شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای نگهبان
نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان| در حال تکمیل

زمان‌بندی بررسی بودجه در شورای نگهبان مراعات شود/ بودجه را ۵ روزه بررسی کردیم

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بودجه را ۵ روزه بررسی کردیم گفت: زمان‌بندی بررسی بودجه در شورای نگهبان مراعات شود.
خبرگزاری میزان - هادی طحان نظیف در آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در ارزیابی خود از اقدامات شورای نگهبان در یکسال سپری شده گفت: شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰، ۸۲ مصوبه مجلس را در ۵۳ عنوان بررسی کرد.

وی تاکید کرد: همچنین ما تعداد ۲۰ اساسنامه را امسال از دولت دریافت کردیم که ۱۶ اساسنامه تایید شده و دو اساسنامه مورد ایراد شورای قرار گرفته که منتظر اصلاح آن از سوی دولت هستیم.

طحان نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان امسال ۱۲۹ جلسه بررسی مصوبات را برگزار کرد، گفت: ۸۶ جلسه از این جلسات، جلسات شورای نگهبان بود و ۴۳ جلسه هم جلسه فقهای شورای نگهبان.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به آخرین مصوبات شورای نگهبان بیان داشت: لایحه موافقت‌نامه خدمات هوایی بین ایران و صربستان مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت و ما تنها ایرادی که نسبت به مصوبه داریم استفاده از واژگان غیرفعال فارسی در این مصوبه است.

طحان نظیف در ادامه با اشاره به بررسی بودجه در شورای نگهبان آن هم در جلسات چند نوبته گفت: نظر شورای نگهبان درباره بودجه سال ۱۴۰۱ در حال آماده شدن است و به زودی یعنی همین امروز نظر شورای نگهبان در این بخش نهایی می‌شود و نهایتا به مجلس ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه بودجه نقشه راه کشور در یک سال آینده است، گفت: بودجه برنامه مالی دولت در یک سال آینده است لذا بسیار اهمیت دارد قانون هم از جهت انضباط مالی هم از جهت اولویت‌بندی مسائل مدنظر قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: به نظر می‌رسد باید درباره زمان‌بندی بررسی بودجه مقداری موارد اصلاح شود. چراکه رسیدگی به قانونی با این اهمیت، با این زمان‌بندی به نظر می‌رسد که چندان منطقی نیست.

طحان نظیف اظهار داشت: شورای نگهبان زمانی را برای بررسی بودجه از دست نداد، با این حال زمان‌بندی بررسی بودجه در شورای نگهبان باید مراعات شود و این حداقل زمانی که قانون در نظر گرفته باید لحاظ شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دیروز نامه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص درباره بودجه ۱۴۰۱ را دریافت کردیم که موارد متعددی ذکر شده و ما این موارد را با اعلام مغایرت به مجلس ارسال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره طرح فروش سربازی به مشمولان خارج از کشور و معافیت خدمت سربازی افراد بالای ۳۰ سال که که دارای دو فرزند هستند اظهار کرد: این‌ها احکام غیر بودجه‌ای هستند و ارتباط مستقیمی با بودجه ندارند از این رو از نظر ما تصمیم‌گیری راجع به نظام وظیفه یک فرایند قانونی دارد که باید طی شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مشخص است که در این مصوبه با نیرو‌های مسلح هماهنگی صورت نگرفته و ترتیبات قانونی رعایت نشده از این رو باتوجه به عدم لحاظ شدن روند‌های لازم این مصوبه مورد مخالفت و ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است.

طحان نظیف درباره تحقق پذیری منابع در بودجه گفت: آنچه برای ما مهم است این است که همه منابع و مصارف در بودجه مشخص شود و ما به این موارد توجه کرده و می‌کنیم.

وی در ادامه درباره تحقق پذیری منابع در بودجه گفت: آنچه برای ما مهم است این است که همه منابع و مصارف در بودجه مشخص شود و ما به این موارد توجه کرده و می‌کنیم.

طحان نظیف درباره مستثنی شدن مجلس، مجمع و شورا از ثبت حقوق و مزایا گفت: این مصوبه به ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده که در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته و به مجلس اعلام می‌شود که امیدواریم ساماندهی و اصلاح صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ضرورت اصلاح نظام بودجه ریزی اظهار داشت: نظام بودجه ریزی نیازمند اصلاح از ابعاد گوناگون اقتصادی و حقوقی و به‌روزرسانی است که حدود ۵۰ سال از تصویب آن گذشته و نظام حقوقی ما را با خدشه روبه رو می‌کند.

 


تکمیل می‌شود