شهر خبر

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکمنستان؛ پسر به‌جای پدر می‌نشیند

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکمنستان؛ پسر به‌جای پدر می‌نشیند

براساس نتایج اعلام شده از انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ترکمنستان، سردار بردی‌محمداف پسر با کسب بیشترین آراء جانشین بردی‌محمداف پدر می‌شود.

به‌ گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات ریاست‌جمهوری ترکمنستان در تاریخ 21 اسفندماه 1400 برگزار شد. براساس اعلام رئیس کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات و همه‌پرسی در ترکمنستان، از مجموع 3 میلیون و 460 هزار و 80 نفر مجاز برای شرکت در انتخابات، 3 میلیون و 362 هزار و 52 نفر در انتخابات مشارکت کرده‌اند که 97.17% است. براساس نتایج رأی‌گیری و منتشر شده در وبسایت رسمی ریاست‌جمهوری این کشور، سردار قربان‌قلیویچ بردی محمداف با اکتساب 72.97 درصد آراء، به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ترکمنستان شناخته شد.

9 نفر برای پست ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کرده بودند که در بین آن‌ها سردار بردی محمداف، پسر رئیس‌جمهور فعلی (قبل از انتخابات کنونی) ترکمنستان حضور داشته است. سردار بردی محمداف از سوی حزب حاکم «دموکرات ترکمنستان» در این انتخابات نامزد بوده و سمت نائب رئیس هیئت وزیران را نیز بر عهده داشته است. بدین‌ترتیب، مقام ریاست‌جمهوری ترکمنستان از قربانعلی بردی محمداف (پدر) به سردار بردی‌ محمداف 40 ساله (پسر) منتقل می‌شود.

(تصویری از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکمنستان در 21 اسفندماه 1400)

گلمیرات مرادف، رئیس کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات و همه‌پرسی در ترکمنستان طی یک جلسه توجیهی در 23 اسفندماه سال جاری، میزان مشارکت در انتخابات زودهنگام را بیش از 97% اعلام کرد.

حزب اصلی در ترکمنستان نیز «حزب دموکرات ترکمنستان» است که اولین رهبر آن صفرمراد نیازوف، اولین رئیس‌جمهور این کشور بود و پس از مرگ وی، قربانعلی بردی‌محمداف ریاست این حزب را برعهده گرفت. این حزب از زمان تأسیس خود دارای اکثریت مطلق در پارلمان بوده و یک حزب کاملاً طرفدار دولت کنونی این کشور محسوب می‌شود.

قربانعلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان در 11 فوریه، طی سخنانی در جلسه مجلس علیا اعلام کرد که قصد دارد ریاست‌جمهوری را به رهبران جوانی که در محیط معنوی و مطابق با الزامات دوران مدرن تربیت شده‌اند، واگذار کند. وی اظهار کرد که قصد دارد تنها سمت ریاست مجلس علیای پارلمان این کشور را حفظ کند. بردی‌محمداف پدر، حدود 15 سال سمت ریاست‌جمهوری ترکمنستان را برعهده داشته است.

بسیاری از کارشناسان، تنها مدعی واقعی این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکمنستان را سردار بردی‌محمداف می‌دانستند و معتقد بودند که سایر نامزدهای ریاست‌جمهوری از وفاداران به دولت فعلی این کشور محسوب می‌شوند و رقبای واقعی سردار بردی‌محمداف نیستند.

ساختار سیاسی ترکمنستان دارای یک پست ریاست‌جمهوری و پارلمان دو مجلسی است که در آن ریاست‌جمهوری عالی‌ترین مقام سیاسی این کشور محسوب می‌شود و دارای اختیارات ویژه‌ای است. پارلمان این کشور معروف به شورای ملی ترکمنستان (ملی گنگش ترکمنستانا) از دو مجلس علیا و سفلی تشکیل شده که مجلس علیا یا هالک مصلحتی (به‌معنای شورای خلق یا شورای مردمی) از 56 عضو تشکیل شده که براساس قانون این کشور، رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان به صورت خودکار عضویت دائم این مجلس را دارد، مگر آنکه از این حق خود استفاده نکند.

(قربانعلی بردی محمداف در جلسه علنی هالک مصلحتی طی تاریخ 11 فوریه 2022)

مجلس سفلی نیز شامل 125 نماینده است. سازوکار رأی‌گیری در مجلس علیا به‌ صورت غیرمستقیم است و در جلسات هالک مصلحتی انجام می‌شود. از 56 عضو این مجلس، 48 نماینده از هر 5 ولایت ترکمنستان و شهر عشق‌آباد در جلسه رأی‌گیری مجلس انتخاب و 8 نماینده توسط رئیس‌جمهور ترکمنستان منصوب می‌شوند. انتخاب اعضای مجلس سفلی نیز با رأی‌گیری مستقیم مردم انجام می‌شود.

انتهای پیام/