوید که آزادانه نمی‌تواند در منطقه با دشمن صهیونیستی  تعامل کرده و درهای خود را برای  اقدامات تحریک‌آمیز و تهاجمی علیه ایران به روی اشغالگران صهیونیست باز کند.  بنابراین در صورتی که اقلیم کردستان به تعهدات خود عمل نکرده و از این تخلف جلوگیری نکند، ایران برای دفاع از خود و مردمش از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد و صهیونیست‌ها باید منتظر ضربات بعدی باشند.

3-پیام سوم برای دشمن صهیونیستی بود و ضربه موشکی ایران به پایگاه جاسوسی موساد در اربیل و نوع اجرای این عملیات و نتایجی که داشت در چند نقطه قابل تامل است:

- ایران برای پاسخ دادن به هرگونه تجاوزی که این کشور را مورد هدف قرار دهد به شکل قاطع آماده است. همان طور که در پاسخ اولیه به جنایت تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»، پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق توسط ایران موشک باران شد؛  مرکز جاسوسی موساد اسرائیل در اربیل نیز در پاسخ به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق که منجر به شهادت 2 نیروی ایرانی شد، مورد هدف موشک‌های ایران قرار گرفت و این روند در صورت تکرار تجاوزات صهیونیست‌ها و یا هر طرف دیگری همچنان ادامه خواهد داشت.

- دقت و قدرت شلیک موشک‌های ایران و اصابت دقیق آنها به هدف نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها آینده‌ای تاریک پیش رو دارند و  صراحتا خطر موشک‌های دقیقی که در اختیار مقاومت و جمهوری اسلامی ایران است را احساس می‌کنند.

- در این حمله قدرت تخریبی و اثربخشی موشک‌های ایران بر روی هدفی که آن را مورد اصابت قرار دادند صراحتا دیده می‌شود و خود صهیونیست‌ها نیز نمی‌توانند آن را انکار کنند.

4- چهارمین پیام حمله موشکی ایران به مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق، خطاب به طرف‌های مربوطه در مذاکرات وین درباره پرونده هسته‌ای ایران است به ویژه آمریکا و پشت سر آن رژیم صهیونیستی و سایر طرف‌ها. در حالی که برخی تلاش می‌کردند پرونده هسته‌ای ایران را به پرونده موشک‌های این کشور ربط دهند، ایران با این ضربه موشکی خود به صهیونیست‌ها اعلام کرد که برنامه موشکی ایران یک نیاز استراتژیک و دفاعی است که تحت هیچ شرایطی آن را رها نمی‌کند و در مذاکرات وین در این زمینه هرگز امتیازی به دشمن نخواهد داد.

انتهای پیام/