شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

فضانورد آمریکا سوار بر فضاپیمای روسی به زمین بازمی‌گردد

فضانورد آمریکا سوار بر فضاپیمای روسی به زمین بازمی‌گردد

به رغم تنش‌های ایجاد شده میان آمریکا و روسیه، مارک ونده‌هی و دو فضانورد روس طبق برنامه به زمین بازمی‌گردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، به نظر می‌رسد تنش‌های ژئوپلیتیکی باعث اختلال در بازگشت فضانوردان روس و آمریکایی به زمین نمی‌شود. "مارک ونده‌هی"(Mark Vande Hei) و "پیوتر دوبروف"(Pyotr Dubrov) و "آنتون شکاپلروف"(Anton Shkaplerov) مدت‌ها است که برای بازگشت به زمین در روز ۳۰ مارس(۱۰ فروردین) و سوار بر فضاپیمای سایوز روسی برنامه‌ریزی کرده‌اند و به رغم فشاری که حمله روسیه به اوکراین بر مشارکت‌های فضایی روسیه وارد کرده، این برنامه سر جای خود باقی است.  

جوئل مونتالبانو(Joel Montalbano)، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا، در یک کنفرانس خبری روز گذشته بیان کرد:‌ من با اطمینان می‌توانم به شما بگویم که مارک با سایوز به خانه برمی‌گردد. ما با همکاران روسی خود در ارتباط هستیم و هیچ ابهامی در این مورد وجود ندارد.

وی افزود که رویداد ۳۰ مارس مانند سایر بازگشت‌های سایوز انجام خواهد شد. ونده‌هی، دوبروف و شکاپلروف بر استپ‌های قزاقستان فرود خواهند آمد. حدود ۲۰ نفر از کارمندان ناسا در این محل منتظر خواهند بود تا به ارزیابی وضعیت جسمانی ونده‌هی کمک کنند. او نزدیک به یک سال در فضا بوده و این شرایط ممکن است برای بدن انسان سخت باشد. او به هیوستون بازگردانده خواهد شد.

این کنفرانس خبری عمدتا برای اعلام یک پیاده‌روی فضایی بود که فضانوردان ناسا "کایلا بارون" و "راجا چاری" در روز ۱۵ مارس انجام خواهند داد اما "مونتالبانو" جلسه را با صحبت در مورد رویدادهای جهانی یعنی حمله روسیه به اوکراین و تاثیرات آن آغاز کرد.  

این تهاجم باعث اعمال تحریم‌های جدید بر روسیه از سوی ایالات متحده و سایر کشورها را شده است. روسیه و آژانس فضایی فدرال آن این تحریم‌ها را محکوم کردند و در پاسخ از چندین شراکت قدیمی خارج شدند.

برای مثال آژانس فضایی روسکاسموس اواخر ماه گذشته اعلام کرد که پرتاب موشک‌های سایوز از بندر فضایی اروپا در گویان فرانسه (مستعمره‌ای در شمال آمریکای جنوبی و در همسایگی برزیل) را متوقف خواهد کرد. اوایل ماه مارس نیز این آژانس اعلام کرد که دیگر موتورهای موشک روسی را به شرکت‌های آمریکایی نمی‌فروشد.

چنین حرکاتی منجر به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر امکان به مشکل خوردن برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی که روسیه شریک اصلی و موسس آن است، شد.

اما "مونتالبانو" گفت که این آزمایشگاه مداری به رغم مشکلات موجود در زمین، طبق روال معمول کار به فعالیت خود می‌پردازد و گفت که این تهاجم به هفت فضانورد حاضر در ایستگاه فضایی که دو روس، یک آلمانی و چهار آمریکایی هستند لطمه‌ای وارد نکرده است. آن‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ تنشی میان آن‌ها وجود ندارد و آن‌ها برای انجام کاری آموزش دیده‌اند و این کار را انجام خواهند داد.

"مونتالبانو" تاکید کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی و سیستم‌های مختلف آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شدت به یکدیگر وابسته هستند، بنابراین جایگزین کردن فعالیت‌هایی که توسط یک شریک مهم انجام می‌شوند، در صورتی که یکی از شرکا تصمیم به ترک ایستگاه بگیرد، کار آسانی نخواهد بود.

انتهای پیام