شهر خبر

جانسون: غرب باید اعتیاد به نفت و گاز روسیه را ترک کند

جانسون: غرب باید اعتیاد به نفت و گاز روسیه را ترک کند

ایسنا نوشت: نخست وزیر انگلیس خواستار آن شد کشورهای غربی در جهت پایان دادن به "اعتیاد" به نفت و گاز روسیه عمل کرده و در این راستا "کنترل منابع انرژی را بازپس بگیرند".

به گزارش اسکای نیوز، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی از کشورهای غربی خواست تا "کنترل" منابع انرژی خود را به دست گرفته و پایان "اعتیاد" به نفت و گاز روسیه که آنها را در معرض "باج گیری" ولادیمیر پوتین قرار داده را رقم بزنند.

بوریس جانسون در مقاله‌ای که برای روزنامه دیلی تلگراف نوشت، تاکید کرد که غرب "نمی‌تواند به رویه فعلی ادامه دهد" و پس از حمله روسیه به اوکراین همچنان "از نظر اقتصادی وابسته" به منابع روسیه باقی بماند.

این درخواست بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در آستانه سفر مورد انتظارش به عربستان سعودی مطرح می شود؛  بنا بر گزارش‌ها، نخست‌وزیر انگلیس امیدوار است که این سفر به متقاعد کردن پادشاهی عربستان برای افزایش تولید نفت و گازش کمک کند.

این به غرب اجازه می‌دهد تا از اتکایش به منابع روسیه دور کند.

جانسون در مقاله‌اش در این نشریه تاکید کرد، در پی الحاق شبه جزیره کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ "یک اشتباه وحشتناک" رخ داد چرا که کشورهای غربی "تصمیم گرفتند که ما می‌توانیم به نحوی دوباره به وضع عادی برگردیم".

او نوشت: روابط اقتصادی نه تنها از سر گرفته شدند بلکه تشدید شدند و غرب بیش از هر زمان دیگری گاز روسیه را مصرف کرد و هر چه بیشتر به حسن نیت پوتین وابسته شد و بیشتر در معرض نوسان‌های قیمت جهانی گاز و نفت قرار گرفت.

او ادامه داد:‌ "و بنابراین هنگامی که او به سراغ اجرای جنگ شرورانه خود در اوکراین رفت، می دانست جهان برای مجازات او کار بسیار سختی خواهد داشت. او می دانست که باعث ایجاد یک اعتیاد شده است.

نخست وزیر انگلیس افزود که با ادامه حمله روسیه به اوکراین، "هزینه نفت و گاز همچنان بیشتر می شود که این به معنی پول کمتری در جیب شما و پول بیشتری در جیب پوتین است".

او خاطر نشان کرد: "ما نمی توانیم اینگونه ادامه دهیم. جهان نمی‌تواند در معرض این باج گیری مداوم باشد."

جانسون "منابع عظیم هیدروکربنی" روسیه را به عنوان هم "نقطه قوت" و هم "نقطه ضعف" پوتین توصیف کرد.

او نوشت: "روسیه تحت امر پوتین چیزی را که بقیه دنیا میخواهند بخرند تقلیل می دهد. اگر جهان بتواند به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه پایان دهد، ما می‌توانیم او را از نقدینگی محروم کنیم، استراتژی‌اش را نابود کنیم و او را سر جایش بنشانیم."

نخست وزیر انگلیس وعده داد که یک استراتژی جدید در حوزه امنیت انرژی از سوی دولتش در اواخر ماه جاری میلادی منتشر خواهد شد.

او بر ضرورت  "بازپس گیری کنترل وضعیت" و اینکه"انگلیس هر چه بیشتر خودکفا شده و کمتر تحت سلطه قلدرهایی مانند پوتین قرار بگیرد" تاکید کرد.

جانسون علاوه بر تحسین ارزش انرژی سبز - مانند انرژی بادی، خورشیدی و کِشندی- همچنین گفت که اکنون "زمان آن است که یک سری قمارهای جدید بزرگ بر سر انرژی هسته ای انجام دهیم".

311311